Net art Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-S2KM14.2016

Nazwa modułu: Net art
Kod modułu: 02-MO2S-14-26-bF
Kod programu: 02-S2KM14.2016
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Opis:
moduł Net art obejmuje podstawowe zagadnienia i problemy związane z różnymi aspektami obecności sztuki w Internecie, który można w tym przypadku traktować zarówno jako nowe medium artystyczne, jak i nowe środowisko wystawiennicze. Można zatem mówić o podstawowej dystynkcji na sztukę w sieci i sztukę sieci, czyli net art (web art). Sztuka w sieci prowokuje do zarysowania historycznego kontekstu związanego z kwestiami immaterializacji i wirtualizacji obiektów/artefaktów sztuki nowych mediów cyfrowych. Uczestnik kursu powinien otrzymać podstawowe wiadomości na temat historycznego rozwoju Internetu jako medium z jego podstawowymi cechami (hipertekstualność, wirtualność, interaktywność, haktywizm) oraz specyficznych artystycznych antycypacji tego zjawiska, takich jak sztuka konceptualna, Fluxus czy mail art, Na zajęciach powinny zostać zaprezentowane podstawowe nurty net artu, takie jak chociażby sztuka form, browser art, ASCII art, projekty generatywne, software art oraz kluczowi dla net artu artyści: Antonio Muntadas, Douglas Davis, Vuc Cosic, Jodi.org. Alexei Shulgin, Olia Lialina, Mark Napier, Heath Bunting. Pomimo krótkiej historii należałoby zapoznać studentów z kolejnymi etapami rozwoju sztuki sieci: od net artu przez net art po szeroko rozumianą sztukę Internetu. Ale obok sztuki sieci uwagę należałoby także zwrócić na różne formy obecności tradycyjnej sztuki w cyberprzestrzeni (po uprzednim zdigitalizowaniu) oraz problematyce wirtualnych (resp. cyfrowych) muzeów bez ścian w epoce cyfrowej. Problematyka mediów niestałych i zmiennych, kwestie cybermuzeologii to kolejny obszar, który należy włączyć do zajęć Sztuka w sieci.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
Literaturę każdorazowo ustala prowadzący.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
rozumie potrzebę pogłębiania swej wiedzy i umiejętności odnośnie obecności sztuki w cyberprzestrzeni, inspiruje edukacyjne działania innych i animuje życie kulturalne w szczególności z wykorzystaniem nowych mediów [26-bF_K01]
02-MO2SN-14_K01 [5/5]
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania [26-bF_K03]
02-MO2SN-14_K03 [5/5]
potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych dyscyplin właściwych obszarom: komunikacja medialna, kultury wizualne, estetyka wizualności, publicystyka nowomedialna, widowiska kulturowe, memetyka i wykorzystywać zdobyte umiejętności do badań nad nowymi mediami [26-bF_U04]
02-MO2SN-14_U04 [5/5]
potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę i interpretację zjawisk i wytworów z zakresu nowych mediów, działań performatywnych, i funkcjonujących w Internecie sztuk wizualnych (sztuka konceptualna, Fluxus czy mail art.); w sposób świadomy stosuje metody odnoszące się do nowych mediów [26-bF_U05]
02-MO2SN-14_U05 [5/5]
korzystając ze zdobytej wiedzy naukowej oraz wypracowanych umiejętności obcowania z wytworami kultury zmediatyzowanej, umie formułować krytyczne opinie i prezentować je w różnych formach i za pośrednictwem nowych mediów [26-bF_U07]
02-MO2SN-14_U07 [5/5]
potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych z twórcami kultury multimedialnej oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin kulturoznawstwa i pokrewnych dyscyplin naukowych w języku polskim i językach obcych; potrafi popularyzować wiedzę z zakresu mediów [26-bF_U08]
02-MO2SN-14_U08 [5/5]
potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać występujące w mediach zjawiska komunikacyjno kulturowe (sztuka form, browser art, ASCII art, projekty generatywne, software art) oraz relatywizować je do specyfiki medium; potrafi zastosować metody wypracowane na gruncie nauk społecznych i humanistycznych [26-bF_U11]
02-MO2SN-14_U11 [5/5]
ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę obejmującą terminologie, teorie i metodologie z zakresu medioznawstwa ze szczególnym uwzględnieniem dyscyplin wiedzy z takich obszarów jak: kultura wizualna, filmoznawstwo, sztuka w sieci i sztuka sieci, potrafi równoważnie pracować w oparciu o wąską i szeroką definicję zarówno kultury, jak i mediów [26-bF_W03]
02-MO2SN-14_W03 [5/5]
ma pogłębioną wiedzę o multi/trans/interdyscyplinarności medioznawstwa i o jego powiązaniach z innymi dyscyplinami humanistycznymi, pozwalającymi na integrowanie różnych pól badawczych [26-bF_W05]
02-MO2SN-14_W05 [5/5]
zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, problematyzowania i wartościowania różnych wytworów komunikacji kulturowej zapośredniczonej medialnie właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie medioznawstwa [26-bF_W07]
02-MO2SN-14_W07 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14 -w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji
26-bF_K01 26-bF_U04 26-bF_U07 26-bF_U08 26-bF_U11
prezentacja (ustna lub pisemna) [02-MO2SN-14 -w_p]
sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji
26-bF_K03 26-bF_U05 26-bF_U07 26-bF_U08 26-bF_U11 26-bF_W03 26-bF_W05 26-bF_W07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-MO2S-14-f_l]
praca z tekstem teoretycznym, praca analityczno-interpretacyjna nad obejrzanym materiałem audiowizualnym, dyskusja dydaktyczna
30
studiowanie tekstów naukowych obejmujących zagadnienia i problemy związane z różnymi aspektami obecności sztuki w Internecie; przygotowanie przykładów egzemplifikujących kolejne etapy rozwoju sztuki sieci, przygotowanie prezentacji
105 dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14 -w_d] prezentacja (ustna lub pisemna) [02-MO2SN-14 -w_p]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr letni 2017/2018 Net art [02-KM-S2-099] (brak informacji)