Podstawy termodynamiki. Termodynamika procesów biologicznych
Field of study: Biophysics
Programme code: 03-S1BF12.2017

Module name: | Podstawy termodynamiki. Termodynamika procesów biologicznych |
---|---|
Module code: | 0305-1BF-13-12 |
Programme code: | 03-S1BF12.2017 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 5 |
Description: |
Na wykładzie student zapoznaje się z takimi zagadnieniami jak:
• Podstawowe pojęcia w termodynamice. Termodynamika fenomenologiczna. Procesy nieodwracalne i odwracalne. Stany równowagowe. Przybliżenie gazu doskonałego. Oddziaływania termiczne, adiabatyczne, ogólne.Funkcje i parametry stanu.
• Pierwsza zasada termodynamiki. Energia wewnętrzna gazu doskonałego. Entalpia. Pojemność cieplna i ciepło właściwe.
• Temperatura empiryczna i temperatura bezwzględna. Skale termometryczne. Metody pomiaru temperatury. Parametr termometryczny.
• Termodynamika statystyczna. Pojęcie entropii. Druga zasada termodynamiki. Kierunek przemiany stanów. Paradoksy II zasady termodynamiki. Silniki cieplne; cykl Carnot’a; chłodziarki.
• Trzecia zasada termodynamiki. Twierdzenie Nernst’a. Konsekwencje III zasady termodynamiki. Potencjały swobodne. Tożsamości termodynamiczne.
• Warunki równowagi układów wielofazowych. Układy otwarte. Potencjał chemiczny. Równanie Gibbs’a – Duhem’a. Regula faz Gibbs’a. Wykres charakterystyczny.
• Przemiany fazowe. Klasyfikacja przejść fazowych wg Ehrenfest’a oraz wg Landau’a. Parametr porządku. Hipoteza uniwersalności.
• Zjawiska transportu masy: dyfuzja, dyfuzja przez błony, osmoza.
• Zastosowanie termodynamiki do opisu reakcji chemicznych: rodzaje reakcji chemicznych; kierunek reakcji; równowaga chemiczna; kinetyka chemiczna; energia aktywacji.
• Pierwsza i druga zasada termodynamiki w procesach biologicznych.
• Zagadnienia termodynamiki nierównowagowej: stan stacjonarny; procesy sprzężone; dyssypacja energii. Przykłady: termodyfuzja; filtracja i ultrafiltracja. Zastosowania medyczne transportu błonowego.
• Podstawy termokinetyki: mechanizmy transportu ciepła. Straty cieplne: pole temperaturowe żywych organizmów stałocieplnych. Straty cieplne wyznaczone przez wskaźniki środowiskowe.
• Transport przez membrany: bierny i aktywny. Fenomenologiczny opis transportu ciepła i wody. Sprzężenie przepływów dyfuzyjnych z reakcją chemiczną. Aktywna wymiana jonów.
Na zajęciach konwersatoryjnych student:
• uczestniczy w rozwijaniu problemów z wykładu
• poznane na wykładach zagadnienia stosuje do rozwiązywania zadań rachunkowych
• nabywa umiejętności w stosowaniu aparatu matematycznego
• uczy się analizować procesy fizyczne zachodzące w otaczającym go świecie
W ramach pracy własnej student:
• w oparciu o notatki z wykladu i uzupełniające podreczniki utrwala pozyskaną wiedzę
• ćwiczy umiejętności matematyczne niezbędne do rozwiązywania zadań
• przygotowuje problemy zlecone przez prowadzącego konwersatorium
Egzamin obowiązkowy
|
Prerequisites: | wiedza z matematyki i fizyki z zakresu szkoły średniej |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
rozumie cywilizacyjne znaczenie biofizyki jako interdyscyplinarnej nauki łączącej fizykę, biologię, chemię i medycynę [1BF_12_1] |
KBF_W01 [4/5] |
rozumie cywilizacyjne znaczenie biofizyki jako interdyscyplinarnej nauki łączącej fizykę, biologię, chemię i medycynę [1BF_12_2] |
KBF_W02 [3/5] |
zna podstawowe idee oraz zasady termodynamiki [1BF_12_3] |
KBF_W03 [5/5] |
umie opisać podstawowe zjawiska fizyczne występujące w przyrodzie [1BF_12_4] |
KBF_W07 [4/5] |
umie zastosować aparat matematyczny do rozwiązywania podstawowych problemów termodynamiki [1BF_12_5] |
KBF_U02 [5/5] |
umie wyjaśnić podstawowe procesy termodynamiczne zachodzące w materii ożywionej [1BF_12_6] |
KBF_U03 [5/5] |
na gruncie zdobytej wiedzy potrafi opisać podstawowe mikro- i makroskopowe własności materii ożywionej [1BF_12_7] |
KBF_U10 [4/5] |
zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia [1BF_12_8] |
KBF_K01 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
kolokwium [1BF_12_w_1] | Warunki uzyskania zaliczenia z konwersatorium podane zostają na pierwszych zajęciach w semestrze i obejmują: cztery 15-to minutowe kartkówki (mają miejsce, na co trzecich zajęciach). Osoby, które mają zaliczone pozytywnie tylko dwie kartkówki przystępują do kolokwium zaliczeniowego. Skala ocen: 2-5. |
1BF_12_2 |
aktywność na zajęciach [1BF_12_w_2] | Udział wdyskusji; skala ocen: 2-5 |
1BF_12_8 |
egzamin ustny lub pisemny [1BF_12_w_3] | Warunkiem przystąpienie do egzaminu jest zaliczenie konwersatorium. Termin egzaminu jest ustalany w konsultacji ze studentami trzy tygodnie przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. Zakres materiału obejmuje wszystkie zagadnienia omawiane na wykładach - ta informacja jest przekazana studentom na pierwszym wykładzie. |
1BF_12_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [1BF_12_fs_1] | Wprowadza się i wyjaśnia zagadnienia z zakresu termodynamiki z wykorzystaniem prezentacji komputerowych.
Co drugi wykład jest uzupełniany pokazami ilustrujacymi omawiane zjawiska fizyczne.
|
30 | analiza notatek z wykładu; praca z podręcznikami |
45 |
egzamin ustny lub pisemny [1BF_12_w_3] |
discussion classes [1BF_12_fs_2] | Rozwiązywanie zadań rachunkowych przez grupę konwersatoryjną: analiza problemu, wybór metody i dokonanie obliczeń, dyskusja wyników; rozwiniecie problemow zasugerowanych przez wykładowcę |
30 | doskonalenie umiejętności matematycznych niezbędnych do rozwiązywania zadań; praca ze zbiorem zadań |
60 |
kolokwium [1BF_12_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |