Podstawy dydaktyki Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S1FLP12.2015

Nazwa modułu: Podstawy dydaktyki
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-PD
Kod programu: 02-S1FLP12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2016/2017
  • semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
W ramach modułu: Podstawy dydaktyki studenci poznają podstawowe treści przedmiotowe, przeczytają najważniejsze opracowania (w wyborze), poddadzą krytycznej ocenie własne doświadczenia szkolne – aby przygotować się do zgłębiania problemów dydaktyki szczegółowej - języka polskiego w kolejnych etapach kształcenia na specjalności nauczycielskiej. Tematyka zajęć dydaktycznych obejmować będzie także następujące zagadnienia: podstawa programowa a programy nauczania; cele nauczania; proces nauczania-uczenia się; zasady nauczania; metody nauczania; formy nauczania; pomoce i środki dydaktyczne (m.in. podręcznik); budowa lekcji; projektowanie zdarzeń edukacyjnych; przestrzeń szkolna (architektura); komunikacja nauczyciel – uczniowie podczas lekcji (akty mowy, dialog na lekcji); motywowanie, aktywizowanie i ocenianie uczniów.
Wymagania wstępne:
Moduł dla studentów specjalności nauczycielskiej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna koncepcję dydaktyki ogólnej w odniesieniu do dydaktyk szczegółowych, koncepcje nauczania i pojęcia dydaktyki. [PD_1]
KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5]
Potrafi zanalizować, zinterpretować i sporządzać podstawową dokumentację szkolną: scenariusz lekcji, arkusz obserwacji lekcji, dziennik Lekcyjny i arkusz ocen, dzienniczek praktyk. [PD_10]
KN_U02 [3/5] KN_U03 [3/5]
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy nauczyciela i wychowawcy, projektuje i wykonuje działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. [PD_11]
K_K03 [2/5] KN_K01 [2/5] KN_K03 [2/5] KN_K08 [2/5]
Potrafi aktywnie uczestniczyć w hospitacji lekcji i sporządzić odpowiednią jej dokumentację (wypełnić arkusz obserwacyjny z uwagami odnoszącymi się do różnych jej komponentów). [PD_12]
KN_U03 [3/5] KN_U05 [3/5]
Ma podstawową wiedzę o teorii i i organizacji procesu kształcenia: zasadach dydaktycznych, środkach dydaktycznych (także medialnych), celach i metodach i formach kształcenia. [PD_2]
K_U01 [2/5] KN_W03 [2/5] KN_W08 [2/5]
Ma podstawową wiedzę na temat układu treści kształcenia, zasad i teorii doboru treści kształcenia w podstawie, programach nauczania i podręcznikach, planach pracy dydaktycznej. [PD_3]
KN_W06 [3/5] KN_W07 [3/5]
Ma wiedzę o jednostce dydaktycznej (lekcji), jej organizacji i strukturze, zna formy organizacji uczenia się. [PD_4]
KN_W08 [3/5] KN_W09 [3/5] KN_W10 [3/5]
Ma podstawową wiedzę na temat oceniania wewnętrznego i zewnętrznego w szkole. [PD_5]
KN_W06 [2/5] KN_W12 [2/5]
Ma wystarczającą wiedzę na temat klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego, na temat komunikacji w szkole – porozumiewania się w dyskursie szkolnym, aktywizowania uczniów. [PD_6]
K_U11 [3/5] KN_W09 [3/5] KN_W11 [3/5] KN_W13 [3/5]
Potrafi dokonać analizy dokumentów szkolnych (podstawa, program, podręcznik i inne dokumenty edukacyjne). [PD_7]
KN_U03 [4/5]
Potrafi właściwie dobrać i zastosować metody kształcenia do różnych form kształcenia z uwzględnieniem aktywizacji i motywacji uczniów. [PD_8]
KN_U02 [4/5] KN_U04 [4/5]
Potrafi poprawnie dydaktycznie stosować środki dydaktyczne przy zachowaniu zasad kształcenia (wraz z edukacyjnym zastosowaniem mediów). [PD_9]
KN_U05 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test [PD_w_1]
Test wyboru (z wiedzy na temat podstawowych pojęć dydaktyki).
PD_1 PD_10 PD_2 PD_3 PD_4 PD_5 PD_6 PD_7 PD_8 PD_9
Projekt [PD_w_2]
Przygotowanie eseju na temat roli wychowawcy i nauczyciela we współczesnej szkole (praca w domu).
PD_11 PD_12 PD_2 PD_5 PD_6
Projekt [PD_w_3]
Przygotowanie w grupie studentów projektu zajęć budujących porozumienie między uczniami.
PD_11 PD_2 PD_3 PD_4 PD_5 PD_6 PD_8 PD_9
Hospitacja [PD_w_4]
Wypełnienie arkusza obserwacji hospitowanej lekcji.
PD_10 PD_12
Projekt [PD_w_5]
Przygotowanie analizy struktury wybranego podręcznika szkolnego ze zwróceniem uwagi na jego funkcje (praca w domu)
PD_2 PD_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [PD_fns_1]
metody podające (m.in.: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (m.in.: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu), metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), metoda badawcza (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana)
30
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, przygotowanie projektów, wypełnienie arkusza obserwacji, powtórzenie i usystematyzowanie materiału z zajęć oraz samodzielnej lektury
30 Test [PD_w_1] Projekt [PD_w_2] Projekt [PD_w_3] Hospitacja [PD_w_4] Projekt [PD_w_5]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)