Literatura dla dzieci i młodzieży Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S1FLP12.2017

Nazwa modułu: Literatura dla dzieci i młodzieży
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-LDM
Kod programu: 02-S1FLP12.2017
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot ma kształtować kompetencje nauczyciela polonisty związane z odbiorem tekstów adresowanych do młodego odbiorcy. Zajęcia zostały zaprojektowane w taki sposób, aby student poznał zagadnienia z zakresu teorii oraz historii literatury dla dzieci i młodzieży, a dodatkowo nabył metodycznych umiejętności pozwalających na przygotowanie lekcji w szkole podstawowej oraz gimnazjum.
Wymagania wstępne:
Zgodne z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach i Statutem Uniwersytetu Śląskiego.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada podstawową wiedzę w zakresie polskiej i światowej literatury dla dzieci młodzieży, zna podstawową terminologię związaną z literaturą „osobną”. [LDM_1]
K_W01 [4/5] KN_U01 [4/5]
Posiada wiedzę ogólną na temat krytyki i metodologii badań tekstów literackich. [LDM_2]
K_W03 [2/5] KN_U01 [2/5]
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat krytyki i metodologii badań tekstów literatury dla dzieci i młodzieży. [LDM_3]
K_W04 [3/5] KN_U01 [3/5]
Ma podstawową wiedzę dotyczącą związków folkloru dziecięcego, teorii archetypów z literaturą dla dzieci i młodzieży. [LDM_4]
K_W05 [3/5] KN_U01 [3/5]
Ma podstawową wiedzę dotyczącą kierunków rozwoju współczesnej literatury dla dzieci i młodzieży oraz dostrzega zjawiska literackie w kontekście historii literatury i konwencji literackich. [LDM_5]
K_W06 [4/5]
Zna i rozumie metody analizy tekstu literatury „osobnej” w ramach sztuki interpretacji ( z uwzględnieniem semiotycznej natury utworów dla dzieci – słowo, obraz i gest). [LDM_6]
K_W07 [4/5] KN_U02 [4/5]
Potrafi analizować i interpretować teksty literackie z uwzględnieniem specyfiki metodologicznej literatury „osobnej”. [LDM_7]
K_U01 [3/5] KN_U02 [3/5]
Rozumie potrzebę znajomości literatury dla dzieci i młodzieży w pracy nauczyciela. [LDM_8]
K_K01 [4/5] KN_W14 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test [LDM_w_1]
Test wyboru (z wiedzy na temat podstawowych pojęć literatury dzieci i młodzieży).
LDM_1 LDM_2 LDM_3 LDM_4
Referat [LDM_w_2]
Przygotowanie wystąpienia dotyczącego nurtów estetycznych w literaturze dla dzieci i młodzieży (praca w domu).
LDM_1 LDM_5
Prezentacja multimedialna [LDM_w_3]
Przygotowanie prezentacji z zakresu metodologii badań literatury dla dzieci i młodzieży (praca w domu)
LDM_1 LDM_3 LDM_4 LDM_5 LDM_6 LDM_8
Praca pisemna (recenzja) [LDM_w_4]
Interpretacja tekstu literackiego z obszaru literatury dla dzieci i młodzieży (praca w domu)
LDM_6 LDM_7 LDM_8
Projekt [LDM_w_5]
Przygotowuje roboczy plan wynikowy z uwzględnieniem zapisów podstawy programowej i propozycji tekstów z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży (praca w domu).
LDM_1 LDM_3 LDM_4 LDM_5 LDM_6 LDM_7 LDM_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [LDM_fs_1]
metoda podająca, problemowa, zadaniowa i praktyczna.
30
samodzielnie analizuje artykuły związane z literaturą dla najmłodszego odbiorcy, analizuje i interpretuje teksty, wpisując je w podstawę programową w poszczególnym typie szkoły.
30 Test [LDM_w_1] Referat [LDM_w_2] Prezentacja multimedialna [LDM_w_3] Praca pisemna (recenzja) [LDM_w_4] Projekt [LDM_w_5]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)