Wstęp do biofizyki molekularnej cz. 2
Kierunek studiów: Biofizyka
Kod programu: 03-S1BF12.2017

Nazwa modułu: | Wstęp do biofizyki molekularnej cz. 2 |
---|---|
Kod modułu: | 0305-1BF-17-09.2 |
Kod programu: | 03-S1BF12.2017 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Opis: | Wykład zawiera omówienie następujących zagadnień:
6. Termodynamika układów nierównowagowych w odniesieniu do komórek
7. Ogólna charakterystyka reakcji biochemicznych
8. Komórki nerwowe – budowa i przekaz sygnałów
9. Tkanki i organy człowieka
9.1 Anatomia i fizjologia układu krążenia
9.2 Serce – budowa i charakterystyka pracy
9.3 Układ oddychania
9.4 Układ wydalania
9.5 Mięsnie – budowa i mechanizm skurczów
9.6 Szkielet kostny
9.7 Zmysły – krótka charakterystyka
9.7.1 Oko i widzenie
9.7.2 Biofizyka słuchu
10. Metody fizyczne w diagnostyce medycznej
10.1 Absorpcja i emisja promieniowania elektromagnetycznego
10.2 Propagacja fal akustycznych w tkankach
10.3 Bioprądy
10.4 Biomagnetyzm
W ramach konwersatorium student:
• utrwali informacje przekazane na wykładzie,
• rozwiąże zadania rachunkowe i problemowe ilustrujące poruszane zagadnienia,
• przygotuje i przedstawi rozwiązania problemów fizycznych podanych przez wykładowcę – stanowić będą one uzupełnienie zagadnień z wykładu, a ich prezentacja ustna połączona będzie z dyskusją w grupie.
W ramach pracy własnej student:
• w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą utrwali pozyskaną wiedzę,
• rozwiąże zadania rachunkowe i problemowe podane do samodzielnej pracy,
• przygotuje prezentacje omawiające wybrane zagadnienia poruszone na wykładzie.
Egzamin obowiązkowy
|
Wymagania wstępne: | Student powinien opanować podstawy fizyki zawarte wykładach obejmujących mechanikę, elektryczność i magnetyzm i termodynamikę. Powinien znać chemię organiczna na poziomie liceum. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna podstawowe prawa i wzory z wybranych działów fizyki chemii organicznej i zastosować je w opisie zjawisk z zakresu biofizyki. [1BF_09_1] |
KBF_W03 [4/5] |
Student rozumie zjawiska fizyczne stanowiące podstawę działania mechanizmów komórkowych i funkcjonowania organizmów, umie wskazać podstawowe związki między nimi i zna metody opisu tych zjawisk. [1BF_09_2] |
KBF_W07 [5/5] |
Student ma podstawową wiedzę w zakresie metod eksperymentalnych stosowanych w biofizyce. [1BF_09_3] |
KBF_W10 [5/5] |
Student potrafi w sposób zrozumiały w mowie i na piśmie opisać, na poziomie podstawowym, funkcjonowanie komórek, tkanek i organów oraz wskazać najistotniejsze zjawiska fizyczne stojące u podstaw ich funkcjonowania. [1BF_09_4] |
KBF_U01 [4/5] |
Student umie wyjaśnić na gruncie praw fizyki i chemii podstawowe procesy zachodzące w materii ożywionej. [1BF_09_5] |
KBF_U03 [5/5] |
Student na gruncie zdobytej wiedzy umie opisać podstawowe mikro i makroskopowe właściwości materii i odnieść to do materii ożywionej. [1BF_09_6] |
KBF_U10 [4/5] |
Student potrafi pozyskiwać i integrować informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi przeprowadzić rachunki i zinterpretować wyniki obliczeń oraz objaśnić tok rozumowania w oparciu o wiedzę z zakresu biofizyki. [1BF_09_7] |
KBF_U13 [4/5] |
Student potrafi precyzyjnie formułować pytania, formułować wnioski i prezentować tok własnego zrozumienia danego tematu na forum grupy. [1BF_09_8] |
KBF_K02 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
kolokwium [1BF_09_w_1] | W ramach konserwatorium przeprowadzone zostaną dwa kolokwia (w połowie i na końcu semestru, termin podany zostanie z dwutygodniowym wyprzedzeniem) polegające na rozwiązaniu zadań rachunkowych z wcześniej omówionych zagadnień; skala ocen: 2-5. |
1BF_09_1 |
aktywność na zajęciach [1BF_09_w_2] | Student oceniany będzie za jakość przedstawionych rozwiązań zadań rachunkowych (poprawność i klarowność rozwiązania) oraz udział w dyskusji w trakcie zajęć; skala ocen: 2-5. Treść zadań podawana jest z tygodniowym wyprzedzeniem. |
1BF_09_1 |
egzamin pisemny lub ustny [1BF_09_w_3] | Egzamin obejmie wszystkie zagadnienia przedstawione na wykładzie i w stopniu w jakim zawarte zostały w treści wykładu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu będzie uzyskanie zaliczenia z konserwatorium. Forma egzaminu (ustny czy pisemny) zostanie określona nie później cztery tygodnie przed zakończeniem wykładów. Skala ocen z egzaminu: 2-5 |
1BF_09_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [1BF_09_fs_1] | Wykład omawia podstawy biofizyki kładąc szczególny nacisk na związki między strukturą molekularną komórek i tkanek, a funkcjami i działaniem organów. Prowadzony jest z wykorzystaniem rzutnika – prezentacje w PowerPoint i krótkie filmy. Treść wykładu w formie zbiorów w formacie pdf udostępniana jest studentom. |
30 | praca z podręcznikami i materiałami wykładu, lektury uzupełniające, |
30 |
aktywność na zajęciach [1BF_09_w_2] |
konwersatorium [1BF_09_fs_2] | Konwersatorium poświęcone jest rozwiązaniu przez studentów zadań i problemów z tematyki wykładu – studenci indywidualnie prezentują rozwiązania, które są szczegółowo omawiane w grupie. Wybrane, uzupełniające zagadnienia (podane przez wykładowcę) opracowywane są przez studentów i prezentowane na zajęciach; prezentacja połączona jest z dyskusją i oceniana przez prowadzącego zajęcia. |
30 | samodzielne rozwiązywanie zadań i problemów fizycznych w oparciu o podręczniki, przygotowanie omówienia wybranych zagadnień i eksperymentów fizycznych |
30 |
kolokwium [1BF_09_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |