Podstawy wiedzy o niepełnosprawności Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2014

Nazwa modułu: Podstawy wiedzy o niepełnosprawności
Kod modułu: 12-PE-PETP-S2-1PWON
Kod programu: 12-S2PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Treści przedmiotu są kontynuacją realizowanych zagadnień na podstawach pedagogiki specjalnej. Służą przede wszystkim pogłębieniu wiedzy o niepełnosprawności oraz teoretycznych podstaw pracy z osobą niepełnosprawną. Student po zrealizowaniu treści tego przedmiotu powinien także dokładnie orientować się w strukturze, celach, paradygmatach pedagogiki specjalnej. Treści przedmiotu są sprawdzeniem do kolejnych modułów szczegółowo rozpatrujących kwestie terapii, edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych.
Wymagania wstępne:
Podstawy pedagogiki specjalnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
docenia znaczenie nauk pedagogicznych (ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki specjalnej) dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga [_K_1]
K_K03 [2/5]
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych [_U_1]
K_U02 [4/5]
posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi [_U_2]
K_U04 [3/5] K_U05 [4/5]
zna terminologię używaną w pedagogice specjalnej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym, ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W02 [4/5] K_W05 [4/5] K-W14 [3/5]
ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka niepełnosprawnego w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych [_W_2]
K_W06 [4/5] K_W12 [4/5]
ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych ludzi niepełnosprawnych, ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii [_W_3]
K_W08 [4/5] K_W11 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu.
_W_1 _W_2 _W_3
zaliczenie pisemne w formie eseju, indywidualny przypadek [_w_2]
opis indywidualnego przypadku osoby niepełnosprawnej w aspekcie barier społecznych, instytucjonalnych oraz uzyskiwanego wsparcia i procesów rehabilitacji społecznej
_K_1 _U_1 _U_2 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
30
analiza literatury przedmiotu
50 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
dyskusja, praca z tekstem, analiza indywidualnych przypadków; prezentacje prac indywidualnych oraz dyskusja nad ich treścią
15
analiza literatury przedmiotu, przygotowanie do dyskusji; przygotowanie prezentacji indywidualnych
55 zaliczenie pisemne w formie eseju, indywidualny przypadek [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)