Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S1FLP12.2015

Nazwa modułu: Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-WoU
Kod programu: 02-S1FLP12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2017/2018
  • semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
W ramach przedmiotu wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych studenci zostaną wyposażeni w podstawową, niezbędną każdemu nauczycielowi poloniście, wiedzę na temat zwykłych i specyficznych trudności w uczeniu się. Studenci zostaną również wprowadzani w problematykę pracy z uczniem zdolnym, w tym z tzw. uczniem podwójnie wyjątkowym. Poznają zasady i formy pracy z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych.
Wymagania wstępne:
Zajęcia dla studentów, którzy wybrali specjalność nauczycielską.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma uporządkowaną i poszerzoną wiedzę na temat zwykłych i specyficznych trudności szkolnych, ich etiologii, symptomów, rozpoznawania. [WoU_1]
K_W02 [4/5] K_W04 [4/5] KN_W01 [4/5] KN_W02 [4/5] KN_W14 [4/5]
Potrafi określić priorytety w pracy z uczniami, w tym z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ma świadomość potrzeby prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [WoU_10]
KN_K05 [2/5]
Ma podstawową wiedzę na temat diagnozy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych. [WoU_2]
K_W02 [3/5] K_W04 [3/5] K_W08 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W12 [3/5] KN_W14 [3/5]
Zna formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia wyrównawcze, klasy i szkoły integracyjne, nauczanie indywidualne, socjoterapia). [WoU_3]
KN_W03 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W10 [4/5] KN_W14 [4/5]
Ma podstawową wiedzę na temat pracy na lekcjach języka polskiego i pracy pozalekcyjnej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym na temat rodzajów działań terapeutycznych, zakresu ćwiczeń, materiału do ćwiczeń, środków dydaktycznych, zasad pracy oraz sposobów pracy. [WoU_4]
KN_W03 [3/5] KN_W08 [3/5] KN_W10 [3/5] KN_W14 [3/5]
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, pedagogiki, psychologii w celu analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń edukacyjnych i wychowawczych, a także motywów i wzorów zachowań językowych i pozajęzykowych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. [WoU_5]
K_U01 [4/5] K_U03 [4/5] K_U05 [4/5] K_U11 [4/5] KN_U01 [4/5] KN_U02 [4/5]
Ma podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznanie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym uczniów zdolnych, a także na opracowanie wyników obserwacji i sformułowanie wniosków. [WoU_6]
K_U11 [4/5] K_U13 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [4/5]
Potrafi na drugim etapie edukacyjnym, wykorzystując typowe metody, środki, formy, ćwiczenia, pracować z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w tym uczniów szczególnie uzdolnionych) zarówno w zespole klasowym, jak i w trakcie zajęć pozalekcyjnych. [WoU_7]
KN_U01 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U11 [4/5]
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować zawarte w różnych źródłach informacje na temat uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. [WoU_8]
K_U01 [2/5] K_U05 [2/5] KN_U03 [2/5]
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy nauczyciela polonisty i wychowawcy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze). [WoU_9]
KN_K01 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test sprawdzający [WoU_w_1]
Test sprawdzający holistyczny – zadania (otwarte i zamknięte) będą nawiązywać do tematyki zajęć i materiału omówionego w trakcie wykładów; warunkiem zaliczenia jest zdobycie 60% punktów; test na ocenę niedostateczną musi zostać ponownie napisany. Czas przeznaczony na napisanie kolokwium: 1, 5 godziny . Termin – ostatnie zajęcia; wyniki – tydzień później.
WoU_1 WoU_10 WoU_2 WoU_3 WoU_4 WoU_5 WoU_6 WoU_7 WoU_8 WoU_9
Projekt [WoU_w_2]
Przygotowanie prezentacji na temat strategii, metod, ćwiczeń, form pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Oceniana będzie poprawność merytoryczna prezentacji, sposób jej przedstawienia oraz wykonanie (przejrzystość, czytelność, estetyka).
WoU_1 WoU_10 WoU_2 WoU_3 WoU_4 WoU_5 WoU_6 WoU_7 WoU_8 WoU_9
Praca pisemna [WoU_w_3]
Praca pisemna (przygotowywana w domu): obraz osób z wybraną dysfunkcją w trzech tekstach kultury popularnej. Ocenie podlegać będzie: dobór tekstów kultury, ich analiza, poprawność merytoryczna zawartych treści, poprawność językowa.
WoU_1 WoU_10 WoU_2 WoU_3 WoU_4 WoU_5 WoU_6 WoU_7 WoU_8 WoU_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [WoU_fs_1]
metody podające (w tym: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczka, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu, metoda MTP), metody aktywizujące ( w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), pokaz (prezentacja multimedialna)
30
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, przygotowanie projektu i pracy pisemnej, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach
30 Projekt [WoU_w_2] Praca pisemna [WoU_w_3]
wykład [WoU_fs_2]
wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny; praca z książką; pokaz (prezentacja multimedialna)
15
powtórzenie i uschematyzowanie materiału, lektura wskazanych pozycji
15 Test sprawdzający [WoU_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)