Nauczanie polonijne Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S2FLP12.2015

Nazwa modułu: Nauczanie polonijne
Kod modułu: 02-FP-NP-S2-NP
Kod programu: 02-S2FLP12.2015
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Student zostaje zapoznany z rozmieszczeniem ośrodków polonijnych na świecie i ich specyfiką (niejednokrotnie warunkowaną historycznie), typami szkół i instytucji zajmujących się nauczaniem języka polskiego jako drugiego w świecie oraz organizacjami wspierającymi działania edukacyjne na rzecz środowisk polonijnych. Poznaje potrzeby ucznia wywodzącego się ze środowiska polonijnego (umie je rozpoznać, a następnie wybrać te z metod pracy, które pozwolą na osiągnięcie jak najlepszych wyników). Poznaje podręczniki i materiały wykorzystywane w nauczaniu polonijnym, uczy się układać programy nauczania, które można wykorzystać w pracy z młodzieżą w szkołach polskich oraz z dorosłymi w ośrodkach zajmujących się edukacją polonistyczną. Poznaje metody i strategie pracy stosowane w nauczaniu języka polskiego jako drugiego, dostrzega wartość w stosowaniu metody międzykulturowej w nauczaniu polonistycznym. Zyskuje umiejętność interpretacji zjawisk kulturowych w kontekście pracy z uczniem bilingwalnym.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada pogłębioną wiedzę o wpływie innych kultur na literaturę i język polski, ma wiedzę o recepcji kultury polskiej za granicą. [NP_1]
K_W12 [3/5]
Rozumie fenomen wielokulturowości, zdaje sobie sprawę z doniosłości przenikania się wpływów kulturowych w sytuacji kształcenia osób bilingwalnych. [NP_10]
K_K09 [2/5]
Jest propagatorem polszczyzny w swoim środowisku, interesuje się przemianami współczesnego języka polskiego. [NP_11]
K_K15 [2/5]
Potrafi działać w ramach zespołu realizującego określone zadanie. [NP_12]
K_K03 [3/5]
Zna główne szkoły i orientacje badawcze w obszarze metod nauczania języka polskiego jako drugiego, strategie i metody stosowane w nauczaniu polonijnym. [NP_2]
K_W02 [3/5]
Ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów komunikacyjnych. [NP_3]
K_W15 [2/5]
Potrafi wskazać ośrodki i instytucje zajmujące się propagowaniem i rozwijaniem kultury języka polskiego w świecie, odróżnia specyfikę pracy w różnego typu instytucjach zajmujących się nauczaniem języka polskiego jako drugiego. [NP_4]
K_W23 [3/5]
Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych na temat materiałów wykorzystywanych w edukacji polonistycznej na świecie. [NP_5]
K_U11 [2/5]
Potrafi interpretować zjawiska językowe i literackie przez pryzmat społeczno-kulturowego zróżnicowania obiegów komunikacyjnych. [NP_6]
K_U09 [2/5]
Potrafi odnieść się krytycznie do literatury naukowej z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa i edukacji polonistycznej w świecie. [NP_7]
K_U05 [2/5]
Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa i dyscyplin pokrewnych takich, jak metodyka nauczania jpjo lub drugiego. [NP_8]
K_U01 [2/5]
Przejawia szacunek do warsztatu polonisty, a szczególnie – zabytków języka i kultury. [NP_9]
K_K05 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Praca pisemna [NP_w_1]
Student przygotowuje przykładowy projekt programu pracy w grupie młodzieży polonijnej (ośrodku szkolnym lub podczas warsztatów językowo-kulturowych).
NP_1 NP_10 NP_11 NP_12 NP_2 NP_3 NP_4 NP_5 NP_6 NP_7 NP_8 NP_9
Rozmowa sprawdzająca [NP_w_2]
Rozmowa sprawdzająca stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności praktyczne z całości materiału dydaktycznego; wcześniej student został zapoznany z listą zagadnień.
NP_1 NP_10 NP_11 NP_12 NP_2 NP_3 NP_4 NP_5 NP_6 NP_7 NP_8 NP_9
Test pisemny [NP_w_3]
Test z pytaniami otwartymi i test wyboru sprawdzający znajomość wskazanych przez nauczyciela akademickiego lektur
NP_1 NP_10 NP_11 NP_12 NP_2 NP_3 NP_4 NP_5 NP_6 NP_7 NP_8 NP_9
Realizacja projektu [NP_w_4]
Student przygotowuje projekt zajęć językowych i kulturowych adresowanych do odbiorcy polonijnego.
NP_1 NP_10 NP_11 NP_12 NP_2 NP_3 NP_4 NP_5 NP_6 NP_7 NP_8 NP_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [NP_fs_2]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia), metoda problemowa, metoda zadaniowa, metoda projektu
30
samodzielna, krytyczna lektura zadanych tekstów, pisanie notatek z zajęć i samodzielnych lektur, samodzielne przygotowanie projektu programu nauczania oraz projektu zajęć, przygotowanie prezentacji audiowizualnej
60 Praca pisemna [NP_w_1] Rozmowa sprawdzająca [NP_w_2] Realizacja projektu [NP_w_4]
wykład [NPI_fs_1]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia), metoda problemowa, wykorzystanie metody audiowizualnej
15
samodzielna, krytyczna lektura zadanych tekstów, pisanie notatek z zajęć i samodzielnych lektur
15 Test pisemny [NP_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)