Warsztat umiejętnosci wychowawczych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Warsztat umiejętnosci wychowawczych
Kod modułu: 12-PE-AR-S1-4WUW
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem modułu jest zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie oddziaływania wychowawczo-pedagogicznego na rozwój młodych ludzi w środowisku szkolnym i pozaszkolnym (rodzinnym, rówieśniczym, pozaszkolnym środowisku wychowawczym); analiza społeczno-kulturowych i środowiskowych determinantów życia człowieka w różnych jego etapach; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych; kształtowanie właściwej postawy etycznej pedagoga. Problematyka ta oscyluje wokół spraw dzieci i młodzieży, projektowania perspektyw i zapobiegania zagrożeniom rozwojowym, z uwzględnieniem zapobiegania niepowodzeniom w pełnieniu ról społecznych, niedostosowania społecznego czy marginalizacji. kształtowania umiejętności i kompetencji do radzenia sobie z ograniczeniami w pełnieniu ról społecznych w kole etapach
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólno pedagogiczną w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, wprowadzenia do wiedzy o rodzinie, metod badań pedagogicznych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest wrażliwy na problemy rozwojowe dzieci i młodzieży przejawiające się emocjonalnie; czynnie uczestniczy w zajęciach terapeutycznych z dziećmi trudnymi, zaburzonymi, o niższych standardach w rozwoju indywidualnym i społecznym oraz trudnościach dostosowania funkcjonowania środowiska rodzinnego, opiekuńczo-wychowawczego i szkolnego, a także zaburzeniach adaptacyjnych związanych z okresem dorastania i towarzyszącego temu procesowi kryzysu [_K_1]
K_K06 [3/5] K_K07 [2/5] K_K08 [3/5]
charakteryzuje się postawą poszukującą i udoskonalającą własny warsztat pracy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w procesie wspierania rozwoju drugiego człowieka, czerpie z nich zdolność bardziej całościowego postrzegania problemów charakteryzuje się aktywną postawą do działania, [_K_2]
K_K01 [2/5] K_K03 [3/5]
rozwija umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy o rodzinie, procesu psychologicznych podstaw rozwoju dziecka, potrafi określić zakres zaspokojonych i niezaspokojonych potrzeb oraz zewnętrzne i wewnętrzne warunki rozwoju umiejętności komunikacji; potrafi w sposób spójny korzystać z wiedzy pedagogicznej , rozumie różnice w pracy z osobami o zróżnicowanych zasobach i problemach rozwoju [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5]
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej; podejmuje próby diagnozowania sytuacji rozwojowej dziecka i jego środowiska rodzinnego, by projektować formy pomocy; rozwija umiejętności rozwiązywania problemów wychowawczych, korygowania nieprawidłowych postaw rodzicielskich, nawiązywanie prawidłowych relacji rodzicielskich [_U_2]
K_U03 [3/5]
ma wiedzę o prawidłowościach procesu rozwoju (poznawczego, emocjonalno-społecznego) dzieci i młodzieży; zna potrzeby rozwojowe człowieka w różnym wieku oraz konsekwencje ich niezaspokojenia, braku wsparcia pedagogicznego oraz zaniedbań środowiska rodzinnego, także deficyty potrzeb życia rodzinnego, potrzeby dziecka z biologicznymi deficytami i niepełnosprawnego [_W_1]
K_W05 [3/5] K_W06 [2/5]
posiada podstawową wiedzę o typach placówek i modelach pracy edukacyjnej, także z zakresu edukacji rodziny i procesu uczenia się nowych zachowań, a także podstaw aksjologicznych pracy z rodziną [_W_2]
K_W04 [2/5] K_W07 [3/5] K_W11 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Praca grupowa i indywidualna ( kolokwium, praca zal) [_w_1]
Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie rozpoznawania potrzeb podopiecznych i budowania umiejętności wychowawczych pedagoga, obejmujących wspieranie rozwoju i kształtowania umiejętności społecznych, projektowania form pomocy wychowawczo-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem uwarunkowań życia całej rodziny
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
Sprawdzenie wiedzy przedmiotowej studentów oraz ich umiejętności pracy w grupie, stopnia wykorzystania przyswojonej wiedzy z zakresu rozpoznawania potrzeb podopiecznych i budowania własnego warsztatu wychowawczego pedagoga
30
Analiza literatury podstawowej i uzupełniającej; Opracowywanie katalogu umiejętności praktycznych pedagoga i ich wykorzystania w formach pracy z dzieckiem i rodziną
60 Praca grupowa i indywidualna ( kolokwium, praca zal) [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)