Podstawy dydaktyki ogólnej Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-N2EM12.2017

Nazwa modułu: Podstawy dydaktyki ogólnej
Kod modułu: 13-EM-S2-PDO
Kod programu: 13-N2EM12.2017
Semestr: semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł wyposaża studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje pedagogiczne konieczne do nauczania na I i II etapie edukacyjnym. Efekty zostały opracowane zgodne z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dn. 17 stycznia 2012r. Treści kształcenia: 1. Struktura szkolnictwa w Polsce (etapy kształcenia, typy i rodzaje szkół wg różnych kryteriów podziału, drożność i powszechność kształcenia a zjawisko wykluczenia) 2. Zarządzanie szkołą (organy prowadzące i nadzorujące szkołę, zjawisko zamykania szkół i jego ekonomiczne konteksty, niepaństwowe instytucje i organizacje prowadzące szkoły, obowiązek szkolny a nauczanie domowe ucznia) 3. Ewaluacja jakości pracy szkoły (podejście humanistyczne i scjentystyczne, tryb, narzędzia i inne ramy formalne pomiaru jakości pracy szkoły, programy naprawcze, rankingi szkół i ich znaczenie, wartość dodana itp.) 4. Szkoła i nauczyciel wobec innych instytucji publicznych wspierających jego pracę (poradnia psychologiczno—pedagogiczna, policja, związki wyznaniowe, ośrodki opieki społecznej, itp.). 5. Polski system edukacji na tle systemów w innych krajach (w UE oraz spoza UE). 6. Zasady uzyskiwania i rozszerzania kwalifikacji pedagogicznych (awans zawodowy, system kształcenia i doskonalenia zawodowego, wymagania formalne a rzeczywiste kompetencje pedagogiczne) 7. Struktura zespołów nauczycielskich (nauczyciel jako podwładny, współpracownik i przełożony, relacja do pozaszkolnych władz oświatowych)
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań; przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań; integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych; prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie. [13-EM-S2-PDO_K_1]
K_K09 [3/5] KN2_W10 [3/5]
Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności. [13-EM-S2-PDO_K_2]
KN2_W12 [3/5] KN2_K02 [3/5] KN2_K04 [3/5]
Jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. [13-EM-S2-PDO_K_3]
KN2_W05 [3/5] KN2_W11 [3/5] KN2_K01 [3/5] KN2_K02 [3/5]
Potrafi umiejętnie wykorzystać i zastosować w praktyce edukacyjnej najnowsze metody i koncepcje pedagogiczne. [13-EM-S2-PDO_U_1]
K_U16 [3/5] K_U17 [3/5]
Posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów. [13-EM-S2-PDO_U_2]
KN2_U01 [3/5] KN2_U02 [3/5] KN2_U03 [3/5]
Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów. [13-EM-S2-PDO_U_3]
KN2_W08 [3/5] KN2_U05 [3/5]
Umiejętnie komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces. [13-EM-S2-PDO_U_4]
KN2_U06 [3/5]
Zna najważniejsze koncepcje pedagogiki, w tym współczesne koncepcje edukacji artystycznej. [13-EM-S2-PDO_W_1]
K_W14 [3/5]
Posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się. [13-EM-S2-PDO_W_2]
K_W15 [3/5]
Posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzysty-waniu [13-EM-S2-PDO_W_3]
KN2_W06 [3/5] KN2_W07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [13-EM-S2-PDO_w_1]
Znajomość podstaw dydaktyki, metod, zasad dydaktycznych, ich zastosowań w praktyce, ewaluacja jakości kształcenia.
13-EM-S2-PDO_U_1 13-EM-S2-PDO_U_2 13-EM-S2-PDO_U_3 13-EM-S2-PDO_U_4 13-EM-S2-PDO_W_3
egzamin [13-EM-S2-PDO_w_2]
Znajomość literatury z zakresu dydaktyki, organizacji procesu dydaktycznego, systemu edukacji, ewaluacji jakości nauczania.
13-EM-S2-PDO_K_1 13-EM-S2-PDO_K_2 13-EM-S2-PDO_K_3 13-EM-S2-PDO_U_1 13-EM-S2-PDO_U_3 13-EM-S2-PDO_W_1 13-EM-S2-PDO_W_2 13-EM-S2-PDO_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [13-EM-S2-PDO_nfs_1]
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych)
15
Opracowanie wiedzy pochodzącej z wykładów
15 prezentacja [13-EM-S2-PDO_w_1] egzamin [13-EM-S2-PDO_w_2]
ćwiczenia [13-EM-S2-PDO_nfs_2]
Metody poszukujące: dyskusja, gry dydaktyczne i inne metody symulacyjne, analiza aktów prawnych i dokumentacji szkolnej. Metody ćwiczeniowe: analizowanie i projektowanie elementów programów wychowawczych, poszukiwanie, gromadzenie i analiza narzędzi pracy wychowawczej – testy, wzory planów i programów działań pedagogicznych. Metody podające: analiza literatury przedmiotu.
15
studia literatury przedmiotu, poszukiwanie informacji o zjawiskach omawianych na zajęciach w źródłach dodatkowych (np. prasa, Internet), analiza aktów prawnych i innych materiałów źródłowych (dokumentacja pracy nauczyciela), opracowywanie pisemnej pracy zaliczeniowej.
15
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)