Potrzeby edukacyjne uczniów na III i IV etapie edukacyjnym Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-N2EM12.2017

Nazwa modułu: Potrzeby edukacyjne uczniów na III i IV etapie edukacyjnym
Kod modułu: 13-EM-S2-PEEE
Kod programu: 13-N2EM12.2017
Semestr: semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł wyposaża studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje psychologiczne konieczne do nauczania na III i IV etapie edukacyjnym. Efekty zostały opracowane zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dn. 17 stycznia 2012r. Realizowane treści kształcenia: 1. Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości; 2. Rozwój fizyczny i motoryczny i psychoseksualny od okresu dorastania do wczesnej dorosłości; 3. Rozwój procesów umysłowych od okresu adolescencji do wczesnej dorosłości (pojęcia, rozwiązywanie problemów, myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć); 4. Rozwój osobowości i rozwój moralny. 5. Rozwój społeczno—emocjonalny dorastającego (rodzina, szkoła i grupa rówieśnicza). 6. Tożsamość i autonomia u młodych ludzi. Bunt okresu dorastania. 7. Zagrożenia zdrowia psychicznego w okresie dorastania: zaburzenia łaknienia, zaburzenia nastroju, lękowe i zachowania; 8. Nadużywanie środków psychoaktywnych. 9. Uzależnienia behawioralne. 10. Agresja, przemoc, grupy nieformalne, sekty. Podkultury młodzieżowe. Zjawisko wykluczenia. 11. Potrzeby edukacyjne ucznia w wieku gimnazjalnym i progimnazjalnym. Psychologiczne aspekty pracy z młodzieżą o specjalnych potrzebnych edukacyjnych. 12. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami dorastania. 13. Edukacja zdrowotna i programy profilaktyczne adresowane do młodzieży.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Świadomy uwarunkowań psychologicznych potrafi je wykorzystać jako czynniki modelujące i wspomagające realizowana działania twórcze i edukacyjne. [13-EM-S2-PEEE_K_1]
KN2_U01 [3/5]
Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności. [13-EM-S2-PEEE_K_2]
KN2_K03 [3/5]
Jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dy-daktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. [13-EM-S2-PEEE_K_3]
KN2_K01 [3/5]
Posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów. [13-EM-S2-PEEE_U_1]
KN2_U02 [3/5]
Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów. [13-EM-S2-PEEE_U_2]
KN2_U05 [3/5]
Umiejętnie komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces. [13-EM-S2-PEEE_U_3]
KN2_U06 [3/5]
Ma świadomość zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami doświadczenia sztuki, także w twórczości własnej i edukacji artystycznej. [13-EM-S2-PEEE_W_1]
K_W04 [3/5] K_W14 [3/5]
Posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się. [13-EM-S2-PEEE_W_2]
KN2_W03 [3/5]
Posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu. [13-EM-S2-PEEE_W_3]
KN2_W06 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Projekt indywidualny i zespołowy. [13-EM-S2-PEEE_w_1]
Potrzeby i wspomaganie rozwoju młodzieży. Znajomość literatury pedagogicznej, teorii i ich praktycznego odniesienia.
13-EM-S2-PEEE_K_1 13-EM-S2-PEEE_K_2 13-EM-S2-PEEE_K_3 13-EM-S2-PEEE_U_1 13-EM-S2-PEEE_U_2 13-EM-S2-PEEE_U_3 13-EM-S2-PEEE_W_1 13-EM-S2-PEEE_W_2 13-EM-S2-PEEE_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [13-EM-S2-PEEE_nfs_1]
Dyskusja moderowana, praca w grupach, udział w interaktywnych formach warsztatowych, praca nad projektem, analiza studiów przypadków
30
Przygotowanie projektu, wnikliwe zapoznanie się z literaturą przedmiotu
30 Projekt indywidualny i zespołowy. [13-EM-S2-PEEE_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)