Pedagogika Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S2FLP12.2015

Nazwa modułu: Pedagogika
Kod modułu: 02-FP-PN-S2-Ped
Kod programu: 02-S2FLP12.2015
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem modułu jest zainspirowanie studentów do myślenia pedagogicznego oraz pogłębienie wiedzy z zakresu pedagogiki, poznanie najnowszej wiedzy interdyscyplinarnej o edukacji a także refleksja nad możliwościami aplikacyjnymi. Student nabywa umiejętności teoretycznych i praktycznych w zakresie działań twórczych oraz komunikacyjnych. W ramach modułu będą realizowane zagadnienia tj.: Myślenie pedagogiczne- tradycje i współczesność. Zależności – szanse i zagrożenia. Wychowanie skoncentrowane na dziecku. Sensy i bezsensy edukacji i wychowania. Style wychowania. Postmodernistyczne konteksty oddziaływań wychowawczych i dydaktycznych nauczyciela. Globalny nastolatek- globalna tożsamość. Postawy wychowawcze jako podstawowy czynnik wychowania. Błędy wychowawcze nauczycieli i rodziców. Wychowanie jako dialog . Komunikowanie się w relacji wychowawczej. Trudności i dylematy w zawodzie nauczyciela. Ideał nauczyciela. Kompetencje nauczyciela. Przygotowanie zawodowe nauczyciela. Kodeks etyczny nauczyciela.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat przedmiotu badań pedagogiki, jej źródła i tożsamości; związku pedagogiki z innymi naukami; zasad badań pedagogicznych; podstawowych pojęcia w pedagogice. [Ped_1]
KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat sposobów gromadzenia potrzebnych nauczycielowi w jego pracy informacji o uczniu i klasie. [Ped_10]
KN_W01 [2/5] KN_W04 [2/5]
Potrafi zanalizować, ocenić i właściwie wykorzystać w pracy nauczyciela różne koncepcje współczesne prądy i kierunki pedagogiczne, kształcenia lub ich elementy. [Ped_11]
K_U01 [5/5] K_U10 [5/5] KN_U04 [5/5] KN_U05 [5/5] KN_U11 [5/5] KN_U12 [5/5]
Potrafi zaplanować działania wychowawcze wobec konkretnego zespołu klasowego i poszczególnych uczniów; opracować, samodzielnie lub w zespole, plan wychowawczy szkoły. [Ped_12]
KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5]
Potrafi określić swój styl nauczania, podjąć pracę nad jego udoskonaleniem lub zmianą; potrafi określić swoją postawę wychowawczą, podjąć pracę nad jej udoskonaleniem lub zmianą. [Ped_13]
KN_U11 [3/5] KN_U12 [3/5]
Potrafi określić styl uczenia się poszczególnych uczniów i efektywnie pracować z uczniami o różnych stylach uczenia się. [Ped_14]
KN_U05 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5]
Ma umiejętności w zakresie przeciwdziałania patologiom i niewłaściwemu zachowaniu uczniów; konstruktywnego, dialogowego rozwiązywania konfliktów, a także sytuacji trudnych. [Ped_15]
KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5]
Potrafi gromadzić informacje o uczniu i klasie, interpretować je i wyciągać wnioski oraz na ich podstawie podjąć efektywne działania. [Ped_16]
K_U10 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5]
Potrafi sporządzić opis przypadku lub sytuacji wychowawczej. [Ped_17]
KN_U10 [2/5] KN_U13 [2/5]
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy nauczyciela i wychowawcy, projektuje i wykonuje działania wychowawcze i opiekuńcze. [Ped_18]
KN_K01 [2/5] KN_K04 [2/5]
Rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności. [Ped_19]
K_K01 [2/5] KN_K02 [2/5]
Ma podstawową wiedzę na temat współczesnych prądów i kierunków pedagogicznych, koncepcji kształcenia. [Ped_2]
KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5]
Jest wrażliwy na problemy pedagogiczne uczniów. [Ped_20]
K_K02 [2/5] KN_K07 [2/5]
Potrafi efektywnie zaplanować i zrealizować zadanie wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego. [Ped_21]
K_K03 [2/5] K_K04 [2/5]
Jest zdolny do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy wychowawczej szkoły. [Ped_22]
K_K02 [3/5] KN_K03 [3/5] KN_K04 [3/5] KN_K09 [3/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat procesu wychowania, jego funkcji, struktury, właściwości, dynamiki, modeli; stylów i postaw wychowawczych; środowisk wychowawczych; wpływu wychowania na rozwój uczni; ma uporządkowaną wiedzę na temat możliwości i zakresu współpracy nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem. [Ped_3]
KN_W01 [3/5] KN_W02 [3/5] KN_W15 [3/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat szkoły jako instytucji społecznej i wychowawczej, wspierającej rozwój ucznia; postaw nauczycieli i uczniów; planów pracy wychowawczej; metod wychowawczych i ich skuteczności, granic i mierników oddziaływań wychowawczych, zna modele współczesnej szkoły. [Ped_4]
KN_W01 [3/5] KN_W02 [3/5] KN_W03 [3/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat procesu nauczanie - uczenie się w klasie szkolnej, stylów nauczania i uczenia się; celów i strategii kształcenia; planowania pracy z uczniami. [Ped_5]
KN_W01 [4/5] KN_W02 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W08 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat pracy z uczniami o różnych stylach uczenia się. [Ped_6]
KN_W01 [3/5] KN_W08 [3/5] KN_W11 [3/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat zawodu nauczyciela, kompetencji nauczyciela, jego rozwoju zawodowego, ról zawodowych i funkcji, wymiarów pracy nauczyciela, zadań jako organizatora procesu kształcenia. [Ped_7]
KN_W01 [2/5] KN_W04 [2/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat sytuacji trudnych i problemów wychowawczych w klasie szkolnej; patologii w środowisku dzieci i młodzieży (narkomania, sekty religijne, mobbing, bullying, cyberbullying). [Ped_8]
KN_W01 [3/5] KN_W02 [3/5] KN_W10 [3/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat sposobów reagowania na niewłaściwe zachowania uczniów, sytuacje trudne, konflikty, patologie. [Ped_9]
KN_W01 [2/5] KN_W11 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test [Ped_w_1]
Test wyboru (z wiedzy na temat podstawowych pojęć pedagogiki).
Ped_1 Ped_10 Ped_11 Ped_12 Ped_13 Ped_14 Ped_15 Ped_16 Ped_17 Ped_18 Ped_19 Ped_2 Ped_20 Ped_21 Ped_22 Ped_3 Ped_4 Ped_5 Ped_6 Ped_7 Ped_8 Ped_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [Ped_fs_1]
metody podające (w tym: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu, metoda MTP), metody aktywizujące ( w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna)
15
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, przygotowanie projektów, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach.
45 Test [Ped_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)