Podstawy logopedii Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S2FLP12.2016

Nazwa modułu: Podstawy logopedii
Kod modułu: 02-FP-PN-S2-PL
Kod programu: 02-S2FLP12.2016
Semestr: semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Podczas pracy w ramach tego modułu student poznaje podstawowe pojęcia i terminy związane z przedmiotem i zadaniami logopedii - z uwzględnieniem najnowszych trendów teoretycznych oraz ustaleń wynikających z współczesnych badań naukowych. Student zapoznaje się z różnym ujęciem mowy w zależności od kierunku lingwistyki oraz etapu rozwoju myśli logopedycznej, a także z ujęciem logopedii jako interdyscyplinarnej dziedziny teoretycznej i stosowanej; poznaje działy logopedii. Zaprezentowane i analizowane są zagadnienia dotyczące typologii zaburzeń mowy oraz charakterystyki poszczególnych jednostek nozologicznych, a także przebiegu normatywnego procesu rozwoju mowy i języka. Student poznaje również takie zagadnienia jak: profilaktyka logopedyczna, diagnoza zaburzeń w komunikowaniu się oraz logopedyczne działania terapeutyczne. Istotnym elementem zajęć jest także zapoznanie studenta z podstawową wiedzą dotyczącą szeroko pojmowanej metodyki postępowania logopedycznego (etapy i procedury postępowania logopedycznego, programowanie i wdrażanie terapii logopedycznej, podstawowe techniki i metody pracy logopedycznej). Prezentowane i omawiane są także uwarunkowanie skuteczności interwencji logopedycznej, w tym zasady współpracy z zespole terapeutycznym z innymi specjalistami oraz z rodziną klienta/pacjenta czy opiekunami dziecka.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, pozwalającą na rozu-mienie procesów rozwoju, wychowania i nauczania-uczenia się [PL_1]
K_W01 [4/5]
świadomie, w prawidłowy i ergonomiczny sposób posługuje się aparatem mowy [PL_10]
K_U14 [4/5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności merytorycznych, psychologiczno-pedagogicznych, dydaktycznych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnej wiedzy i umiejętności, wyznacza kierunki swojego rozwoju i zdobywania dodatkowych kwalifikacji, potrafi uzupełnić swoją wiedzę i umiejętności; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizowaniu powinności nauczyciela polonisty w zakresie merytorycznym, psychologiczno-pedagogicznym, dydaktycznym [PL_11]
K_K02 [5/5]
potrafi w sposób świadomy i odpowiedzialny budować swój autorytet w relacjach z uczniami i z innymi nauczycielami oraz w sposób profesjonalny współpracować z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami edukacyjnymi [PL_12]
K_K03 [4/5]
potrafi poprawnie określić priorytety w pracy z uczniami, w tym z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych [PL_13]
K_K05 [5/5]
jest wrażliwy na problemy edukacyjne, umie aktywnie uczestniczyć w przygo-towaniu projektów dydaktyczno-wychowawczych wspierających rozwój uczniów [PL_14]
K_K06 [5/5]
Posiada wiedzę o funkcjonowaniu i patologii narządów mowy [PL_15]
KN_W16 [2/5]
zna i rozumie terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk oraz sytuacji psychologiczno-pedagogicznych i dydaktycznych [PL_2]
K_W02 [4/5]
ma pogłębioną wiedzę na temat porozumiewania się na lekcjach w celach dydaktycznych [PL_3]
K_W09 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat kształtowania u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ich ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, potrzeby zdobywanie wiedzy i umiejętności przez całe życie [PL_4]
K_W12 [5/5]
ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu i patologii narządu mowy [PL_5]
K_W16 [5/5]
ma pogłębione umiejętności dokonywania obserwacji i elementarnej analizy sytuacji oraz zdarzeń pedagogicznych i dydaktycznych z wykorzystaniem zdo-bytej wiedzę psychologiczno-pedagogicznej, dydaktycznej oraz merytorycznej (językoznawczej i literaturoznawczej) [PL_6]
K_U01 [5/5]
ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi w sposób klarowny, spójny, precyzyjny, poprawny porozumiewać się z uczniami w celach dydak-tycznych i wychowawczych, potrafi nawiązać kontakt z osobami pochodzący-mi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogo-wo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej i całej szkole [PL_7]
K_U06 [5/5]
potrafi twórczo kierować procesami kształcenia i wychowania uczniów na drugim, trzecim i czwartym etapie edukacyjnym, wspierać ich rozwój intelek-tualny, językowy i osobowościowy, posiada rozwinięte umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym) [PL_8]
K_U07 [5/5]
potrafi precyzyjnie i poprawnie wypowiadać się w mowie i piśmie, ma umie-jętność konstruowania rozbudowanych wypowiedzi ustnych i pisemnych dotyczących różnych zagadnień dydaktycznych i wychowawczych, w mowie i piśmie potrafi zaprezentować swoje pomysły, sugestie i wątpliwości oraz poprzeć je rozbudowaną i uporządkowaną argumentacją. [PL_9]
K_U13 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prace domowe [PL_w_1]
Przynajmniej jedna praca pisemna - zrealizowana przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych – analiza zadanej literatury przedmiotu (w tym analiza studiów przypadków logopedycznych);
PL_1 PL_10 PL_11 PL_12 PL_13 PL_14 PL_15 PL_2 PL_3 PL_4 PL_5 PL_6 PL_7 PL_8 PL_9
Testy cząstkowe [PL_w_2]
student rozwiązuje zadania testowe (sprawdzenie znajomości terminów)
PL_1 PL_10 PL_11 PL_12 PL_13 PL_14 PL_15 PL_2 PL_3 PL_4 PL_5 PL_6 PL_7 PL_8 PL_9
grupowy projekt końcowy [PL_w_3]
zgromadzenie materiału diagnostycznego, opracowanie i zaprezentowanie studiu przypadku logopedycznego
PL_1 PL_10 PL_11 PL_12 PL_13 PL_14 PL_15 PL_2 PL_3 PL_4 PL_5 PL_6 PL_7 PL_8 PL_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [PL_fs_1]
metoda podająca (pogadanka, prezentacja, objaśnienia i wyjaśnienia), metoda problemowa (metoda aktywizująca wraz grami sytuacyjną i dydaktyczną), metoda zadaniowa oraz analiza materiałów – dokumentacji logopedycznej i materiałów diagnostycznych (w tym audio i wideo)
30
samodzielne przygotowanie się do każdych zajęć (w tym: lektura wskazanych rozdziałów w podręcznikach oraz wybranych artykułów naukowych, analiza przygotowanych przez prowadzącego studiów przypadków, przygotowanie projektu grupowego (w małych 2-3 osobowych zespołach): opracowanie i zaprezentowanie przed grupą, na podstawie materiałów zgromadzonych w ramach ćwiczeń, autorskiej prezentacji logopedycznego studium przypadku
30 prace domowe [PL_w_1] Testy cząstkowe [PL_w_2] grupowy projekt końcowy [PL_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)