Fonetyka historyczna języka polskiego Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S1FLP12.2015

Nazwa modułu: Fonetyka historyczna języka polskiego
Kod modułu: 02-FP-S1-FHJP
Kod programu: 02-S1FLP12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2017/2018
  • semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
W trakcie realizacji modułu uwzględnia się zwłaszcza następujące kwestie: Historyczne uwarunkowania współczesnych alternacji samogłoskowych. Rozwój jerów, przegłos polski i lechicki. Opozycja iloczasowa w staropolszczyźnie i jej ślady w dziejach języka polskiego. Rozwój prasłowiańskich samogłosek nosowych. Rozwój prasłowiańskich spółgłosek zgłoskotwórczych – tendencja do wokalizacji. Alternacje spółgłoskowe jako ślad palatalizacji prasłowiańskich. Dyspalatalizacje spółgłosek miękkich. Szczególną uwagę poświęca się tym zjawiskom fonetycznym, które mają konsekwencje we współczesnej morfonologii oraz w ortografii polskiej. Zwraca się też uwagę na odniesienia do współczesnych języków słowiańskich oraz wskazuje się na wspólne dziedzictwo kulturowe i językowe.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie następujących modułów: propedeutyka gramatyki języka polskiego oraz fonetyka i słowotwórstwo języka polskiego, fleksja i składnia języka polskiego.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna podstawową terminologię z zakresu nauk humanistycznych przydatną dla literaturoznawstwa oraz nauki o języku; zna pojęcia literaturoznawcze i językoznawcze wykorzystywane przez inne nauki humanistyczne; [FHJP_1]
K_W02 [2/5]
ma świadomość znaczenia języka i tradycji literackiej w wytwarzaniu kultury jako dobra narodowego, lokalnego, środowiskowego; [FHJP_10]
K_K07 [1/5]
rozumie doniosłość i kulturową wartość regionalnego zróżnicowania języka polskiego; [FHJP_11]
K_K09 [1/5]
zna podstawową terminologię z zakresu nauki o języku; posiada wiedzę o działach i poddziałach językoznawstwa ogólnego i stosowanego; [FHJP_2]
K_W04 [1/5]
posiada podstawową wiedzę na temat pochodzenia oraz historycznych przemian języka polskiego; [FHJP_3]
K_W09 [5/5]
umie przeprowadzić analizę współczesnego tekstu nieliterackiego na każdym jego poziomie; [FHJP_4]
K_U09 [1/5]
w historycznym tekście nieliterackim potrafi przeprowadzić analizę fonetyczną i semantyczną leksemów, rozpoznaje cechy dialektalne tekstów i pośrednio wyrażone funkcje językowe; [FHJP_5]
K_U10 [5/5]
potrafi prowadzić merytoryczny dialog, rozważając tezy postawione przez komentowanego badacza lub nauczyciela akademickiego; [FHJP_6]
K_U14 [1/5]
rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności; [FHJP_7]
K_K01 [1/5]
potrafi efektywnie zaplanować realizację zadania wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego; [FHJP_8]
K_K04 [2/5]
przejawia szacunek dla warsztatu pracy polonisty, a szczególnie – zabytków języka i kultury; [FHJP_9]
K_K05 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prace domowe [fhjp_w_1]
przynajmniej trzy prace zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych;
FHJP_1 FHJP_10 FHJP_11 FHJP_2 FHJP_3 FHJP_4 FHJP_5 FHJP_6 FHJP_7 FHJP_8 FHJP_9
sprawdziany cząstkowe [fhjp_w_2]
przynajmniej dwa sprawdziany weryfikujące stopień przyswojonej wiedzy z większej części materiału dydaktycznego;
FHJP_1 FHJP_10 FHJP_11 FHJP_2 FHJP_3 FHJP_4 FHJP_5 FHJP_6 FHJP_7 FHJP_8 FHJP_9
egzamin pisemny [fhjp_w_3]
test sprawdzający stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności praktyczne z całości materiału dydaktycznego;
FHJP_1 FHJP_10 FHJP_11 FHJP_2 FHJP_3 FHJP_4 FHJP_5 FHJP_6 FHJP_7 FHJP_8 FHJP_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [fhjp_fns_1]
metoda podająca (wykład informacyjny) oraz metoda problemowa (wykład problemowy i konwersacyjny);
15
samodzielna, wnikliwa lektura zadanych tekstów, powtórka i ugruntowanie materiału przedstawionego na wykładzie
45 egzamin pisemny [fhjp_w_3]
laboratorium [fhjp_fns_2]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia), metoda problemowa (metoda aktywizująca wraz grami sytuacyjną i dydaktyczną), metoda zadaniowa oraz analiza materiału językowego - sporządzanie rekonstrukcji wyrazów z uwzględnieniem zmian fonetycznych zachodzących w historii polszczyzny
30
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, analiza gramatyczna wybranych przez wykładowcę przykładów, powtórka i ugruntowanie materiału przedstawionego na zajęciach.
30 prace domowe [fhjp_w_1] sprawdziany cząstkowe [fhjp_w_2] egzamin pisemny [fhjp_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)