Stereotypy, antystereotypy, uprzedzenia w kulturze i edukacji Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: Stereotypy, antystereotypy, uprzedzenia w kulturze i edukacji
Kod modułu: 02-KPIKS-SAUKE
Kod programu: 02-S1KP12.2016
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Uprzedzenia – definicja, mechanizm powstawania, komponenty uprzedzeń, ich funkcjonowanie i konsekwencje; stereotypy – definicja, mechanizm powstawania i funkcjonowania stereotypów, przyczyny ich trwałości, właściwości opisowe, wartościujące, komunikacyjne stereotypów, przykłady stereotypów, ich pochodzenie, zależność kulturowa, sposoby aktywizacji i zmiany stereotypów, kategoryzacja społeczna, stereotypy a samospełniające się proroctwa, mechanizm kozła ofiarnego, obwinianie ofiary, konsekwencje stereotypów. Stereotyp w aspekcie rozwojowym (m.in. przekaz społeczny a stereotyp). Stereotypy a uprzedzenia. Stereotyp i antystereotyp – dwa bieguny procesu stereotypizacji. Geneza i formy uprzedzeń. Mity, stereotypy (autostereotypy), uprzedzenia dotyczące edukacji szkolnej (obraz szkoły, nauczyciela, ucznia, ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, relacja mistrz-uczeń); obecne w tekstach literackich, filmowych, publicystycznych.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat pracy wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej nauczyciela, zwłaszcza nauczyciela polonisty-logopedy. [SAUKE_1]
Kpik_W18 [4/5]
Potrafi korzystać z technik informacyjnych i różnych mediów, wyszukiwać, dokonywać selekcji oraz wartościować treści zamieszczone w internetowych źródłach informacji, stosować internetowe źródeł informacji oraz narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej w pracy nauczyciela/logopedy. [SAUKE_10]
Kpik_U18 [1/5]
Potrafi efektywnie zaplanować realizację zadania wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego oraz pracować w ramach zespołu realizującego te zadania. [SAUKE_11]
Kpik_K03 [3/5]
Rozumie fenomen wielokulturowości; zdaje sobie sprawę z doniosłości przenikania się wpływów kulturowych. [SAUKE_12]
Kpik_K04 [5/5]
Jest przekonany o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, zgodny z obowiązującymi przepisami i normami etycznymi. [SAUKE_13]
Kpik_K07 [3/5]
Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne w pracy nauczyciela, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami prawa i etyki w pracy polonisty-logopedy. [SAUKE_14]
Kpik_K06 [3/5]
Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane w stosunku do dziecka działania, postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej, wykonując swoje obowiązki, okazuje dziecku i jego opiekunom szacunek, ma na uwadze dobro dziecka. [SAUKE_15]
Kpik_K06 [3/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat kompetencji kluczowych i sposobów ich kształtowania na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym. [SAUKE_2]
Kpik_W18 [3/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat porozumiewania się na lekcjach i zajęciach w celach dydaktycznych. [SAUKE_3]
Kpik_W19 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych, terapeutycznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów. [SAUKE_4]
Kpik_W19 [4/5]
Potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów, w tym zwłaszcza artystycznych, a także przeprowadzić ich wszechstronną analizę i interpretację w celu określenia ich znaczeń, wartości, oddziaływania społecznego. [SAUKE_5]
Kpik_W03 [2/5]
Samodzielnie pracuje z tekstami źródłowymi (literackimi i nieliterackimi), czyta i potrafi wykorzystać literaturę naukową z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. [SAUKE_6]
Kpik_W01 [2/5]
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informację przy użyciu różnych źródeł i sposobów, a także formułować i uzasadniać na tej podstawie własne sądy oraz artykułować je za pośrednictwem różnych mediów. [SAUKE_7]
Kpik_U18 [2/5]
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki ogólnej i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym. [SAUKE_8]
Kpik_U21 [3/5]
Ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi dobrze porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, potrafi nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w placówkach oświatowych. [SAUKE_9]
Kpik_U22 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie [z_1]
Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie.
SAUKE_1 SAUKE_10 SAUKE_11 SAUKE_12 SAUKE_13 SAUKE_14 SAUKE_15 SAUKE_2 SAUKE_3 SAUKE_4 SAUKE_5 SAUKE_6 SAUKE_7 SAUKE_8 SAUKE_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [SAUKE_C]
Metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa, metoda tekstu przewodniego), metody praktyczne (w tym ćwiczenia analityczno-interpretacyjne, prezentacja multimedialna), metody aktywizujące (w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna, buzz grups), metoda projektu.
30
Samodzielne przygotowanie się do każdych zajęć (w tym: analiza sytuacji dydaktyczno-wychowawczych), przygotowanie projektów.
30 zaliczenie [z_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)