Leksykografia Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S1FLP12.2017

Nazwa modułu: Leksykografia
Kod modułu: 02-FP-S1-L
Kod programu: 02-S1FLP12.2017
Semestr: semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Przedmiot zakreśla granice leksykologii i leksykografii. Student zapoznaje się z podobieństwami i różnicami między słownikiem językowym a encyklopedią, z typologią słowników. Elementarnym składnikiem procesu dydaktycznego jest przyswojenie pojęć leksykologii: wielość definicji wyrazu, leksemu, pojęcie jednostki leksykalnej. Pojęcie związku frazeologicznego i jego różne rozumienia. Związek fraz. a jednostka leksykalna. Relacje między znaczeniami wyrażeń: synonimia, antonimia, sprzeczność, hiponimia, konwersja
Wymagania wstępne:
brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna podstawową terminologię z zakresu nauki o języku; posiada wiedzę o działach i poddziałach językoznawstwa ogólnego i stosowanego; [L_1]
K_W04 [2/5]
potrafi wskazać zaburzenia fonetyczne, słowotwórcze, fleksyjne, składniowe, stylistyczne i tekstowe w wypowiedziach użytkowników polszczyzny; potrafi podjąć dyskusję na temat poprawności dowolnych form językowych; [L_10]
K_U11 [3/5]
potrafi prowadzić merytoryczny dialog, rozważając tezy postawione przez komentowanego badacza lub nauczyciela akademickiego; [L_11]
K_U14 [2/5]
potrafi przygotować na temat określony przez opiekuna naukowego prace semestralne oraz pracę dyplomową, które spełniają standardy wypowiedzi akademickiej (uwzględniają stan badań, zawierają literaturę przedmiotu, odnośniki, respektują reguły prawa autorskiego) [L_12]
K_U16 [2/5]
rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności; [L_13]
K_K01 [1/5]
potrafi pracować w ramach zespołu realizującego wyznaczone przez nauczyciela akademickiego zadanie; [L_14]
K_K03 [2/5]
potrafi efektywnie zaplanować realizację zadania wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego; [L_15]
K_K04 [2/5]
przejawia szacunek dla warsztatu pracy polonisty, a szczególnie – zabytków języka i kultury; [L_16]
K_K05 [2/5]
przejawia szacunek dla twórców kultury, jej popularyzatorów oraz badaczy; [L_17]
K_K06 [2/5]
rozumie doniosłość i kulturową wartość regionalnego zróżnicowania języka polskiego; [L_18]
K_K09 [1/5]
potrafi podjąć dyskusję, ocenić wypowiedź i uargumentować swój sąd w ramach różnych interakcji społecznych [L_19]
K_K10 [2/5]
zna najważniejsze polskie czasopisma naukowe z dziedziny literaturoznawstwa oraz językoznawstwa [L_2]
K_W10 [2/5]
jest propagatorem poprawnej polszczyzny w swoim środowisku społecznym i zawodowym; [L_20]
K_K12 [2/5]
zna założenia i elementy metod opisu oraz interpretacji tekstów nieliterackich: strukturalistyczne, semantyki składnikowej, leksykalnej, stylistyki językoznawczej, tekstologii; [L_3]
K_W17 [4/5]
ma świadomość zróżnicowania języka, zna specyfikę różnych obiegów literackich [L_4]
K_W19 [1/5]
potrafi wskazać ośrodki zajmujące się propagowaniem, podtrzymywaniem i rozwijaniem kultury języka polskiego [L_5]
K_W21 [4/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych; [L_6]
K_U01 [2/5]
potrafi wykorzystać do celów analizy językowo-stylistycznej tekstu wybraną metodę oraz odpowiednią terminologię językoznawczą [L_7]
K_U03 [3/5]
samodzielnie pracuje z tekstami źródłowymi (literackimi i nieliterackimi), czyta i potrafi wykorzystać literaturę naukową z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa; [L_8]
K_U05 [2/5]
umie przeprowadzić analizę współczesnego tekstu nieliterackiego na każdym jego poziomie; [L_9]
K_U09 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prace domowe [L_w_1]
przynajmniej dwie prace zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych ( w tym prace do realizacji w grupie zadaniowej);
L_1 L_10 L_11 L_12 L_13 L_14 L_15 L_16 L_17 L_18 L_19 L_2 L_20 L_3 L_4 L_5 L_6 L_7 L_8 L_9
test sprawdzający [L_w_2]
test sprawdzający stopień przyswojenia teorii z zakresu leksykologii
L_1 L_10 L_11 L_12 L_13 L_14 L_15 L_16 L_17 L_18 L_19 L_2 L_20 L_3 L_4 L_5 L_6 L_7 L_8 L_9
pisemna praca semestralna [L_w_3]
praca sprawdzająca stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu leksykologii i leksykografii, a także umiejętności poprawnego tworzenia tekstu o charakterze naukowym
L_1 L_10 L_11 L_12 L_2 L_3 L_4 L_5 L_6 L_7 L_8 L_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [L_fns_1]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia), metoda problemowa (metoda aktywizująca wraz grami sytuacyjną i dydaktyczną), metoda zadaniowa oraz metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe z analizą materiału językowego)
15
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, analiza gramatyczna wybranych przez wykładowcę przykładów, powtórka i ugruntowanie materiału przedstawionego na zajęciach
15 prace domowe [L_w_1] test sprawdzający [L_w_2] pisemna praca semestralna [L_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)