Kultura języka polskiego: język w zachowaniach społecznych Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S1FLP12.2015

Nazwa modułu: Kultura języka polskiego: język w zachowaniach społecznych
Kod modułu: 02-FP-S1-KJPJ
Kod programu: 02-S1FLP12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2017/2018
  • semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Celem modułu jest doskonalenie kompetencji językowych, a tym samym przygotowanie studentów do świadomego uczestnictwa w dyskursie publicznym. W trakcie zajęć omawiane jest społeczne zróżnicowanie polszczyzny, sytuacyjne użycie języka oraz grzeczność językowa.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada wiedzę o miejscu filologii narodowej pośród innych nauk humanistycznych, rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną humanistyki; [KJPJ_1]
K_W01 [2/5]
potrafi wykorzystać do celów analizy językowo-stylistycznej tekstu wybraną metodę oraz odpowiednią terminologię językoznawczą; [KJPJ_10]
K_U03 [1/5]
samodzielnie pracuje z tekstami źródłowymi (literackimi i nieliterackimi), czyta i potrafi wykorzystać literaturę naukową z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa; [KJPJ_11]
K_U05 [2/5]
pod opieką nauczyciela akademickiego interpretuje teksty krytycznoliterackie, literaturoznawcze i językoznawcze; [KJPJ_12]
K_U06 [1/5]
umie przeprowadzić analizę współczesnego tekstu nieliterackiego na każdym jego poziomie; [KJPJ_13]
K_U09 [2/5]
potrafi wskazać zaburzenia fonetyczne, słowotwórcze, fleksyjne, składniowe, stylistyczne i tekstowe w wypowiedziach użytkowników polszczyzny; potrafi podjąć dyskusję na temat poprawności dowolnych form językowych; [KJPJ_14]
K_U11 [2/5]
posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i wyprowadzania wniosków badawczych z celowym wykorzystaniem literatury przedmiotu z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych; [KJPJ_15]
K_U13 [1/5]
potrafi prowadzić merytoryczny dialog, rozważając tezy postawione przez komentowanego badacza lub nauczyciela akademickiego; [KJPJ_16]
K_U14 [1/5]
rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności; [KJPJ_17]
K_K01 [3/5]
potrafi pracować w ramach zespołu realizującego wyznaczone przez nauczyciela akademickiego zadanie; [KJPJ_18]
K_K03 [1/5]
potrafi efektywnie zaplanować realizację zadania wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego; [KJPJ_19]
K_K04 [1/5]
zna podstawową terminologię z zakresu nauki o języku; posiada wiedzę o działach i poddziałach językoznawstwa ogólnego i stosowanego; [KJPJ_2]
K_W04 [1/5]
przejawia szacunek dla warsztatu pracy polonisty, a szczególnie – zabytków języka i kultury; [KJPJ_20]
K_K05 [2/5]
ma świadomość znaczenia języka i tradycji literackiej w wytwarzaniu kultury jako dobra narodowego, lokalnego, środowiskowego; [KJPJ_21]
K_K07 [3/5]
potrafi podjąć dyskusję, ocenić wypowiedź i uargumentować swój sąd w ramach różnych interakcji społecznych; [KJPJ_22]
K_K10 [2/5]
jest propagatorem poprawnej polszczyzny w swoim środowisku społecznym i zawodowym; [KJPJ_23]
K_K12 [3/5]
zna najważniejsze polskie czasopisma naukowe z dziedziny literaturoznawstwa oraz językoznawstwa; [KJPJ_3]
K_W10 [1/5]
posiada wiedzę o wpływie innych kultur na literaturę i język polski; rozumie związki i zależności między różnymi literaturami, kulturami i kodami komunikacyjnymi; [KJPJ_4]
K_W13 [1/5]
ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie językoznawstwa; [KJPJ_5]
K_W15 [1/5]
zna założenia i elementy metod opisu oraz interpretacji tekstów nieliterackich: strukturalistyczne, semantyki składnikowej, leksykalnej, stylistyki językoznawczej, tekstologii; [KJPJ_6]
K_W17 [1/5]
ma świadomość zróżnicowania języka, zna specyfikę różnych obiegów literackich; [KJPJ_7]
K_W19 [2/5]
potrafi wskazać ośrodki zajmujące się propagowaniem, podtrzymywaniem i rozwijaniem kultury języka polskiego; [KJPJ_8]
K_W21 [4/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych; [KJPJ_9]
K_U01 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Praca domowa [KJPJ_w_1]
praca sprawdzająca znajomość podstawowych dla polszczyzny reguł grzeczności językowej i społecznego zróżnicowania języka;
KJPJ_14 KJPJ_20 KJPJ_21 KJPJ_22 KJPJ_23 KJPJ_7 KJPJ_9
Kolokwium końcowe [KJPJ_w_2]
kolokwium pisemne  złożone z zadań o charakterze praktycznym i teoretycznym (pytania wielokrotnego i jednokrotnego wyboru, pytania otwarte/zamknięte, pytania typu prawda-fałsz itd.)
KJPJ_1 KJPJ_10 KJPJ_11 KJPJ_12 KJPJ_13 KJPJ_14 KJPJ_15 KJPJ_16 KJPJ_17 KJPJ_18 KJPJ_19 KJPJ_2 KJPJ_20 KJPJ_21 KJPJ_22 KJPJ_23 KJPJ_3 KJPJ_4 KJPJ_5 KJPJ_6 KJPJ_7 KJPJ_8 KJPJ_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [KJPJ_fs_1]
metoda podająca (pogadanka, wyjaśnienia), metoda zadaniowa, wybrane metody problemowe oraz praktyczne
15
przygotowanie do zajęć; utrwalanie i poszerzanie treści prezentowanych na zajęciach; analiza omawianych przykładów; lektura zalecanych przez wykładowcę prac/artykułów naukowych itd.
15 Praca domowa [KJPJ_w_1] Kolokwium końcowe [KJPJ_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)