Historia języka polskiego Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S2FLP12.2015

Nazwa modułu: Historia języka polskiego
Kod modułu: 02-FP-S2-HJPL
Kod programu: 02-S2FLP12.2015
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Opis:
• Zmiana jako immanentna właściwość języków naturalnych. Siły napędowe ewolucji języka. Różne koncepcje interpretacji ewolucji języka. • Specyfika języka polskiego wobec innych języków słowiańskich (tu elementy gramatyki porównawczej – znamienne cechy języków zachodniosłowiańskich). • Historia języka polskiego jako obiekt badań naukowych (z historii myśli lingwistycznej, pierwsze opracowania, syntezy, podręczniki). • Problemy związane z periodyzacją dziejów języka. Propozycje periodyzacji dla polszczyzny. • Charakterystyka języka poszczególnych okresów z uwzględnieniem poziomu słowotwórczego i składniowego. • Dyskusja na temat powstania polskiego języka ogólnego. Zróżnicowanie dialektyczne dawnej i dzisiejszej polszczyzny. • Rola Kościoła w rozwoju języka polskiego. • W trosce o kształt języka polskiego (z historii kształtowania się ortografii i interpunkcji). • Polszczyzna w żywiole innych języków. Wpływy obce. • W trosce o kształt języka polskiego (stosunek do wpływów obcych). Kryterium rodzimości w ocenie poprawności językowej. • Język polski w oświacie (początki szkolnictwa z położeniem nacisku na rolę i miejsce języka polskiego w nauczaniu). • Najnowsze dzieje polszczyzny (wiek XX). • Problemy związane z prognozowaniem zmian językowych. Tendencje językowe polszczyzny u progu XXI wieku.
Wymagania wstępne:
brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada podstawową wiedzę o historycznych przemianach i różnych paradygmatach badawczych w obrębie literaturoznawstwa i językoznawstwa [HJPL_1]
K_W05 [5/5]
rozumie doniosłość języka oraz literatury dla definiowania i rozwiązywania problemów kulturowo-społecznych [HJPL_10]
K_K08 [1/5]
rozumie doniosłość i kulturową wartość regionalnego zróżnicowania języka polskiego [HJPL_11]
K_K10 [2/5]
posiada pogłębioną, szczegółową, prowadzącą do specjalizacji wiedzę na temat dziejów języka polskiego [HJPL_2]
K_W10 [5/5]
zna w stopniu zaawansowanym założenia i metody współczesnych metodologii językoznawczych: stylistyki historycznej, semantyki historycznej, semantyki kognitywnej, genologii lingwistycznej, analizy dyskursu, pragmalingwistyki, socjolingwistyki [HJPL_3]
K_W19 [1/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych; potrafi na tej podstawie formułować krytyczne wnioski [HJPL_4]
K_U01 [1/5]
potrafi interpretować zjawiska językowe i literackie przez pryzmat społeczno-kulturowego zróżnicowania obiegów komunikacyjnych [HJPL_5]
K_U09 [1/5]
posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, wyprowadzania wniosków badawczych oraz syntetycznego podsumowania z celowym wykorzystaniem literatury przedmiotu z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych [HJPL_6]
K_U10 [1/5]
rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności [HJPL_7]
K_K01 [1/5]
przejawia szacunek dla warsztatu pracy polonisty, a szczególnie – zabytków języka i kultury [HJPL_8]
K_K05 [3/5]
ma świadomość znaczenia języka i tradycji literackiej w wytwarzaniu kultury jako dobra narodowego, lokalnego, środowiskowego [HJPL_9]
K_K07 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prace domowe [HJPL_w_1]
przynajmniej jedna praca zrealizowane przez studenta samodzielnie lub w grupie zadaniowej w czasie wolnym od zajęć;
HJPL_1 HJPL_10 HJPL_11 HJPL_2 HJPL_3 HJPL_4 HJPL_5 HJPL_6 HJPL_7 HJPL_8 HJPL_9
sprawdziany cząstkowe [HJPL_w_2]
przynajmniej jeden sprawdzian weryfikujący stan wiedzy studenta z wybranego przez wykładowcę zakresu wiedzy dotyczącej historii języka polskiego
HJPL_1 HJPL_10 HJPL_11 HJPL_2 HJPL_3 HJPL_4 HJPL_5 HJPL_6 HJPL_7 HJPL_8 HJPL_9
egzamin ustny lub pisemny [HJPL_w_3]
egzamin ustny lub pisemny sprawdzający stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności praktyczne z całości materiału dydaktycznego;
HJPL_1 HJPL_10 HJPL_11 HJPL_2 HJPL_3 HJPL_4 HJPL_5 HJPL_6 HJPL_7 HJPL_8 HJPL_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [HJPL_fns_1]
metoda podająca (wykład informacyjny) oraz metoda problemowa (wykład problemowy i konwersacyjny);
15
samodzielna, wnikliwa lektura zadanych tekstów, powtórka i ugruntowanie materiału przedstawionego na wykładzie
75 egzamin ustny lub pisemny [HJPL_w_3]
laboratorium [HJPL _fns_2]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia), metoda problemowa (metoda aktywizująca wraz grami sytuacyjną i dydaktyczną), metoda zadaniowa oraz analiza materiału językowego
30
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, analiza gramatyczna wybranych przez wykładowcę przykładów, powtórka i ugruntowanie materiału przedstawionego na zajęciach.
60 prace domowe [HJPL_w_1] sprawdziany cząstkowe [HJPL_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)