Śródroczna praktyka metodyczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Śródroczna praktyka metodyczna
Kod modułu: 12-PE-AR-S1-9SPM
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Przedmiot śródroczna praktyka metodyczna ma umożliwić studentom przygotowanie studenta do samodzielnego i odpowiedzialnego podejmowania zadań opiekuńczo-wychowawczych realizowanych w placówkach/instytucjach o charakterze profilaktyczno-terapeutycznym i reedukacyjnym; wzbogacenie wiedzy studenta o wymiar praktyczny, umożliwiając tym samym weryfikację swojej wiedzy psychopedagogicznej; rozwój predyspozycji i umiejętności społecznych, niezbędnych w kształtowaniu kompetencji interpersonalnych absolwenta; rozwój osobowości społecznej przyszłego pedagoga, jego umiejętności komunikacyjnych i wrażliwości na potrzeby podopiecznych, wymagających zróżnicowanego wsparcia, opieki, kompleksowego podejścia psychologicznego w sytuacjach nowych i trudnych społecznie; inspirowanie do lepszego rozpoznawania potencjału ludzkich możliwości, tkwiących w środowisku społecznym.
Wymagania wstępne:
Zalecana realizacja efektów kształcenia z modułów: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, pedagogika społeczna, psychologia rozwoju, psychologia osobowości, zaburzenia rozwoju i zachowania, pedagogika specjalna, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, teoretyczne i praktyczna aspekty pracy asystenta rodziny.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość swoich umiejętności i jest gotowy do ich doskonalenia , jest gotów podjąć odpowiedzialność za swój udział w działaniach wspierających; jest wrażliwy na potrzeby swoich podopiecznych i tworzy klimat swobody i zaufania [_K_1]
K_K01 [2/5] K_K04 [2/5] K_K06 [2/5]
jest przygotowany merytorycznie i mentalnie do poszukiwania źródeł problemów wymagających stymulacji i wsparcia oraz projektowania i inicjowania określonych form kompensacyjnych [_K_2]
K_K02 [2/5] K_K05 [3/5]
rozwija umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy z psychologicznych podstaw rozwoju człowieka; potrafi określić zakres zaspokojonych i niezaspokojonych potrzeb oraz zewnętrzne i wewnętrzne warunki oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych; potrafi w sposób spójny korzystać z wiedzy pedagogicznej [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U10 [2/5]
potrafi określić możliwości rozwoju człowieka w zależności od warunków życia, rodzaju deficytów (biologicznych, społeczno-kulturowych oraz ekonomicznych) i projektować rodzaj pomocy w celu wykształcenia gotowości społecznej i komunikacji w zależności od potencjału indywidualnego i środowiska życia; potrafi angażować się w sytuację rozwojową , opieki i wychowania [_U_2]
K_U01 [2/5] K_U07 [2/5] K_U11 [2/5]
zna potrzeby rozwojowe człowieka w poszczególnych okresach życia oraz konsekwencje braku ich realizacji w środowiskach społecznych, konsekwencje braku wsparcia i stymulacji środowiskowej oraz zaniedbań środowisk znaczących; zna potrzeby dzieci i młodzieży z różnymi deficytami (biologicznymi, psychologicznymi , społecznymi oraz zdrowotnymi); ma podstawową wiedzę o opiece nad dziećmi i młodzieżą oraz osobami dorosłymi, które takiej opieki wymagają; ma wiedzę o prawidłowościach rozwoju, kryteriach jego oceny [_W_1]
K_W05 [2/5] K_W06 [3/5] K_W11 [2/5]
posiada podstawową wiedzę o adaptacji człowieka i jej warunkach, szczególnie o trudnościach adaptacyjnych; ma wiedzę na temat aksjologicznych i etycznych podstaw pracy z dziećmi i młodzieżą o nieharmonijnym rozwoju, niesamodzielnymi, z deficytami rozwojowymi (oraz niepełnosprawnych); zna zasady funkcjonowania instytucji świadczących różne formy opieki i wsparcia [_W_2]
K_W04 [2/5] K_W07 [2/5] K_W10 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praktyka i ocena aktywności studenta [_w_1]
Obserwacja uczestnicząca, aktywne uczestnictwo i zaangażowanie w prowadzone przez placówkę zadaniach, aktywizacja w działania praktyczne i weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Sprawdzenie zakresu opanowania wiedzy teoretycznej wraz z umiejętnością jej zastosowania i konfrontacji z intuicją pedagogiczną w działaniach praktycznych.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
praca indywidualna i w grupach i dyskusja podsumowująca pobyt w danej placówce [_w_2]
Sprawdzenie znajomości charakteru placówki i wiedzy o celach zajęć w niej realizowanych. Sprawdzenie umiejętności dyskutowania i analizowania.
_U_1 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia terenowe [_fs_1]
Zaprezentowanie placówek o charakterze profilaktyczno-terapeutycznym, psychologicznym i reedukacyjnym oraz zapoznanie studentów w celami praktyki. Realizacja praktyki. Omówienie realizowanych zajęć, dyskusja.
30
Zapoznanie z treścią literatury przybliżają- cej zakres wsparcia świadczonego przez instytucje profilaktyczno-terapeutyczne, psychologiczne i reedukacyjne. Aktywny udział studentów i przygotowanie do uczestnictwa. Wnioski i refleksje związane z realizacją celów praktyki.
15 praktyka i ocena aktywności studenta [_w_1] praca indywidualna i w grupach i dyskusja podsumowująca pobyt w danej placówce [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)