Pedagogika Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S1FLP12.2015

Nazwa modułu: Pedagogika
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-Ped
Kod programu: 02-S1FLP12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2016/2017
  • semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł obejmuje następujące zagadnienia: Nauczyciel jako wychowawca i opiekun ucznia w szkole – analiza zakresów pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej. Diagnoza ucznia - pozyskiwanie i zasady stosowania narzędzi do rozpoznawania wybranych elementów stanu zdrowia, środowiska rodzinnego i innych elementów społecznego otoczenia ucznia, uzdolnień i zainteresowań, stanu motywacji, przyczyn zaburzeń w zachowaniu. Praca wychowawcza z klasą szkolną - analiza cech i procesów społecznych klasy, dyscyplinowanie i motywowanie, komunikacja z grupą uczących się. Planowanie i organizacja pracy wychowawczej (konstruowanie programów wychowawczych, prowadzenie dokumentacji, projekty zajęć w ramach godzin wychowawczych, planowanie pozalekcyjnych i pozaszkolnych form pracy wychowawczej – wycieczki, zabawy, uroczystości klasowe i szkolne ) Współpraca z opiekunami ucznia (rodzicami) – projektowanie spotkań (zajęć) zbiorowych i indywidualnych z rodzicami.
Wymagania wstępne:
Moduł dla specjalności nauczycielskiej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat przedmiotu badań pedagogiki, jej źródła i tożsamości; związku pedagogiki z innymi naukami; zasad badań pedagogicznych; podstawowych pojęcia w pedagogice. [Ped_1]
KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat sposobów gromadzenia potrzebnych nauczycielowi w jego pracy informacji o uczniu i klasie. [Ped_10]
KN_W01 [2/5] KN_W04 [2/5]
Potrafi zanalizować, ocenić i właściwie wykorzystać w pracy nauczyciela różne współczesne prądy i kierunki pedagogiczne, koncepcje kształcenia lub ich elementy. [Ped_11]
KN_U04 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5]
Potrafi zaplanować działania wychowawcze wobec konkretnego zespołu klasowego i poszczególnych uczniów; opracować, samodzielnie lub w zespole, plan wychowawczy szkoły. [Ped_12]
KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5]
Potrafi określić swój styl nauczania, podjąć pracę nad jego udoskonaleniem lub zmianą; potrafi określić swoją postawę wychowawczą, podjąć pracę nad jej udoskonaleniem lub zmianą. [Ped_13]
KN_U11 [2/5] KN_U12 [2/5]
Potrafi określić styl uczenia się poszczególnych uczniów i efektywnie pracować z uczniami o różnych stylach uczenia się. [Ped_14]
KN_U05 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5]
Ma umiejętności w zakresie przeciwdziałania patologiom i niewłaściwemu zachowaniu uczniów; konstruktywnego, dialogowego rozwiązywania konfliktów, a także sytuacji trudnych. [Ped_15]
KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5]
Potrafi gromadzić informacje o uczniu i klasie, interpretować je i wyciągać wnioski oraz na ich podstawie podjąć efektywne działania. [Ped_16]
KN_U05 [3/5] KN_U11 [3/5] KN_U12 [3/5]
Potrafi sporządzić opis przypadku lub sytuacji wychowawczej. [Ped_17]
K_U16 [3/5] KN_U10 [3/5]
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy nauczyciela i wychowawcy, projektuje i wykonuje działania wychowawcze i opiekuńcze. [Ped_18]
K_K04 [4/5] KN_K01 [4/5] KN_K04 [4/5] KN_K08 [4/5]
Rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności. [Ped_19]
KN_K02 [1/5]
Ma podstawową wiedzę na temat współczesnych prądów i kierunków pedagogicznych, koncepcji kształcenia. [Ped_2]
KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5]
Jest wrażliwy na problemy pedagogiczne uczniów. [Ped_20]
K_K01 [1/5] KN_K02 [1/5]
Potrafi efektywnie zaplanować i zrealizować zadania wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego. [Ped_21]
K_K03 [2/5] K_K04 [2/5]
Jest zdolny do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy wychowawczej szkoły. [Ped_22]
KN_K03 [3/5] KN_K04 [3/5] KN_K08 [3/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat procesu wychowania, jego funkcji, struktury, właściwości, dynamiki, modeli; stylów i postaw wychowawczych; środowisk wychowawczych; wpływu wychowania na rozwój ucznia; ma uporządkowaną wiedzę na temat możliwości i zakresu współpracy nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem. [Ped_3]
KN_W01 [3/5] KN_W02 [3/5] KN_W15 [3/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat szkoły jako instytucji społecznej i wychowawczej, wspierającej rozwój ucznia; postaw nauczycieli i uczniów; planów pracy wychowawczej; metod wychowawczych i ich skuteczności, granic i mierników oddziaływań wychowawczych, zna modele współczesnej szkoły. [Ped_4]
KN_W01 [4/5] KN_W02 [4/5] KN_W03 [4/5] KN_W17 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat procesu nauczanie - uczenie się w klasie szkolnej, stylów nauczania i uczenia się; celów i strategii kształcenia; planowania pracy z uczniami. [Ped_5]
KN_W01 [4/5] KN_W02 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W08 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat pracy z uczniami o różnych stylach uczenia się. [Ped_6]
KN_W01 [3/5] KN_W08 [3/5] KN_W10 [3/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat zawodu nauczyciela, kompetencji nauczyciela, jego rozwoju zawodowego, ról zawodowych i funkcji, wymiarów pracy nauczyciela, zadań jako organizatora procesu kształcenia. [Ped_7]
KN_W01 [2/5] KN_W04 [2/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat sytuacji trudnych i problemów wychowawczych w klasie szkolnej; patologii w środowisku dzieci i młodzieży (narkomania, sekty religijne, mobbing, bullying, cyberbullying). [Ped_8]
KN_W01 [3/5] KN_W02 [3/5] KN_W11 [3/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat sposobów reagowania na niewłaściwe zachowania uczniów, sytuacje trudne, konflikty, patologie. [Ped_9]
KN_W01 [3/5] KN_W10 [3/5] KN_W11 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Projekt [Ped_fs_1]
Opis przypadku lub sytuacji trudnej wychowawczo wraz z modelem działań (praca w domu).
Ped_10 Ped_11 Ped_12 Ped_13 Ped_14 Ped_15 Ped_16 Ped_17 Ped_18 Ped_20 Ped_21 Ped_22 Ped_3 Ped_4 Ped_5 Ped_6 Ped_7 Ped_8 Ped_9
Test [Ped_w_1]
Test wyboru (z wiedzy na temat podstawowych pojęć pedagogiki).
Ped_1 Ped_10 Ped_11 Ped_12 Ped_13 Ped_14 Ped_15 Ped_16 Ped_17 Ped_18 Ped_2 Ped_21 Ped_3 Ped_4 Ped_5 Ped_6 Ped_8 Ped_9
Projekt [Ped_w_2]
Model dobrego nauczyciela i wychowawcy z uwzględnieniem kompetencji specjalistycznych, dydaktycznych i psychologicznych (praca w domu).
Ped_10 Ped_11 Ped_12 Ped_13 Ped_14 Ped_15 Ped_16 Ped_17 Ped_18 Ped_20 Ped_21 Ped_22 Ped_3 Ped_4 Ped_5 Ped_6 Ped_7 Ped_8 Ped_9
Test egzaminacyjny [Ped_w_4]
Test sprawdzający holistyczny (zbudowany z małej liczby zadań dużych i swoistych).
Ped_1 Ped_10 Ped_11 Ped_12 Ped_13 Ped_14 Ped_15 Ped_16 Ped_17 Ped_18 Ped_19 Ped_2 Ped_20 Ped_21 Ped_22 Ped_3 Ped_4 Ped_5 Ped_6 Ped_7 Ped_8 Ped_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [Ped_fs_1]
metody podające (w tym: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczka, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu, metoda MTP), metody aktywizujące ( w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna)
30
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, przygotowanie projektów, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach
30 Projekt [Ped_fs_1] Test [Ped_w_1] Projekt [Ped_w_2]
wykład [Ped_fs_2]
metody podające (w tym: wykład aktywizujący, pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym)
15
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, czytanie i analiza wskazanych tekstów
15 Test egzaminacyjny [Ped_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)