Język staro-cerkiewno-słowiański Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S1FLP12.2015

Nazwa modułu: Język staro-cerkiewno-słowiański
Kod modułu: 02-FP-S1-JSCS
Kod programu: 02-S1FLP12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2017/2018
  • semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
W trakcie realizacji modułu poruszane będą zwłaszcza następujące kwestie: Problematyka kolebki Słowian (zarys). Kontekst historyczno-kulturowy powstania pierwszego języka literackiego Słowian. Dalsze losy j. staro-cerkiewno-słowiańskiego, jego obecność w kulturze współczesnej. Podział języków słowiańskich, miejsce wśród nich języka staro-cerkiewno-słowiańskiego. Systemy pisma cerkiewnego (alfabety głagolickie i cyrylickie) oraz ich związki z innymi systemami alfabetowymi. Zasady czytania tekstu staro-cerkiewno-słowiańskiego (zapis cyrylicą). Podział wyrazu na sylaby. Wybrane problemy systemu fonetycznego i morfologicznego języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień typowych dla tego języka oraz tych realizowanych odmiennie niż w polszczyźnie: system wokaliczny (jery, przestawka, sonanty, apofonia), system konsonantyczny (palatalizacje spółgłosek tylnojęzykowych, jotacyzacja), fleksja nominalna (deklinacja rzeczownika, przymiotnika i zaimka), fleksja werbalna (system czasów gramatycznych: czas teraźniejszy, aorysty, imperfectum, czas przeszły złożony, futurum; tryb rozkazujący i warunkowy; imiesłowy).
Wymagania wstępne:
Zaliczenie następujących modułów: propedeutyka gramatyki języka polskiego oraz fonetyka i słowotwórstwo języka polskiego.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna podstawową terminologię z zakresu nauk humanistycznych przydatną dla literaturoznawstwa oraz nauki o języku; zna pojęcia literaturoznawcze i językoznawcze wykorzystywane przez inne nauki humanistyczne; [JSCS_1]
K_W02 [1/5]
posiada podstawową wiedzę na temat pochodzenia oraz historycznych przemian języka polskiego; [JSCS_2]
K_W09 [4/5]
umie przeprowadzić analizę współczesnego tekstu nieliterackiego na każdym jego poziomie; [JSCS_3]
K_U09 [1/5]
w historycznym tekście nieliterackim potrafi przeprowadzić analizę fonetyczną i semantyczną leksemów, rozpoznaje cechy dialektalne tekstów i pośrednio wyrażone funkcje językowe; [JSCS_4]
K_U10 [5/5]
rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności; [JSCS_5]
K_K01 [1/5]
przejawia szacunek dla warsztatu pracy polonisty, a szczególnie – zabytków języka i kultury; [JSCS_6]
K_K05 [5/5]
ma świadomość znaczenia języka i tradycji literackiej w wytwarzaniu kultury jako dobra narodowego, lokalnego, środowiskowego; [JSCS_7]
K_K07 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Praca pisemna [JSCS_w_1]
praca sprawdzająca stopień przyswojenia znajomości procesów rozwojowych języków słowiańskich wynikających ze znajomości właściwości języka staro-cerkiewno-słowiańskiego
JSCS_1 JSCS_2 JSCS_3 JSCS_4 JSCS_5 JSCS_6 JSCS_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [JSCS _fns_1]
metoda podająca (wykład informacyjny) oraz metoda problemowa (wykład problemowy i konwersacyjny);
15
samodzielna, wnikliwa lektura zadanych tekstów, powtórka i ugruntowanie materiału przedstawionego na wykładzie
15 Praca pisemna [JSCS_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)