Reclamation of degraded areas Field of study: Biology
Programme code: 01-S1BI12.2014

Module name: Reclamation of degraded areas
Module code: 1BL_62
Programme code: 01-S1BI12.2014
Semester:
  • summer semester 2016/2017
  • winter semester 2016/2017
  • summer semester 2015/2016
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 6
Description:
Moduł przekazuje aktualną wiedzę na temat przyczyn, skutków degradacji różnych elementów środowiska, klasyfikacji terenów zdegradowanych i zdewastowanych oraz różnych sposobów rekultywacji i zagospodarowania obszarów antropogenicznie przekształconych, procesów przyrodniczych zachodzących na terenach poprzemysłowych, jak również dotyczącą możliwości kształtowania i kreowania siedlisk na terenach zdegradowanych z wykorzystaniem odpowiednich gatunków roślin i zwierząt. Znajomość podstawowych metod rekultywacji i rewitalizacji terenów zdegradowanych koresponduje z podstawowymi zasadami przepisów prawa polskiego i implementowanego prawa Unii Europejskiej.
Prerequisites:
Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw geografii, bioróżnorodności roślin i zwierząt, ekologii.
Key reading:
jak "Literatura obowiązkowa" w sylabusie
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
wymienia przyczyny i skutki degradacji środowiska oraz sposoby klasyfikacji tereny zdegradowanych, opisuje zjawiska przyrodnicze zachodzące na tych obszarach [1BL_62_1]
1BL_W27 [4/5]
charakteryzuje czynniki abiotyczne i biotyczne wpływające na kolonizację i zróżnicowanie flory, fauny i roślinności [1BL_62_2]
1BL_W28 [4/5]
wymienia sposoby rekultywacji i kierunki zagospodarowywania obszarów zdegradowanych, w tym akwenów wód śródlądowych stojących, zna metody rewitalizacji rzek oraz metody ochrony powietrza atmosferycznego przed zanieczyszczeniem [1BL_62_3]
1BL_U09 [4/5]
zna uwarunkowania prawne związane z rekultywacją [1BL_62_4]
1BL_W28 [3/5]
w oparciu o najnowsze piśmiennictwo dyskutuje kryteria doboru właściwej metody rekultywacji oraz tłumaczy korzyści i ograniczenia związane z wykorzystaniem zaproponowanej metody, jest gotowy do pogłębiania wiedzy z zakresu rekultywacji terenów zdegradowanych [1BL_62_5]
1BL_K01 [4/5] 1BL_K04 [3/5]
rozwiązuje indywidualnie i w zespole podstawowe problemy badawcze, wykonuje projekt dotyczące sposobu zagospodarowania konkretnego obiektu poprzemysłowego [1BL_62_6]
1BL_U14 [3/5] 1BL_K01 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
kolokwium/pisemna praca sprawdzająca [1BL_62_w_1]
Odpowiedź ustna lub pisemna praca sprawdzająca stopień zrozumienia oraz opanowania wiadomości i umiejętności nabytych w czasie wykładów oraz ćwiczeń stacjonarnych i terenowych.
1BL_62_1 1BL_62_2 1BL_62_3 1BL_62_4
aktywność studenta podczas zajęć [1BL_62_w_2]
Ocenie ciągłej podlega stopień zaangażowania oraz poprawność wykonania zadań zleconych przez prowadzącego; umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy zdobytej w czasie wykładów oraz ćwiczeń terenowych i stacjonarnych.
1BL_62_5
projekt [1BL_62_w_3]
Referat, prezentacja multimedialna lub esej (wg zaleceń prowadzącego) na zadany temat. Oceniane są: zawartość merytoryczna, sposób prezentacji twórcze podejście do tematu, trafność doboru materiałów źródłowych, poprawność formalną pracy, umiejętność dyskusji i obrony zawartych w projekcie tez oraz umiejętność doboru i korzystania z piśmiennictwa naukowego i zasobów internetu.
1BL_62_6
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [1BL_62_fs_1]
wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych
20
praca z podręcznikami i innymi materiałami wskazanymi przez wykładowcę w celu uzupełnienia treści zasygnalizowanych na wykładzie
20 kolokwium/pisemna praca sprawdzająca [1BL_62_w_1]
laboratory classes [1BL_62_fs_2]
- prezentacja multimedialna projektu, elementy referowania, dyskusja, praca z materiałami kartograficznymi (np. mapami sozologicznymi i hydrograficznymi) oraz dokumentacją projektową Możliwe są konsultacje dla dyskusji ta temat zawartości merytorycznej projektu oraz sposobu przygotowania.
20
- praca z materiałami wskazanymi przez prowadzącego – przygotowanie do kolokwium - przygotowanie do konwersatorium - przygotowanie projektu
15 aktywność studenta podczas zajęć [1BL_62_w_2] projekt [1BL_62_w_3]
field practice [1BL_62_fs_3]
- ćwiczenia w terenie (student poznaje obszary zdegradowane o różnej genezie i właściwościach, metody i skutki rekultywacji, bioróżnorodność roślin i zwierząt obszarów zdegradowanych) Możliwe są konsultacje dla rozmowy na temat przygotowywanego eseju.
20
- przygotowanie eseju na zadany temat i konfrontacja ze stanem rzeczywistym w terenie
15 aktywność studenta podczas zajęć [1BL_62_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)