Projektowanie współpracy trnsgranicznej i jej finansowanie Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Projektowanie współpracy trnsgranicznej i jej finansowanie
Kod modułu: 12-PE-AR-S1-8PWT
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem modułu jest dostarczenie wiedzy niezbędnej do planowania i organizowania pracy edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej, terapeutycznej z rodziną z wykorzystaniem współpracy transgranicznej. Celem jest także kształtowanie umiejętności projektowania działań w środowisku lokalnym; odpowiedniej ich dokumentacji, wyszukiwania źródeł finansowania projektów. Celem modułu jest przygotowanie studentów do podejmowania samodzielnych działań ukierunkowanych na aktywne kształtowanie działań w środowisku lokalnym i rozwój kompetencji pedagogicznych w zakresie konstruowania, realizacji i ewaluacji projektów transgranicznych. Problematyka zajęć zwiera takie zagadnienia, jak: podstawy prawne realizacji projektów transgranicznych; międzynarodowa współpraca międzyregionalna, dokumenty strategiczne Unii Europejskiej, uwarunkowania współpracy transgranicznej, czynniki utrudniające współpracę, planowanie i realizowanie projektów trans granicznych, planowanie i realizowanie budżetu.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną zdobytą w ramach przedmiotów realizowanych w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: pedagogiki społecznej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy [_K_1]
K_K03 [4/5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [_K_2]
K_K07 [4/5]
potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne, terapeutyczne, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny, doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stwarzających trudności wychowawcze; wypełnianie ról społecznych) [_U_1]
K_U09 [4/5]
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; ma praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji społecznej; ma teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu różnorodnych technik i odmian metody grupowej i środowiskowej (m.in. pracy z grupą, organizowania społeczności lokalnej, aktywizacji i rozwoju społeczności, akcji i działań społecznych, kształcenia społeczności) oraz jest przygotowany do planowania działań aktywizujących rodzinę i wybraną społeczność lokalną zgodnie z poznanymi regułami metody środowiskowej. [_U_2]
K_U10 [4/5]
ma podstawową wiedzę na temat organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w instytucjach opiekuńczych, wychowawczych i pomocowych wspierających jednostki w różnym wieku i rodziny potrzebujące pomocy; ma elementarną wiedzę na temat środowiska społecznego i opiekuńczego; zna instytucje i organizacje w środowisku lokalny (zwłaszcza te wspierające rodzinę) oraz ma świadomość relacji zachodzących między nimi [_W_1]
K_W07 [4/5]
ma elementarną wiedzę o procesie socjalizacji i wychowania w przestrzeni wielokulturowej; zna problematykę opieki i wychowania w kontekście współczesnych przemian edukacyjnych i cywilizacyjnych [_W_2]
K_W09 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocena indywidualnego portfolio [_w_1]
Sprawdzenie czy student potrafi w oparciu o wiedzę i zdobyte umiejętności: samodzielnie poszukiwać źródeł finansowania projektów transgranicznych; wyszukiwać przykłady wcześniejszych działań w środowisku lokalnym; poddawać je krytycznej analizie i ocenie.
_K_1 _U_1 _W_1 _W_2
Ocena projektu przygotowanego w grupie [_w_2]
Student przygotowuje w grupie projekt wsparcia rodziny, czynnie i twórczo uczestniczy w jego opracowaniu, prezentacji oraz prób składania wniosków o uzyskanie finansowania
_K_2 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
analiza materiałów źródłowych, dyskusja, metody podające i poszukujące; analiza przypadków, burza mózgów. przedstawienie indywidualnych portfolio, analiza i ocena.
15
samodzielne poszukiwanie, selekcja i krytyczna analiza przykładów działań transgranicznych; opracowanie zebranego materiału w formie portfolio i zaprezentowanie na forum grupy
15 Ocena indywidualnego portfolio [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
praca grupowa – prezentacja stworzonego projektu transgranicznego. metody problemowe: metody aktywizujące – dyskusja z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej.
15
przygotowanie projektu polegającego na diagnozie potrzeb rodziny wraz z doborem instytucji działających w środowisku lokalnym
15 Ocena projektu przygotowanego w grupie [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)