Praktyczna stylistyka Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S1FLP12.2017

Nazwa modułu: Praktyczna stylistyka
Kod modułu: 02-FP-S1-PS
Kod programu: 02-S1FLP12.2017
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Główne cele modułu, to: - dostarczenie wiedzy z dziedziny komunikacji językowej, stylistyki języka polskiego i socjolingwistyki; - doskonalenie umiejętności użycia środków językowych w zależności od odbiorcy, funkcji tekstu, sytuacji komunikacji i otoczenia społeczno-kulturowego; - zapoznanie z narzędziami informatycznymi dotyczącymi polszczyzny; - doskonalenie umiejętności posługiwania się polszczyzną pisaną w różnych odmianach.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada wiedzę o miejscu filologii narodowej pośród innych nauk humanistycznych, rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną humanistyki; [PS_1]
K_W01 [2/5]
potrafi wykorzystać do celów analizy językowo-stylistycznej tekstu wybraną metodę oraz odpowiednią terminologię językoznawczą; [PS_10]
K_U03 [2/5]
pod opieką nauczyciela akademickiego interpretuje teksty krytycznoliterackie, literaturoznawcze i językoznawcze; [PS_11]
K_U06 [2/5]
umie przeprowadzić analizę współczesnego tekstu nieliterackiego na każdym jego poziomie; [PS_12]
K_U09 [4/5]
potrafi wskazać zaburzenia fonetyczne, słowotwórcze, fleksyjne, składniowe, stylistyczne i tekstowe w wypowiedziach użytkowników polszczyzny; potrafi podjąć dyskusję na temat poprawności dowolnych form językowych; [PS_13]
K_U11 [2/5]
posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i wyprowadzania wniosków badawczych z celowym wykorzystaniem literatury przedmiotu z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych; [PS_14]
K_U13 [2/5]
potrafi prowadzić merytoryczny dialog, rozważając tezy postawione przez komentowanego badacza lub nauczyciela akademickiego; [PS_15]
K_U14 [2/5]
potrafi pracować w ramach zespołu realizującego wyznaczone przez nauczyciela akademickiego zadanie; [PS_16]
K_K03 [1/5]
potrafi efektywnie zaplanować realizację zadania wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego; [PS_17]
K_K04 [1/5]
przejawia szacunek dla warsztatu pracy polonisty, a szczególnie – zabytków języka i kultury; [PS_18]
K_K05 [2/5]
ma świadomość znaczenia języka i tradycji literackiej w wytwarzaniu kultury jako dobra narodowego, lokalnego, środowiskowego; [PS_19]
K_K07 [3/5]
zna podstawową terminologię z zakresu nauki o języku; posiada wiedzę o działach i poddziałach językoznawstwa ogólnego i stosowanego; [PS_2]
K_W04 [1/5]
rozumie doniosłość i kulturową wartość regionalnego zróżnicowania języka polskiego; [PS_20]
K_K09 [2/5]
potrafi podjąć dyskusję, ocenić wypowiedź i uargumentować swój sąd w ramach różnych interakcji społecznych; [PS_21]
K_K10 [2/5]
jest propagatorem poprawnej polszczyzny w swoim środowisku społecznym i zawodowym; [PS_22]
K_K12 [4/5]
zna najważniejsze polskie czasopisma naukowe z dziedziny literaturoznawstwa oraz językoznawstwa; [PS_3]
K_W10 [1/5]
posiada wiedzę z dziedziny teorii kultury w zakresie pozwalającym ujmować teksty literackie i nieliterackie jako realizację określonego kodu kulturowego; [PS_4]
K_W12 [1/5]
posiada wiedzę o wpływie innych kultur na literaturę i język polski; rozumie związki i zależności między różnymi literaturami, kulturami i kodami komunikacyjnymi; [PS_5]
K_W13 [4/5]
ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie językoznawstwa; [PS_6]
K_W15 [2/5]
zna założenia i elementy metod opisu oraz interpretacji tekstów nieliterackich: strukturalistyczne, semantyki składnikowej, leksykalnej, stylistyki językoznawczej, tekstologii; [PS_7]
K_W17 [1/5]
ma świadomość zróżnicowania języka, zna specyfikę różnych obiegów literackich; [PS_8]
K_W19 [1/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych; [PS_9]
K_U01 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium pisemne [PS_w_1]
prace sprawdzające znajomość przedstawianych na zajęciach zagadnień i umiejętność zastosowania ich w analizie materiałowej. Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych: - kolokwium pisemne (40%); - prace indywidulane na zadany temat (50%); - aktywność (10%);
PS_1 PS_10 PS_11 PS_12 PS_13 PS_14 PS_15 PS_16 PS_17 PS_18 PS_19 PS_2 PS_20 PS_21 PS_22 PS_3 PS_4 PS_5 PS_6 PS_7 PS_8 PS_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [PS_fs_1]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia), metoda problemowa (metoda aktywizująca wraz grami sytuacyjną i dydaktyczną), metoda zadaniowa oraz metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe z analizą materiału językowego)
30
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, praktyczna analiza wybranych przez wykładowcę przykładów, powtórka i ugruntowanie materiału przedstawionego na zajęciach
30 kolokwium pisemne [PS_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)