Pedagogika specjalna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2014

Nazwa modułu: Pedagogika specjalna
Kod modułu: 12-PE-WD-S2-5PS
Kod programu: 12-S2PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Pedagogika specjalna jest modułem rozszerzającym wiedzę na temat niepełnosprawności, jej uwarunkowań, społecznych mechanizmów inkluzji i ekskluzji dzieci niepełnosprawnych i z zaburzonym zachowaniem. Ważnym celem zajęć jest rozszerzenie ogólnej wiedzy studentów z zakresu teoretycznych podstaw podstawami pedagogiki specjalnej. Prócz tego do ważnych założeń należy realizacja treści dotyczących organizacji kształcenia i wychowania dzieci ze specjalnymi potrzebami na etapie edukacji przedszkolnej, poznanie programów wychowania, podstaw rehabilitacji społecznej oraz wybranych specjalnych metod oddziaływania. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabyli prawidłowych postaw wobec osób z zaburzeniami, wdrożyli się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz osób niepełnosprawnych.
Wymagania wstępne:
Zalecana realizacja modłów: podstawy pedagogiki specjalnej, psychologia ogólna,
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w związku z intensywnymi przemianami w zakresie postrzegania osób niepełnosprawnych, realizowania ich specjalnych potrzeb edukacyjnych i społecznych [_K_1]
K_K01 [1/5] KN_K01 [1/5] KNO_K02 [1/5]
posiada pogłębione umiejętności się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia i wychowania dzieci niepełnosprawnych w przedszkolu [_U_1]
K_U03 [2/5] KN_U06 [2/5] KN_U13 [2/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów zachowań, dzieci w wieku przedszkolnym ze specjalnymi potrzebami [_U_2]
K_U02 [2/5] KN_U02 [2/5]
ma rozszerzoną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych aspektów pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę, zna podstawy terapii pedagogicznej, [_W_1]
K_W13 [2/5] KN_W05 [2/5] KN_W10 [2/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia dzieci niepełnosprawnych i zaburzonym zachowaniem w wieku przedszkolnym, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw, [_W_2]
K_W03 [2/5] KN_W03 [2/5] KN_W04 [2/5]
ma gruntowną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji specjalnej, integracyjnej i inkluzyjnej dzieci niepełnosprawnych; celach, podstawach prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola [_W_3]
K-W14 [2/5] KN_W04 [2/5] KN_W15 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie w formie pisemnej [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu.
_K_1 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
Wykład i dyskusja nad podstawowymi teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami z wykorzystaniem metod audiowizualnych
15
analiza literatury przedmiotu oraz specjalnych programów kształcenia i wychowania
35 zaliczenie w formie pisemnej [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)