Emisja głosu Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S1FLP12.2015

Nazwa modułu: Emisja głosu
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-EG
Kod programu: 02-S1FLP12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2017/2018
  • semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Podczas zajęć student zostaje wyposażony w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu emisji i higieny głosu. W ramach modułu realizowane są następujące treści: 1. Diagnozowanie problemów emisji głosu. Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami diagnostycznymi: Skalą GRBAS, Testem VHI, ADE. Omówienie zasad badania foniatrycznego, laryngologicznego oraz stomatoskopii. 2. Ćwiczenia relaksacyjne. Sposoby eliminacji napięć. Podstawowe rodzaje relaksacji. Omówienie zależności stres-głos. 3. Oddychanie. Wdech, wydech, podparcie oddechowe, najczęstsze błędy w oddychaniu, zależność pomiędzy oddechem a głosem, oddychanie z wykorzystaniem przepony, ćwiczenia oddechowe. 4. Działanie narządu głosu. Budowa i funkcje krtani oraz nastawienia głosu. 5. Praca rezonatorów. Podstawowe ćwiczenia rezonacyjne. 6. Fonacja (ćwiczenia rozluźniające, ćwiczenia żuchwy, ćwiczenia krtani, ćwiczenia języka, ćwiczenia podniebienia miękkiego oraz warg). 7. Motoryka aparatu artykulacyjnego. Zasady ćwiczeń, rozgrzewki oraz masażu artykulatorów. 8. Artykulacja. Ćwiczenia artykulacyjne oraz ortofoniczne. Zasady poprawnej wymowy polskiej. 9. Głosowe przedstawienie tekstu. Mowa ciała. Akcent, frazowanie, przestankowanie, modulacja. Znaki interpunkcyjne (podział znaków interpunkcyjnych, wartość semantyczna, stylistyczna i głosowa znaków interpunkcyjnych, interpunkcja artystyczna, pauza logiczna, pauza psychologiczna). 10. Choroby i higiena głosu. Omówienie podstawowych chorób głosu oraz optymalnych warunków pracy głosem w zawodzie nauczyciela. 11. Ćwiczenia z zakresu diagnozy oraz autodiagnozy problemów emisji głosu. 12. Emisja głosu w praktyce. Prezentacje studentów.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu fonetyki.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna podstawową terminologię z zakresu budowy i działania narządu głosu (w tym krtani, nasady, rezonatorów, narządów oddechowych, artykulacyjnych oraz fonacyjnych). [EG_1]
K_U01 [3/5] KN_W16 [3/5]
Zdaje sobie sprawę z roli głosu w codziennej komunikacji, w tym szczególnie w pracy nauczyciela. [EG_10]
K_K06 [3/5]
Sprawnie komunikuje się w różnych sytuacjach komunikacyjnych. [EG_11]
KN_W16 [2/5] KN_U06 [2/5]
Dba o poprawną pod względem emisji głosu wymowę w codziennej komunikacji. [EG_12]
KN_W16 [3/5]
Posiada umiejętność ergonomicznego wykorzystania aparatu mowy [EG_13]
KN_U13 [5/5]
Rozumie mechanikę oddychania (wdech, wydech, rozpoznaje podstawowe błędy w oddychaniu) oraz rolę ćwiczeń fonacyjnych, rezonacyjnych, oddechowych, artykulacyjnych i dykcyjnych w sprawnym posługiwaniu się głosem. [EG_2]
K_W02 [4/5] K_U01 [4/5] KN_W16 [4/5]
Ma podstawową wiedzę w zakresie higieny głosu, zna podstawowe patologie oraz choroby głosu oraz sposoby im zapobiegania. [EG_3]
K_W02 [3/5] KN_W16 [3/5]
Wie, jakie są zasady poprawnego przestawienia głosowego tekstu oraz prawidła poprawnej wymowy [EG_4]
K_U01 [3/5] KN_W16 [3/5]
Zna podstawową literaturę przedmiotową oraz strony internetowe i czasopisma poświęcone problemom poprawności wymowy. [EG_5]
K_W10 [2/5]
Potrafi wykonać prosty trening artykulacyjno-dykcyjny, fonacyjny, oddechowo-relaksacyjny (w tym przeprowadzić rozgrzewkę głosową dla grupy). [EG_6]
K_U01 [4/5] KN_W16 [4/5]
Odpowiednio wymawia nosówki, internacjonalizmy, wykonuje podstawowe ćwiczenia ortofoniczne. [EG_7]
K_W02 [2/5]
Czyta tekst z odpowiednim nacechowaniem emocjonalnym, dbałością o wszystkie elementy poprawnej emisji głosu, właściwym rozłożeniem akcentów oraz pauz logicznych i oddechów. [EG_8]
KN_W16 [2/5]
Potrafi ocenić wypowiedzi pod kątem poprawności emisyjnej i dykcyjnej (np. prezenterów i polityków) oraz dobrać ćwiczenie do konkretnego zaburzenia głosu. [EG_9]
K_U01 [3/5] K_U07 [3/5] K_U10 [3/5] K_U12 [3/5] KN_W16 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
test [EG_w_1]
Test zaliczeniowy składający się z pytań otwartych, zamkniętych oraz zadań problemowych, na którym zostanie sprawdzona podstawowa wiedza teoretyczna z zakresu budowy, działania oraz funkcjonowania narządu głosu.
EG_1 EG_10 EG_2 EG_3 EG_4
Weryfikacja ćwiczeń praktycznych [EG_w_2]
Student wykonuje podstawowe ćwiczenia praktyczne (oddechowe, fonacyjne, relaksacyjne, artykulacyjne, dykcyjne, rezonacyjne, ortofoniczne) na zajęciach, zgodnie ze wskazaniami wykładowcy, w tym przeprowadza krótką rozgrzewkę dla grupy.
EG_1 EG_11 EG_12 EG_2 EG_4 EG_5 EG_6 EG_7 EG_8
Recytacja/głosowe przedstawienie tekstu (prezentacja) [EG_w_3]
Pod koniec cyklu zajęć kursowych student prezentuje głosowo przygotowany wcześniej tekst (prezentacja około 5 minut). Podczas prezentacji będą oceniane poszczególne elementy poprawnej emisji głosu.
EG_10 EG_11 EG_12 EG_13 EG_2 EG_4 EG_7 EG_8
Projekt [EG_w_4]
Praca kontrolna, w której student wskaże na główne problemy głosowe ocenianej osoby, jak również w oparciu o ćwiczenia z zajęć oraz z dodatkowej literatury dobierze ćwiczenia do konkretnego zaburzenia głosu (praca w domu).
EG_1 EG_2 EG_3 EG_5 EG_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [EG_fns_1]
Przekaz treści programowych odbywa się z wykorzystaniem: - metody podającej (pogadanka, elementy wykładu-wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie), - metody problemowej (heureza), - metody aktywizującej (gra dydaktyczna, burza mózgów, drzewo decyzyjne), - metody eksponującej (fragmenty filmu). Ćwiczenia praktyczne (w tym recytacja tekstu: Ta część zajęć realizowana jest metodą ćwiczeń praktycznych oraz metodami aktywizującymi. Wykorzystywane są metody audiowizualne (nagrania relaksacji, ćwiczeń dykcyjnych i fonacyjnych, programy multimedialne).
30
Student powtarza i ugruntowuje materiał przedstawiony na zajęciach, w tym przygotowuje się do kolokwium zaliczeniowego. Student przygotowuje się do zajęć w oparciu o zadaną wcześniej literaturę przedmiotu. Student dokonuje diagnozy problemów emisji głosu wskazanej przez prowadzącego osoby (ewentualnie autodiagnozę) oraz pisze pracę zaliczeniową. Student pogłębia wiedzę zdobytą na zajęciach, poszukuje ćwiczeń, które będzie prezentować grupie w ramach rozgrzewki. Student przygotowuje się do głosowego przedstawienia tekstu. Student wykonuje ćwiczenia oddechowe, artykulacyjno dykcyjne i fonacyjne wskazane przez prowadzącego, aby doskonalić zdobyte na zajęciach praktycznych umiejętności.
30 test [EG_w_1] Weryfikacja ćwiczeń praktycznych [EG_w_2] Recytacja/głosowe przedstawienie tekstu (prezentacja) [EG_w_3] Projekt [EG_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)