Praktyki dydaktyczne śródroczne w SP Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S1FLP12.2015

Nazwa modułu: Praktyki dydaktyczne śródroczne w SP
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-PDS
Kod programu: 02-S1FLP12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2017/2018
  • semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot praktycznie przygotowuje do zawodu nauczyciela w szkole podstawowej. Student odbywa 30 godzin zajęć z prowadzącym zajęcia. W ich ramach poznaje teoretyczne podstawy zawodu nauczyciela, budowę lekcji, cele lekcji, metody i formy pracy. W ramach zajęć odbywają się też obserwacje lekcji w szkole podstawowej. Jednocześnie odbywa drugą część zajęć - 20 godzin praktyki śródrocznej samodzielnie, konsultując z nauczycielem akademickim napotkane problemy dydaktyczne i dyskutując je z pozostałymi studentami w grupie. Praktyka polega na obserwacji lekcji języka polskiego.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotów: pedagogika, psychologia, pozadydaktyczne wymiary działań edukacyjnych, praktyki psychologiczno-pedagogiczne, rozpoczęte zajęcia z podstaw dydaktyki, rozpoczęte zajęcia z dydaktyki języka i literatury polskiej I, rozpoczęte zajęcia z emisji głosu
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada podstawową wiedzę w zakresie psychologii, pedagogiki i dydaktyki (rozumie istotę rozwoju, wychowania i uczenia), a także potrafi posługiwać się nią w celu obserwacji, diagnozowania i analizowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań polonistycznych (praktycznych) na drugim etapie edukacyjnym. [PDS_1]
K_W01 [2/5] KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5] KN_U01 [2/5] KN_U02 [2/5]
Odpowiedzialnie zachowuje się jako praktykant obserwujący lekcje: buduje swój autorytet w relacji z uczniami i innymi nauczycielami, zachowuje się w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami i normami etycznymi. [PDS_10]
KN_K01 [3/5] KN_K03 [3/5] KN_K06 [3/5] KN_K07 [3/5]
Odpowiedzialnie traktuje dziedzictwo kulturowe regionu i kraju, upowszechniając wiedzę o polskiej i regionalnej kulturze. [PDS_11]
KN_K09 [3/5]
Zna podstawowe dokumenty dydaktyczne (podstawę programową, programy, podręczniki) realizowane na drugim poziomie nauczania, potrafi je analizować i oceniać dla właściwego kształcenia polonistycznego na drugim etapie edukacyjnym. [PDS_2]
K_W03 [3/5] K_W04 [3/5] KN_W05 [3/5] KN_W07 [3/5] KN_U03 [3/5]
Posiada wiedzę i umiejętności z zakresu literatury i nauki o języku, a jednocześnie ma uporządkowaną wiedzę na temat: relacji nauczyciel-uczeń; indywidualizacji pracy pedagogicznej i dydaktycznej uwzględniającej potrzeby i możliwości uczniów; problemów wychowawczych i diagnozy, kontroli i oceny wyników kształcenia polonistycznego uczniów. [PDS_3]
K_W01 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W08 [4/5] KN_W10 [4/5] KN_W11 [4/5] KN_W12 [4/5]
Przygotowując konspekt lekcji potrafi ocenić przydatność literaturoznawczych i językoznawczych metodologii badania tekstu oraz metod nauczania. [PDS_4]
K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] KN_U04 [3/5]
Potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania uczniów na drugim etapie edukacyjnym, wspierać ich rozwój intelektualny, językowy i osobowościowy, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym), potrafi pracować w zespole, ma podstawowe umiejętności organizacyjne. [PDS_5]
K_K06 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_U08 [3/5]
Potrafi wiedzę i umiejętności z zakresu literatury i języka przełożyć na konkretne działania metodyczne, uwzględniając indywidualne potrzeby ucznia, a także wykorzystując dostępne materiały, środki, metody i formy pracy, środki multimedialne i technologię informacyjną w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych. [PDS_6]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] K_U17 [3/5] KN_U05 [3/5] KN_U11 [3/5]
Potrafi właściwie diagnozować, kontrolować i oceniać wyniki kształcenia polonistycznego uczniów. [PDS_7]
K_U07 [3/5] K_U08 [3/5]
W pracy w szkole stosuje się do przepisów prawa oświatowego, dba o bezpieczeństwo uczniów w każdej sytuacji dydaktycznej, wspiera ich rozwój, pracuje na rzecz jakości pracy polonistycznej i szkoły. [PDS_8]
KN_K04 [4/5] KN_K05 [4/5]
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności merytorycznych, psychologiczno-pedagogicznych, dydaktycznych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnej wiedzy i umiejętności, wyznacza kierunki swojego rozwoju i zdobywania dodatkowych kwalifikacji, potrafi uzupełnić swoją wiedzę i umiejętności; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizowaniu powinności nauczyciela polonisty w zakresie merytorycznym, psychologiczno-pedagogicznym, dydaktycznym. [PDS_9]
K_K01 [3/5] K_K06 [3/5] K_K09 [3/5] KN_K02 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Dzienniczek praktyk [PDS_w_1]
Weryfikacja studenckiego dzienniczka praktyk, w którym praktykant dokonuje wpisów dotyczących terminów, tematów i ewentualnych uwag do lekcji. Celem weryfikacji jest kontrola spójności merytorycznej działań praktykanta.
PDS_1 PDS_2 PDS_3 PDS_4 PDS_9
Scenariusze lekcji [PDS_w_2]
Weryfikacja konspektu lekcji. Celem sprawdzania jest kontrola merytoryczna i metodyczna przebiegu lekcji.
PDS_2 PDS_3 PDS_4 PDS_5 PDS_6
Obecność i aktywność na zajęciach [PDS_w_3]
Weryfikacja frekwencji i aktywności podczas zajęć zarówno prowadzonych na uczelni, jak i podczas hospitacji w szkołach.
PDS_1 PDS_10 PDS_11 PDS_7 PDS_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PDS_fs_1]
metoda badawcza (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana), metoda zajęć praktycznych; metody podające i poszukujące (w tym: rozmowa pohospitacyjna, praca ze źródłem drukowanym).
0
Student przygotowuje się do praktyk w ramach pracy własnej; czas poświęca na napisanie konspektu i prowadzenie dzienniczka praktyk. W ramach pracy własnej czyta wyznaczoną literaturę.
50 Dzienniczek praktyk [PDS_w_1] Scenariusze lekcji [PDS_w_2] Obecność i aktywność na zajęciach [PDS_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)