Integracja społeczna osób niepełnosprawnych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Integracja społeczna osób niepełnosprawnych
Kod modułu: 12-PE-PETP-S1-4ISON
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 1
Opis:
Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcjami inkluzji - ekskluzji społecznej, mechanizmami integracji, segregacji, wykluczenia, marginalizacji osób niepełnosprawnych. Dodatkowym celem jest rozpatrzenie aktualnych wyników badań nad sytuacją społeczną osób niepełnosprawnych, ich specjalnych potrzeb oraz możliwości zaspakajania, a także realizowania się w życiu codziennym.
Wymagania wstępne:
Zaleca realizacja po zakończeniu modułów: wprowadzenie do socjologii oraz podstawy pedagogiki specjalnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
charakteryzuje się postawą poszukującą i udoskonalającą własny warsztat pracy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [_K_1]
K_K01 [2/5]
charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi niepełnosprawnych, a także umiejętnością właściwego zachowania się wobec nich i w środowisku lokalnym [_K_2]
K_K06 [2/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną na temat mechanizmów wykluczających i integrujących grupy mniejszościowe w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań ludzi obarczonych niepełnosprawnością [_U_1]
K_U02 [2/5]
potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności integrującej osoby niepełnosprawne [_U_2]
K_U09 [2/5]
zna elementarną terminologię służącą określaniu sytuacji społecznej osób niepełnosprawnych i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, [_W_1]
K_W01 [4/5]
ma podstawową wiedzę o rodzajach więziach społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, rozumie ich znaczenie w procesach marginalizacji, integracji, inkluzji, ekskluzji osób niepełnosprawnych, [_W_2]
K_W06 [2/5]
ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących w związku z integracją społeczną osób niepełnosprawnych, zna typy i zadania instytucji działających na rzecz osób niepełnosprawnych, zwłaszcza tych ukierunkowanych na ich inkluzję społeczną. [_W_3]
K_W10 [2/5] K_W14 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
15
indywidualna analiza literatury przedmiotu
15 egzamin pisemny [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)