Semantyka Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S1FLP12.2015

Nazwa modułu: Semantyka
Kod modułu: 02-FP-S1-S
Kod programu: 02-S1FLP12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2017/2018
  • semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot zakreśla granice semantyki. Student zapoznaje się z podobieństwami i różnicami między słownikiem językowym a encyklopedią, między wiedzą o języku i wiedzą o świecie. Elementarnym składnikiem procesu dydaktycznego jest przyswojenie pojęć semantyki: wielość definicji wyrazu, leksemu, pojęcie jednostki leksykalnej. Pojęcie związku frazeologicznego i jego różne rozumienia. Związek fraz. a jednostka leksykalna. Relacje między znaczeniami wyrażeń: synonimia, antonimia, sprzeczność, hiponimia, konwersja. Sposoby definiowania jednostek leksykalnych. Kwestia polisemii i homonimii. Zagadnienia: struktury predykatowo-argumentowej zdania i struktury tematyczno-rematycznej wypowiedzi.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna podstawową terminologię z zakresu nauki o języku; posiada wiedzę o działach i poddziałach językoznawstwa ogólnego i stosowanego; [S_1]
K_W04 [2/5]
potrafi wskazać zaburzenia fonetyczne, słowotwórcze, fleksyjne, składniowe, stylistyczne i tekstowe w wypowiedziach użytkowników polszczyzny; potrafi podjąć dyskusję na temat poprawności dowolnych form językowych; [S_10]
K_U11 [3/5]
potrafi prowadzić merytoryczny dialog, rozważając tezy postawione przez komentowanego badacza lub nauczyciela akademickiego; [S_11]
K_U14 [2/5]
potrafi przygotować na temat określony przez opiekuna naukowego prace semestralne oraz pracę dyplomową, które spełniają standardy wypowiedzi akademickiej (uwzględniają stan badań, zawierają literaturę przedmiotu, odnośniki, respektują reguły prawa autorskiego) [S_12]
K_U16 [2/5]
rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności; [S_13]
K_K01 [1/5]
potrafi pracować w ramach zespołu realizującego wyznaczone przez nauczyciela akademickiego zadanie; [S_14]
K_K03 [2/5]
potrafi efektywnie zaplanować realizację zadania wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego; [S_15]
K_K04 [2/5]
przejawia szacunek dla warsztatu pracy polonisty, a szczególnie – zabytków języka i kultury; [S_16]
K_K05 [3/5]
przejawia szacunek dla twórców kultury, jej popularyzatorów oraz badaczy; [S_17]
K_K06 [3/5]
rozumie doniosłość i kulturową wartość regionalnego zróżnicowania języka polskiego; [S_18]
K_K09 [2/5]
potrafi podjąć dyskusję, ocenić wypowiedź i uargumentować swój sąd w ramach różnych interakcji społecznych [S_19]
K_K10 [2/5]
zna najważniejsze polskie czasopisma naukowe z dziedziny literaturoznawstwa oraz językoznawstwa [S_2]
K_W10 [2/5]
jest propagatorem poprawnej polszczyzny w swoim środowisku społecznym i zawodowym; [S_20]
K_K12 [2/5]
zna założenia i elementy metod opisu oraz interpretacji tekstów nieliterackich: strukturalistyczne, semantyki składnikowej, leksykalnej, stylistyki językoznawczej, tekstologii; [S_3]
K_W17 [4/5]
ma świadomość zróżnicowania języka, zna specyfikę różnych obiegów literackich [S_4]
K_W19 [1/5]
potrafi wskazać ośrodki zajmujące się propagowaniem, podtrzymywaniem i rozwijaniem kultury języka polskiego [S_5]
K_W21 [4/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych; [S_6]
K_U01 [2/5]
potrafi wykorzystać do celów analizy językowo-stylistycznej tekstu wybraną metodę oraz odpowiednią terminologię językoznawczą [S_7]
K_U03 [3/5]
samodzielnie pracuje z tekstami źródłowymi (literackimi i nieliterackimi), czyta i potrafi wykorzystać literaturę naukową z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa; [S_8]
K_U05 [2/5]
umie przeprowadzić analizę współczesnego tekstu nieliterackiego na każdym jego poziomie; [S_9]
K_U09 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prace domowe [S_w_1]
przynajmniej dwie prace zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych ( w tym prace do realizacji w grupie zadaniowej);
S_1 S_10 S_11 S_12 S_13 S_14 S_15 S_16 S_17 S_18 S_19 S_2 S_20 S_3 S_4 S_5 S_6 S_7 S_8 S_9
test sprawdzający [S_w_2]
test sprawdzający stopień przyswojenia teorii z zakresu semantyki
S_1 S_10 S_11 S_12 S_13 S_14 S_15 S_16 S_17 S_18 S_19 S_2 S_20 S_3 S_4 S_5 S_6 S_7 S_8 S_9
pisemna praca semestralna [S_w_3]
praca sprawdzająca stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu semantyki, a także umiejętności poprawnej analizy tekstu o charakterze naukowym
S_1 S_10 S_11 S_12 S_2 S_3 S_4 S_5 S_6 S_7 S_8 S_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [S_fs_1]
metoda podająca (wykład informacyjny) oraz metoda problemowa (wykład problemowy i konwersacyjny);
15
samodzielna, wnikliwa lektura zadanych tekstów, powtórka i ugruntowanie materiału przedstawionego na wykładzie
15 test sprawdzający [S_w_2]
ćwiczenia [S_fs_2]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia), metoda problemowa (metoda aktywizująca wraz grami sytuacyjną i dydaktyczną), metoda zadaniowa oraz analiza materiału językowego
15
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, analiza gramatyczna wybranych przez wykładowcę przykładów, powtórka i ugruntowanie materiału przedstawionego na zajęciach.
15 prace domowe [S_w_1] pisemna praca semestralna [S_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)