Podstawy andragogiki specjalnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Podstawy andragogiki specjalnej
Kod modułu: 12-PE-PETP-S1-3PAS
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu andragogiki specjalnej (szczególnie z: jej miejscem w systemie nauk pedagogicznych i nauk o człowieku, zakresem i przedmiotem zainteresowań andragogiki specjalnej); wprowadzenie w praktyczne zagadnienia kształcenia i wychowania jednostek z odchyleniami od normy, a w szczególności zapoznanie z: ogólnymi zasadami andragogiki rewalidacyjnej i resocjalizacyjnej, typami, strukturą i funkcją placówek zajmujących się opieką i terapią osób dorosłych odchylonych od normy. Tematyka zajęć ma przygotować studentów do aktywnego udziału w konstruowaniu sieci różnych form organizacji edukacji permanentnej kierowanej do osób niepełnosprawnych.
Wymagania wstępne:
Wymagana realizacja podstaw pedagogiki specjalnej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
charakteryzuje się kreatywnością, twórczą postawą w poszukiwaniu rozwiązywania problemów w codziennej pracy z dorosłymi osobami niepełnosprawnymi. Cechuje go otwartość w kontaktach interpersonalnych [_K_1]
K_K02 [2/5]
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności w zakresie edukacji permanentnej, autoedukacji i samowychowania osób dorosłych niepełnosprawnych [_U_1]
K_U03 [2/5] K_U15 [4/5]
potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami edukacji ustawicznej osób niepełnosprawnych [_U_2]
K_U09 [2/5]
orientuje się w miejscu andragogiki specjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, ma uporządkowaną wiedzę na temat problemów osób dorosłych niepełnosprawnych, ich potrzeb społecznych, zna podstawy kształcenia ustawicznego, samokształcenia osób niepełnosprawnych, jego społeczno-kulturowych, i psychologicznych i podstaw oraz miejsca i roli rehabilitacji w tych procesach, zna znaczenie edukacji ustawicznej dla procesu rehabilitacji [_W_1]
K_W03 [4/5] K_W04 [4/5] K_W13 [4/5]
ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji permanentnej (ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych); celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych [_W_2]
K_W14 [2/5]
zna potencjał rozwojowy w zakresie uczenia się (nabywania kompetencji społecznych) osób dorosłych z różnymi typami i stopniem głębokości niepełnosprawności - ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacji ustawicznej [_W_3]
K_W15 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu.
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja indywidualna [_w_2]
skonstruowanie indywidualnego modelu zaspakajani a potrzeb w zakresie permanentnego rozwoju dorosłej osoby niepełnosprawnej o sprecyzowanym zakresie niepełnosprawności
_K_1 _U_1 _U_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
15
analiza literatury przedmiotu
20 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
dyskusja, praca z tekstem, prezentacja i analiza indywidualnych przypadków
15
przygotowanie prezentacji indywidualnych przypadków
55 prezentacja indywidualna [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)