Terapia przez sztukę Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: Terapia przez sztukę
Kod modułu: 02-KPIKS-TS
Kod programu: 02-S1KP12.2016
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Arteterapia i jej funkcje. Zasady arteterapii. Sztuka, która leczy; sztuka, która szkodzi. Podstawy teoretyczne biblioterapii, choreoterapii, filmoterapii (terminologia, cele, zadania, zasady, metody). Działanie terapeutyczne książki (w tym baśń, mit, poezja, powieść w biblioterapii; wyczytanki, echobajki), tańca (w tym formy wyrażania uczuć poprzez taniec, rytmikę, improwizacje taneczne), filmu (w tym praca z filmem fabularnym, filmem krótkometrażowym, wizualizacja). Techniki terapeutyczne w biblioterapii, choreoterapii, filmoterapii. Bajkoterapia. Poezjoterapia. Biblioterapia, choreoterapia, filmoterapia w szkole. Scenariusze zajęć biblioterapeutycznych, choreoterapeutycznych, filmoterapeutycznych.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu literaturoznawstwa i wiedzy o języku, zna podstawową terminologię z zakresu nauk humanistycznych przydatną dla literaturoznawstwa oraz nauki o języku; zna pojęcia literaturoznawcze i językoznawcze wykorzystywane przez inne nauki humanistyczne. [TS_1]
Kpik_W01 [2/5]
Potrafi, wykorzystując wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, dydaktyczną oraz merytoryczną (językoznawczą i literaturoznawczą), dokonywać obserwacji i elementarnej analizy sytuacji oraz zdarzeń pedagogicznych i dydaktycznych. [TS_10]
Kpik_U23 [2/5]
Ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi dobrze porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, potrafi nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w placówkach oświatowych. [TS_11]
Kpik_U22 [3/5]
Potrafi w sposób ergonomiczny i zgodny z kulturą żywego słowa korzystać z aparatu mowy. [TS_12]
Kpik_U26 [1/5]
Ma praktyczne umiejętności pracy terapeutycznej z dzieckiem z dyslalią, jąkaniem i trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz prowadzi profilaktykę zaburzeń mowy; potrafi podjąć działania diagnostyczne, terapeutyczne i edukacyjne odpowiadające potrzebom uczniów zdolnych, uczniów z trudnościami w rozwoju i trudnościami wychowawczymi, w tym z uwzględnieniem terapii przez sztukę. [TS_13]
Kpik_U24 [2/5]
Rozumie fenomen wielokulturowości; zdaje sobie sprawę z doniosłości przenikania się wpływów kulturowych. [TS_14]
Kpik_K04 [2/5]
Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne w pracy nauczyciela, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami prawa i etyki w pracy logopedy. [TS_15]
Kpik_K07 [2/5]
Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane w stosunku do dziecka działania, postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej, wykonując swoje obowiązki, okazuje dziecku i jego opiekunom szacunek, ma na uwadze dobro dziecka. [TS_16]
Kpik_K06 [3/5]
Chętnie uczestniczy w społecznych programach o charakterze pomocowym i badawczym mających na celu pomoc osobom z zaburzeniami mowy i ich rodzinom. [TS_17]
Kpik_K06 [2/5]
Ma podstawową wiedzę w zakresie retoryki i umiejętności perswadowania. [TS_2]
Kpik_W16 [2/5]
Ma podstawową wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, wychowania i nauczania-uczenia się, w tym z uwzględnieniem terapii przez sztukę. [TS_3]
Kpik_W02 [3/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat pracy wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej nauczyciela, zwłaszcza nauczyciela-logopedy. [TS_4]
Kpik_W02 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat porozumiewania się na lekcjach i zajęciach w celach dydaktycznych. [TS_5]
Kpik_W19 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych, terapeutycznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów, w tym z uwzględnieniem terapii przez sztukę. [TS_6]
Kpik_W19 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat kształtowania u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. [TS_7]
Kpik_W18 [5/5]
Zna objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych. [TS_8]
Kpik_W20 [1/5]
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informację przy użyciu różnych źródeł i sposobów, a także formułować i uzasadniać na tej podstawie własne sądy oraz artykułować je za pośrednictwem różnych mediów. [TS_9]
Kpik_U01 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie [z_1]
Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie.
TS_1 TS_10 TS_11 TS_12 TS_13 TS_14 TS_15 TS_16 TS_17 TS_2 TS_3 TS_4 TS_5 TS_6 TS_7 TS_8 TS_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [TS_C]
Metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczna, wykład konwersatoryjny, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym ćwiczenia umiejętności praktycznych, pokaz umiejętności praktycznych, prezentacja sokratejska, prezentacja multimedialna, ), metody aktywizujące (w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), instruktaż.
15
Samodzielne przygotowanie się do każdych zajęć (w tym: analiza sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, wyszukiwanie materiałów terapeutycznych, tworzenie pomocy dydaktycznych), przygotowanie dwóch projektów.
45 zaliczenie [z_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)