Moduł przygotowania dyrygenckiego 6 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-N1EM12.2017

Nazwa modułu: Moduł przygotowania dyrygenckiego 6
Kod modułu: 13-EM-S1-DCP6
Kod programu: 13-N1EM12.2017
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł przygotowania dyrygenckiego 6 ma umożliwić studentowi pogłębienie oraz utrwalenie wiedzy i umiejętności z zakresu dyrygowania. W oparciu o poznane zasady teoretyczne i praktyczne umiejętności będzie mógł w przyszłości stworzyć własne koncepcje i metody pracy z zespołem muzycznym. Ponadto zrozumienie, iż istota pracy dyrygenta zespołu muzycznego nie leży tylko w zagadnieniach technicznych dyrygowania czy też w znajomości treści partytury, powinno wskazać na treści organizacyjno-wychowawcze, a co za tym idzie uświadomienie sobie przez przyszłych dyrygentów ich odpowiedzialności za kierunek i poziom pracy w zespole.
Wymagania wstępne:
Realizacja efektów kształcenia Modułu przygotowania dyrygenckiego 5.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą techniki dyrygowania umożliwiającej przygotowanie do swobodnego prowadzenia różnego typu zespołów muzycznych. [13-EM-S1-DCP6_1]
13-EM-S1-W01 [3/5] 13-EM-S1-W07 [3/5] 13-EM-S1-W08 [3/5] 13-EM-S1-W09 [3/5] 13-EM-S1-W15 [3/5]
Potrafi w zakresie zaawansowanym kierować pracą zespołową w celu re-alizowania własnych wizji artystycznych. [13-EM-S1-DCP6_10]
13-EM-S1-W09 [3/5] 13-EM-S1-U23 [3/5] 13-EM-S1-K02 [3/5] 13-EM-S1-K03 [3/5]
Orientuje się w literaturze muzycznej związanej z pracą z różnego typu ze-społami muzycznymi. Pogłębienie wcześniej poznanych zagadnień. [13-EM-S1-DCP6_11]
13-EM-S1-W03 [3/5] 13-EM-S1-W19 [3/5]
Posiada wiedzę dotyczącą analizy, swobodnego czytania partytur wokalnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych (właściwego rozpoznania informacji zawartych w partyturach oraz podstawowej terminologii związanej z dyrygowaniem). [13-EM-S1-DCP6_2]
13-EM-S1-W04 [3/5] 13-EM-S1-W05 [3/5]
Posiada utrwaloną wiedzę z zakresu historii dyrygentury, stylów wykonawczych oraz literatury muzycznej, związaną z dyrygowaniem (reprezentatywne utwory polskiej i obcej literatury chóralnej a cappella, instrumentalnej, wokalno-instrumentalnej). [13-EM-S1-DCP6_3]
13-EM-S1-W02 [3/5] 13-EM-S1-W03 [3/5] 13-EM-S1-W06 [3/5] 13-EM-S1-W09 [3/5]
Posiada utrwalone i udoskonalone umiejętności związane z techniką dyrygowania (właściwe użycie batuty, wyrazowa mimika twarzy). [13-EM-S1-DCP6_4]
13-EM-S1-U01 [3/5] 13-EM-S1-U02 [3/5] 13-EM-S1-U03 [3/5] 13-EM-S1-U05 [3/5] 13-EM-S1-U11 [3/5] 13-EM-S1-U12 [3/5]
Posiada udoskonalone umiejętności samodzielnego rozwiązywania dyrygenckich problemów technicznych i interpretacyjnych w utworach polskiej i obcej literatury chóralnej a cappella, instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej. [13-EM-S1-DCP6_5]
13-EM-S1-U06 [3/5] 13-EM-S1-U10 [3/5] 13-EM-S1-U11 [3/5] 13-EM-S1-U20 [3/5]
Posiada umiejętność konstruowania, w oparciu o reprezentatywną literaturę muzyczną, programów wykonawczych na potrzeby samodzielnego prowadzenia zespołów różnego typu. [13-EM-S1-DCP6_6]
13-EM-S1-U02 [3/5] 13-EM-S1-U04 [3/5] 13-EM-S1-U05 [3/5] 13-EM-S1-K01 [3/5]
Ma pogłębioną i utrwaloną wiedzę dotyczącą metod pracy z różnego typu zespołami wokalnymi. Poszerzenie i rozwinięcie zdobytych wiadomości. [13-EM-S1-DCP6_7]
13-EM-S1-W09 [3/5] 13-EM-S1-W15 [3/5] 13-EM-S1-W18 [3/5] 13-EM-S1-U09 [3/5]
Ma pogłębioną i utrwaloną wiedzę dotyczącą praktycznego rozwiązywa-nia problemów emisyjnych w zespołach wokalnych. [13-EM-S1-DCP6_8]
13-EM-S1-W15 [3/5] 13-EM-S1-U12 [3/5] 13-EM-S1-K03 [3/5]
Posiada znajomość poszerzonego repertuaru realizowanego w pracy z różnego typu zespołami muzycznymi. Pogłębienie problematyki. [13-EM-S1-DCP6_9]
13-EM-S1-W01 [3/5] 13-EM-S1-W02 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
odpowiedź ustna [DCP6_w_1]
Weryfikacja wiedzy teoretycznej w oparciu o treść zajęć/ćwiczeń.
13-EM-S1-DCP6_1 13-EM-S1-DCP6_2 13-EM-S1-DCP6_3
zaliczenie praktyczne [DCP6_w_2]
Weryfikacja praktycznych umiejętności dyrygowa-nia i czytania partytur w oparciu o wybrane pozycje repertuarowe z literatury obowiązkowej (i opcjo-nalnie poszerzającej). Ocena znajomości partytury realizowanego przez studenta wybranego utworu wokalnego z uwzględ-nieniem środków wyrazu artystycznego. Ocena wokalnej prezentacji własnych partii głoso-wych utworów realizowanych na zajęciach. Weryfikacja umiejętności merytorycznego popro-wadzenia przez studenta próby zespołu. Zaprezentowanie przez studenta na koncercie wy-branego utworu wokalnego. Przygotowanie w formie prezentacji multimedialnej koncepcji własnego projektu artystycznego. Zaprezentowanie przez studenta na koncercie wy-branego utworu wokalnego. Przygotowanie w formie prezentacji multimedialnej koncepcji własnego projektu artystycznego.
13-EM-S1-DCP6_10 13-EM-S1-DCP6_11 13-EM-S1-DCP6_4 13-EM-S1-DCP6_5 13-EM-S1-DCP6_6 13-EM-S1-DCP6_8 13-EM-S1-DCP6_9
aktywność na zajęciach [DCP6_w_3]
Weryfikacja aktywnego pod względem teoretyczno-praktycznym przygotowania do zajęć. Bieżąca ocena studentów na zajęciach: aktywność, umiejętność prowadzenia merytorycznej dyskusji w oparciu o literaturę przedmiotu, praca nad rozwo-jem muzycznym zespołu oraz interpretacją muzycz-ną wybranego utworu wokalnego.
13-EM-S1-DCP6_1 13-EM-S1-DCP6_10 13-EM-S1-DCP6_11 13-EM-S1-DCP6_2 13-EM-S1-DCP6_3 13-EM-S1-DCP6_4 13-EM-S1-DCP6_5 13-EM-S1-DCP6_6 13-EM-S1-DCP6_7 13-EM-S1-DCP6_8 13-EM-S1-DCP6_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [DCP6_nfs_1]
1. Tradycyjna metoda wykładowa polegająca na ustnym przedstawieniu i wyjaśnieniu najważniejszych zagadnień dotyczących modułu. 2. Metody oparte na obserwacji przedstawianie i wyjaśnia-nie danego zagadnienia przy pomocy przykładowych partytur; analiza słuchowa, analiza tekstu muzycznego wybranych utworów. 3. Ćwiczenia manualne dotyczące podstaw ruchów dyry-genckich. 4. Granie na fortepianie przez studenta partytur wokalnych i instrumentalnych; analiza mu-zyczna partytury. 5. Dyrygowanie wybranymi utworami wokalnymi lub instrumentalnymi, których wyciąg realizowany jest przez akompaniatora na fortepianie. 6. metoda asymilacji wiedzy przez wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych; 7. praktyczna metoda uczenia się przez działanie, umożliwiająca studentom poznawanie, interpretowanie i realizowanie podstawowego repertuaru muzycznego, który następnie prezentowany jest na koncercie
27
1. Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmującą samodzielne przyswojenie wiedzy odnośnie zagadnień podstawowych. 2. Przygotowanie do prezentacji w ramach ćwiczeń. 3. Przygotowanie do dyrygenckiej prezentacji manualnej w oparciu o doskonalony technicznie warsztat dyrygencki. 4. rozczytanie linearne i wertykalne partytur utworów realizowanych na zajęciach; 5. przygotowanie interpretacji wybranego utworu wokalnego; 6.przygotowanie rozśpiewania zespołu; 7.przygotowanie praktycznych ćwiczeń umożliwiających rozwój muzyczny zespołu, a także poznawanie i realizowanie z zespołem podstawowego repertuaru muzycznego ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności interpretacji utworów i umiejętności odnośnie wskazanych zagadnień podstawowych.
63 odpowiedź ustna [DCP6_w_1] zaliczenie praktyczne [DCP6_w_2] aktywność na zajęciach [DCP6_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)