Diagnostyka pedagogiczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Diagnostyka pedagogiczna
Kod modułu: 12-PE-S1-1DP
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł koncentruje się wokół tematyki związanej z diagnostyką pedagogiczną, użyteczną w pracy wychowawczej i dydaktycznej nauczycieli oraz niezbędną w pracy terapeutycznej. Zakłada przybliżenie studentowi pojęcia samej diagnozy oraz zdobycie przez niego wiedzy z zakresu specyfiki postępowania diagnostycznego, związanej między innymi ze znajomością podstawowych metod i technik diagnostycznych z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin pokrewnych. Zagadnienia teoretyczne koncentrują się także na ukazaniu specyfiki procesu diagnostycznego oraz jego przebiegu. Ponad to dąży się do ukazania zasadności stosowania diagnozy nie tylko w pracy pedagogicznej terapeuty, ale nauczyciela i wychowawcy (przedszkole, szkoła, inne instytucje opiekuńczo-wychowawcze) oraz do uwrażliwienia studentów na problemy związane z etycznym wymiarem postępowania diagnostycznego. Poruszane są także zagadnienia związane z diagnozowanie środowiska rodzinnego i szkolnego – dwóch środowisk istotnych dla prawidłowego rozwoju dziecka.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
identyfikuje i rozwiązuje dylematy etyczne związane z postępowaniem diagnostycznym w pedagogice oraz przyjmuje odpowiedzialność za swoje działanie w tym zakresie [_K_1]
K_K04 [3/5] K_K06 [2/5]
przejawia chęci do ciągłego podnoszenia swoich kompetencji diagnostycznych oraz potrafi samodzielnie zdobywać niezbędną do diagnozy danego przypadku wiedzę korzystając z różnych źródeł [_K_2]
K_K01 [3/5]
potrafi posługiwać się podstawowymi metodami diagnostycznymi, wykorzystując posiadaną wiedzę teoretyczną na ten temat w celu podejmowania właściwej aktywności diagnostycznej [_U_1]
K_U01 [2/5] K_U02 [1/5] K_U09 [2/5]
posiada umiejętności planowania i przeprowadzania diagnozy interesującego go lub przypadku diagnostycznego w celu ustalenia postępowania terapeutycznego w stosunku do diagnozowanego przypadku [_U_2]
K_U05 [3/5]
potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości w zakresie konkretnych sytuacji diagnostycznych przy zastosowaniu wybranych teorii i poglądów autorów [_U_3]
K_U08 [2/5]
zna podstawową terminologię stosowaną w diagnostyce pedagogicznej oraz miejsce diagnozy w badaniach i projektowaniu pedagogicznym [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W02 [1/5]
posiada wiedzę na temat poszczególnych etapów procesu diagnostycznego oraz zna typowe metody diagnostyczne [_W_2]
K_W12 [2/5]
ma wiedzę z zakresu projektowania właściwego postępowania diagnostycznego z uwzględnieniem właściwych norm etycznych [_W_3]
K_W18 [2/5] K_W19 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja [_w_1]
sprawdzenie stopnia opanowania przez studenta treści wykładów i literatury uzupełniającej
_W_1
zaprojektowanie diagnozy pedagogicznej [_w_2]
sprawdzenie, czy student w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną na temat wykorzystywanych metod i technik wykorzystywanych w diagnostyce pedagogicznej potrafi posłużyć się nimi do opracowania diagnozy
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_2 _W_3
prezentacja zaplanowanej i przeprowadzonej diagnozy [_w_3]
kontrola opanowania przez studenta wiedzy na temat etapów i specyfiki przebiegu postępowania diagnostycznego oraz umiejętności przedstawienia przeprowadzonego przez niego projektu
_U_3 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład wybranych zagadnień teoretycznych o charakterze podstawowym z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
studiowanie literatury uzupełniającej, analiza dokumentów; praca z tekstem
5 dyskusja [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
analizowanie tekstów wraz z dyskusją nad ich treściami analiza przypadków diagnostycznych metoda projektów –omówienie przedmiotu zaprojektowania oraz przeprowadzenia diagnozy wybranego przypadku indywidualna prezentacja zaprojektowanej i przeprowadzonej diagnozy
30
studia literaturowe i przygotowanie do dyskusji nad wskazanymi zagadnieniami wykonanie indywidualnego projektu i przeprowadzenie diagnozy zebranie materiałów do diagnozy, analiza dokumentów, przygotowanie prezentacji.
40 dyskusja [_w_1] zaprojektowanie diagnozy pedagogicznej [_w_2] prezentacja zaplanowanej i przeprowadzonej diagnozy [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)