Propedeutyka kompozycji i aranżacji 3 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-N1EM12.2017

Nazwa modułu: Propedeutyka kompozycji i aranżacji 3
Kod modułu: 13-EM-S1-KON3
Kod programu: 13-N1EM12.2017
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Program modułu obejmuje zapoznanie z problemami technicznymi różnych instrumentów i zespołów oraz zastosowanie nabytej wiedzy w praktycznych ćwiczeniach w formie własnych instrumentacji małych form na różne składy instrumentalne i wokalno-instrumentalne. Celem jest też opanowanie przez studentów techniki aranżowania (twórczych przeróbek) istniejących utworów muzycznych, w tym także melodii (np. ludowych). Zarówno zakres tylko instrumentacyjny, jak i bardziej twórczy - aranżacyjny mają na celu podstawowej wiedzy o możliwościach instrumentów, ich różnych zestawów, jak i wykształcenie wrażliwości na barwę dźwięku oraz różnorodną stylistykę muzyczną w przypadku aranżacji. Realizacja modułu ma na celu również zdobycie wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych w zakresie myślenia i słyszenia linearnego w muzyce. Przyswojenie wiedzy potrzebne jest przede wszystkim do przeprowadzania analizy i interpretacji utworów polifonicznych. Przedstawione są - jako podstawa do analizy oraz do realizacji własnych ćwiczeń - szczytowe osiągnięcia polifonii z historii muzyki europejskiej
Wymagania wstępne:
Realizacja efektów kształcenia modułu Propedeutyka kompozycji i aranżacji 2.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna możliwości (w tym ograniczeń) instrumentów, głównie tradycyjnych orkiestrowych. [13-EM-S1-KON3_1]
13-EM-S1-W04 [2/5] 13-EM-S1-W09 [2/5] 13-EM-S1-W15 [2/5]
Zna pojęcia imitacji ścisłej i swobodnej oraz różnych środków techniki polifonicznej. [13-EM-S1-KON3_10]
13-EM-S1-W04 [3/5] 13-EM-S1-W05 [3/5]
Umie tworzyć proste konstrukcje polifoniczne oraz analizować utwory polifoniczne. [13-EM-S1-KON3_11]
13-EM-S1-U01 [3/5] 13-EM-S1-U10 [2/5] 13-EM-S1-U11 [3/5] 13-EM-S1-U16 [4/5]
Ma rozwiniętą świadomość zachodzących procesów linearnych dzieła muzycznego. [13-EM-S1-KON3_12]
13-EM-S1-W07 [3/5] 13-EM-S1-W10 [3/5] 13-EM-S1-W14 [2/5] 13-EM-S1-K08 [2/5]
Zna tradycyjne składy kameralne i orkiestrowe (w tym combo jazzowego i big bandu). [13-EM-S1-KON3_2]
13-EM-S1-W04 [2/5] 13-EM-S1-W09 [2/5] 13-EM-S1-W10 [2/5] 13-EM-S1-W15 [2/5]
Posiada znajomość zapisu partii instrumentów (w tym stosowanych transpozycji) oraz umiejętność prawidłowego zapisu partytury. [13-EM-S1-KON3_3]
13-EM-S1-W04 [3/5] 13-EM-S1-W09 [2/5] 13-EM-S1-W15 [2/5]
Potrafi dostosowywać środki instrumentacji do możliwości i potrzeb wykonawczych. [13-EM-S1-KON3_4]
13-EM-S1-W04 [2/5] 13-EM-S1-U01 [3/5] 13-EM-S1-U02 [2/5] 13-EM-S1-U03 [3/5] 13-EM-S1-K01 [1/5] 13-EM-S1-K04 [3/5]
Potrafi twórczo opracowywać (w tym: zaaranżować) melodie lub obce utwory na różne konfiguracje wykonawcze. [13-EM-S1-KON3_5]
13-EM-S1-W04 [3/5] 13-EM-S1-U01 [3/5] 13-EM-S1-U05 [4/5] 13-EM-S1-U11 [3/5]
Zna podstawy technik kontrapunktycznych. [13-EM-S1-KON3_6]
13-EM-S1-W04 [3/5]
Rozumie zasady linearnego prowadzenia głosów w utworach polifonicznych. [13-EM-S1-KON3_7]
13-EM-S1-W04 [3/5] 13-EM-S1-W05 [3/5] 13-EM-S1-U10 [3/5]
Zna zarys historii faktury polifonicznej. [13-EM-S1-KON3_8]
13-EM-S1-W06 [3/5] 13-EM-S1-W10 [3/5]
Zna podstawy tonalne muzyki modalnej i harmonii funkcyjnej. [13-EM-S1-KON3_9]
13-EM-S1-W10 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium ustne lub test pisemny [13-EM-S1-KON3_w_1]
weryfikacja wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa oraz składu i sposobu zapisu różnorodnych partytur weryfikacja wiedzy i umiejętności praktycznych w oparciu o treść ćwiczeń poprzez analizę przebiegów (ćwiczeń) kontrapunktycznych, ich komentowanie pod kątem różnych przebiegów polifonicznych
13-EM-S1-KON3_1 13-EM-S1-KON3_10 13-EM-S1-KON3_11 13-EM-S1-KON3_12 13-EM-S1-KON3_2 13-EM-S1-KON3_3 13-EM-S1-KON3_4 13-EM-S1-KON3_5 13-EM-S1-KON3_6 13-EM-S1-KON3_7 13-EM-S1-KON3_8 13-EM-S1-KON3_9
ćwiczenia [13-EM-S1-KON3_w_2]
sprawdzenie umiejętności w zakresie różnorodnych opracowań muzycznych
13-EM-S1-KON3_1 13-EM-S1-KON3_2 13-EM-S1-KON3_3 13-EM-S1-KON3_4 13-EM-S1-KON3_5
ocena aktywności bieżącej [13-EM-S1-KON3_w_3]
bieżąca kontrola ćwiczeń praktycznych wykonywanych na podstawie nabywanej stopniowo wiedzy i w oparciu o samodzielnie, indywidualnie postawione problemy
13-EM-S1-KON3_10 13-EM-S1-KON3_12 13-EM-S1-KON3_6 13-EM-S1-KON3_7 13-EM-S1-KON3_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [13-EM-S1-KON3_nfs_1]
- przekazywanie i sprawdzanie wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa (w tym granic możliwości instrumentów); - bieżąca kontrola prac studentów w formie dyskusji i korekt - zajęcia zapoznają z zasadami kontrapunktu i jego praktycznym zastosowaniem
18
- przyswojenie podstawowej wiedzy teoretycznej; - realizacja zadanych opracowań muzycznych (prac pisemnych)
42 kolokwium ustne lub test pisemny [13-EM-S1-KON3_w_1] ćwiczenia [13-EM-S1-KON3_w_2] ocena aktywności bieżącej [13-EM-S1-KON3_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)