Retoryka
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S2FLP12.2015
| Nazwa modułu: | Retoryka |
|---|---|
| Kod modułu: | 02-FP-S2-R |
| Kod programu: | 02-S2FLP12.2015 |
| Semestr: | semestr zimowy 2015/2016 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Opis: | Przedmiot zapoznający studenta z aparatem pojęciowym klasycznej retoryki rozumianej jako teoria tworzenia i rozumienia tekstów. Ćwiczenie i wykład współtworzą ujęcie synchroniczne (retoryka opisowa) i diachroniczne (historia retoryki). W ramach ćwiczeń student zapoznaje się z zagadnieniami inwencji, dyspozycji, elokucji, a także podstawowymi problemami sztuki pamięci i akcji retorycznej. Wykład prezentuje najważniejsze dzieła z zakresu retoryki, podstawowe elementy recepcji i przemian klasycznej retoryki oraz wybrane perspektywy jej współczesnego rozwoju. Celem modułu jest opanowanie przez studenta korpusu retorycznej teorii, pozwalające zrozumieć funkcjonowanie i zastosowania retoryki w kulturze europejskiej oraz dające podstawy praktycznego wykorzystania jej narzędzi w komunikacji. |
| Wymagania wstępne: | Brak |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Posiada wiedzę o istocie i miejscu retoryki wśród innych nauk [R_1] |
K_W01 [4/5] |
Zna i stosuje terminologię z zakresu klasycznej retoryki [R_2] |
K_W02 [5/5] |
samodzielnie pracuje z tekstami źródłowymi (literackimi i nieliterackimi), czyta i potrafi wykorzystać literaturę naukową z zakresu retoryki [R_3] |
K_U05 [3/5] |
umie przeprowadzić retoryczną analizę tekstu z różnych obszarów dyskursu [R_4] |
K_U09 [3/5] |
potrafi podjąć dyskusję, ocenić wypowiedź i uargumentować swój sąd w ramach różnych interakcji społecznych [R_5] |
K_K10 [3/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Zaliczenie ćwiczeń [R_w_1] | zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyniku testu i aktywności określającej na bieżąco stopień przygotowania do zajęć (możliwość podniesienia przez prowadzącego oceny o 0,5 stopnia) |
R_1 |
| Test zaliczeniowy [R_w_2] | zaliczenie wykładu na podstawie testu |
R_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [R_fs_1] | wykład, komentowana lektura źródeł, elementy prezentacji |
15 | zapoznanie się z tekstami ujętymi w spisie lektur, opracowanie zagadnień egzaminacyjnych |
15 |
Test zaliczeniowy [R_w_2] |
| ćwiczenia [R_fs_2] | konwersatorium |
30 | lektura tekstów źródłowych i opracowań zaleconych przez prowadzącego, ćwiczenia indywidualne i zespołowe (poszukiwanie i analizy tekstów, tworzenie tekstów własnych) |
60 |
Zaliczenie ćwiczeń [R_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||