Wprowadzenie do biofizyki
Kierunek studiów: Biofizyka
Kod programu: 03-S1BF12.2017

Nazwa modułu: | Wprowadzenie do biofizyki |
---|---|
Kod modułu: | 0305-1BF-13-20 |
Kod programu: | 03-S1BF12.2017 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Na wykładzie student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami:
• Struktura molekularna wody. Wiązania wodorowe w wodzie.
• Wykres przejść fazowych dla wody. Punkt potrójny, punkt krytyczny.
• Zależność gęstości wody od temperatury i ciśnienia.
• Napięcie powierzchniowe cieczy– definicja, jednostki, zależność od temperatury. Metoda stalagmometryczna wyznaczania napięcia powierzchniowego.
• Zjawisko menisku. Poziom cieczy w naczyniach kapilarnych. Prawo Laplace’a.
• Napięcie powierzchniowe w pęcherzykach płucnych.
• Lepkość cieczy – definicja, jednostki, zależność od temperatury. Metoda wiskozymetru Ubbelohde’a wyznaczania lepkości.
• Prawa hydrodynamiki w odniesieniu do opisu przepływu krwi w naczyniach krwionośnych.
• Przepływ laminarny i turbulentny. Liczba Reynolds’a. Siła nośna skrzydła ptaka.
• Fala akustyczna. Parametry opisujące ruch falowy. Natężenie i poziom natężenia dźwięku. Skala decybelowa.
• Słyszalność dźwięków na powierzchni ziemi. Infra- i ultra-dźwięki oraz ich wpływ na organizm człowieka.
• Budowa i działanie ucha człowieka. Podstawowe zagadnienia.
• Budowa i działanie oka człowieka. Podstawowe zagadnienia.
• Wpływ długotrwałego stanu nieważkości oraz przeciążenia na organizm człowieka.
• Mikroskop optyczny, powstawanie obrazu, powiększenie, zdolność rozdzielcza.
• Mikroskopia sił atomowych. Zalety i wady stosowania mikroskopii sił atomowych do badania układów biologicznych.
• Podstawowe zagadnienia dotyczące struktury i właściwości fizycznych ciekłych kryształów. Ich znaczenie i zastosowania w biologii i medycynie.
• Podstawowe zagadnienia dotyczące oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z zakresu UV-VIS z materią. Elementy fotobiofizyki – oddziaływanie promieniowania z układem biologicznym.
Na zajęciach konwersatoryjnych student:
• utrwali informacje przekazane na wykładzie poprzez zadawanie pytań prowadzącemu zajęcia i dyskusję,
• rozwiąże zadania rachunkowe i problemowe ilustrujące poruszane zagadnienia,
• przygotuje i przedstawi krótkie zagadnienia biofizyczne zaproponowane przez prowadzącego zajęcia. Stanowić one będą uzupełnienie tematów z wykładu a ich prezentacja ustna połączona będzie z dyskusją w grupie.
W ramach pracy własnej student:
• w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą utrwali pozyskaną wiedzę,
• podejmuje próby rozwiązania zadań rachunkowych i problemowych podanych do samodzielnej pracy,
• stara się rozszerzyć swoje umiejętności opisu zjawisk biofizycznych na gruncie poznanych praw fizyki.
Egzamin obowiązkowy
|
Wymagania wstępne: | Wiedza z podstaw fizyki, chemii i biologii w zakresie szkoły średniej. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
rozumie znaczenie biofizyki jako interdyscyplinarnej nauki łączącej fizykę, biologię, chemię i medycynę [1BF_20_1] |
KBF_W01 [4/5] |
posiada podstawową wiedzę dotyczącą właściwości fizycznych ośrodka wodnego, w którym zachodzą elementarne procesy życiowe. Potrafi opisać przejścia fazowe dla wody. Zna definicje i zależności od temperatury dla gęstości, napięcia powierzchniowego i lepkości wody. [1BF_20_2] |
KBF_W05 [4/5] |
zna i potrafi zastosować prawa hydrodynamiki do opisu przepływu krwi w układzie krwionośnym człowieka [1BF_20_3] |
KBF_W05 [3/5] |
potrafi opisać na gruncie praw fizyki funkcjonowanie narządu słuchu i wzroku człowieka, zjawisko napięcia powierzchniowego w pęcherzykach płucnych [1BF_20_4] |
KBF_W05 [3/5] |
posiada podstawową wiedzę z zakresu wykorzystania mikroskopii optycznej i mikroskopii sił atomowych do badania układów biologicznych [1BF_20_5] |
KBF_W07 [3/5] |
rozumie i potrafi opisać wybrane zagadnienia dotyczące oddziaływania układu biologicznego ze swym nieożywionym otoczeniem, w tym: wpływ długotrwałego stanu nieważkości i przeciążenia na organizm człowieka, wpływ promieniowania elektromagnetycznego z zakresu UV-VIS na układy biologiczne [1BF_20_6] |
KBF_W05 [3/5] |
zna i potrafi opisać znaczenie i podstawowe zastosowania ciekłych kryształów w biologii i medycynie [1BF_20_7] |
KBF_W07 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
kolokwium [1BF_20_w_1] | W ramach konwersatorium przeprowadzone zostaną dwa kolokwia (w połowie i na końcu semestru, termin podany zostanie z dwutygodniowym wyprzedzeniem) polegające na pisemnej odpowiedzi na 2-3 pytania z wcześniej omówionych zagadnień; skala ocen: 2-5 |
1BF_20_1 |
aktywnośc na zajęciach [1BF_20_w_2] | Student oceniany będzie za jakość i staranność przedstawionych zagadnień do opracowania oraz za udział w dyskusji w trakcie zajęć; skala ocen: 2-5. |
1BF_20_1 |
egzamin pisemny lub ustny [1BF_20_w_3] | Egzamin obejmie wszystkie zagadnienia przedstawione na wykładzie i w stopniu w jakim zawarte zostały w treści wykładu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu będzie uzyskanie zaliczenia z konwersatorium. Forma egzaminu (ustny czy pisemny) zostanie określona nie później cztery tygodnie przed zakończeniem wykładów. Skala ocen z egzaminu: 2-5 |
1BF_20_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [1BF_20_fs_1] | wykład wybranych zagadnień prowadzony jest z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych. Prezentacje przygotowane są w programie PowerPoint. Wykorzystywane są również krótkie filmy. |
30 | lektura uzupełniająca, praca z podręcznikiem |
30 |
aktywnośc na zajęciach [1BF_20_w_2] |
konwersatorium [1BF_20_fs_2] | konwersatorium poświęcone jest analizowaniu przez studentów zagadnień i problemów z tematyki wykładu – studenci indywidualnie prezentują swoje wyjaśnienia, które są szczegółowo omawiane w grupie. Wybrane, uzupełniające zagadnienia (podane przez wykładowcę) opracowywane są przez studentów i prezentowane na zajęciach; prezentacja połączona jest z dyskusją i oceniana przez prowadzącego zajęcia. |
15 | samodzielne przygotowanie wybranych zagadnień z zakresu biofizyki w oparciu o podręczniki i dostępną literaturę naukową. |
30 |
aktywnośc na zajęciach [1BF_20_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |