Elektrodynamika
Kierunek studiów: Fizyka techniczna
Kod programu: 03-S1FT12.2017

Nazwa modułu: | Elektrodynamika |
---|---|
Kod modułu: | 0305-1FT-13-13 |
Kod programu: | 03-S1FT12.2017 |
Semestr: | semestr letni 2018/2019 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Opis: | Na wykładzie student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami:
• Równania Maxwella i ich struktura matematyczna. Równania Maxwella próżniowe i w ośrodku materialnym. Siła Lorentza.
• Elementy analizy wektorowej. Prawa Gaussa i Stokesa. Tożsamości Greena. Zasada zachowania ładunku. Dystrybucja δ- Diraca i jej podstawowe własności.
• Granica statyczna (stacjonarna) równań Maxwella – sektor elektrostatyczny. Funkcja Greena. Metoda transformat Fouriera. Energia pola elektrycznego rozkładu ładunków. Równania Poissona i Laplace’a w krzywoliniowym układzie współrzędnych – wielomiany Legendre’a, harmoniki sferyczne. Rozwinięcie multipolowe. Ogólny problem warunków brzegowych – warunki Dirichleta i von Neumanna. Funkcja cechowania w problemie warunków brzegowych i metoda obrazów. Metody numeryczne.
• Magnetostatyka – wprowadzenie potencjału wektorowego A. Cechowanie Coulomba i formalne rozwiązanie dla potencjału wektorowego A. Rozwinięcie multipolowe dla pola magnetycznego. Siły działające na lokalne rozkłady prądów – energia pola magnetycznego.
• Równania Maxwella w próżni. Niezmienniczość względem transformacji cechowania. Cechowanie Lorentza. Sprowadzenie równań Maxwella do równań falowych. Rozwiązanie jednorodnego równania falowego. Fale elektromagnetyczne w próżni ich natura i własności (polaryzacja). Funkcja Greena dla równania falowego – potencjały opóźnione i przyspieszone - interpretacja fizyczna. Energia i pęd pola elektromagnetycznego – wektor Poyntinga, tensor napięć Maxwella.
Na zajęciach konwersatoryjnych student:
• poznaje układ jednostek Gaussa oraz SI i nabywa umiejętności w ich stosowaniu;
• do rozwiązywania zadań i zagadnień fizycznych wykorzystuje metody: analizy wektorowej , obliczania całek powierzchniowych i liniowych, zastosowania twierdzeń Gaussa i Stokesa. Uczy się rozwiązywania równań Laplace’a i Poissona oraz równania falowego.
• poznane na wykładach zagadnienia i prawa elektrodynamiki stosuje do rozwiązywania zadań rachunkowych i problemów teoretycznych;
• uczestniczy w wyprowadzeniu i przedyskutowaniu niektórych wzorów i przykładów z wykładów;
• uczy się przedstawiać prawa i zasady fizyki w sposób zrozumiały;
W ramach pracy własnej student:
• w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą dąży do utrwalenia pozyskanej wiedzy;
• doskonali umiejętności matematyczne niezbędne do rozwiązywania zadań i problemów z fizyki;
• podejmuje próby rozwiązania zadań zaproponowanych przez prowadzącego konwersatorium; |
Wymagania wstępne: | 1FT_01, 1FT_07 |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
rozumie cywilizacyjne znaczenie elektrodynamiki w wymiarze historycznym i współczesnym [1FT_13_1] |
KFT_W01 [3/5] |
posiada znajomość rachunku wektorowego, rachunku różniczkowego i całkowego funkcji wielu zmiennych oraz transformat Fouriera [1FT_13_2] |
KFT_W02 [4/5] |
zna podstawowe prawa i wzory z zakresu elektrodynamiki [1FT_13_3] |
KFT_W03 [5/5] |
posiada podstawową wiedzę z różnych działów elektrodynamiki: elektrostatyki, magnetostatyki, fal elektromagnetycznych
oraz zagadnień związanych z pracą i energią pola elektromagnetycznego
[1FT_13_4] |
KFT_W05 [4/5] |
potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i piśmie przedstawić podstawowe prawa i zasady elektrodynamiki [1FT_13_5] |
KFT_U01 [4/5] |
potrafi rozwiązywać proste problemy fizyczne z zakresu elektrodynamiki wykorzystując rachunek wektorowy, rachunek różniczkowy i całkowy (twierdzenia Gaussa i Stokesa), metodę funkcji Greena, rozwinięcia multipolowe oraz metodę transformat Fouriera [1FT_13_6] |
KFT_U02 [5/5] |
zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia [1FT_13_7] |
KFT_K01 [3/5] |
potrafi precyzyjnie formułować pytania służące pogłębianiu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania [1FT_13_8] |
KFT_K02 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
kolokwium [1FT_13_w_1] | dwa razy w semestrze; termin kolokwium podany do wiadomości studentów dwa tygodnie wcześniej; zadania podobnego typu do zadań rozwiązywanych na konwersatorium; skala ocen 2-5;
ocena zaliczająca konwersatorium jest równa średniej ocen z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach
|
1FT_13_2 |
aktywność na zajęciach [1FT_13_w_2] | rozwiązywanie zadania - odpowiedź ustna; udział w dyskusji; skala ocen 2-5; ocena końcowa równa średniej ocen cząstkowych
ocena zaliczająca konwersatorium jest równa średniej ocen z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach |
1FT_13_1 |
egzamin pisemny lub ustny [1FT_13_w_3] | warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie konwersatorium; zakres materiału – wszystkie zagadnienia omawiane na wykładach; skala ocen 2-5; |
1FT_13_2 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [1FT_13_fs_1] | systematyczny wykład zagadnień podanych w opisie modułu |
30 | praca z podręcznikiem; lektura uzupełniająca |
45 |
egzamin pisemny lub ustny [1FT_13_w_3] |
konwersatorium [1FT_13_fs_2] | rozwiązywanie zadań rachunkowych na tablicy:
analiza, wybór metody, przeprowadzenie obliczeń i dyskusja wyników; wyprowadzenie niektórych wzorów i omówienie wybranych przykładów zasygnalizowanych na wykładach, dyskusja;
|
30 | przyswojenie wiedzy z wykładów; praca z podręcznikiem i zbiorami zadań; |
45 |
kolokwium [1FT_13_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |