Terapia przez sztukę
Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: | Terapia przez sztukę |
---|---|
Kod modułu: | 02-KPIKS-TS |
Kod programu: | 02-S1KP12.2016 |
Semestr: | semestr letni 2019/2020 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Arteterapia i jej funkcje. Zasady arteterapii. Sztuka, która leczy; sztuka, która szkodzi. Podstawy teoretyczne biblioterapii, choreoterapii, filmoterapii (terminologia, cele, zadania, zasady, metody). Działanie terapeutyczne książki (w tym baśń, mit, poezja, powieść w biblioterapii; wyczytanki, echobajki), tańca (w tym formy wyrażania uczuć poprzez taniec, rytmikę, improwizacje taneczne), filmu (w tym praca z filmem fabularnym, filmem krótkometrażowym, wizualizacja). Techniki terapeutyczne w biblioterapii, choreoterapii, filmoterapii. Bajkoterapia. Poezjoterapia. Biblioterapia, choreoterapia, filmoterapia w szkole. Scenariusze zajęć biblioterapeutycznych, choreoterapeutycznych, filmoterapeutycznych. |
Wymagania wstępne: | Brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu literaturoznawstwa i wiedzy o języku, zna podstawową terminologię z zakresu nauk humanistycznych przydatną dla literaturoznawstwa oraz nauki o języku; zna pojęcia literaturoznawcze i językoznawcze wykorzystywane przez inne nauki humanistyczne. [TS_1] |
Kpik_W01 [2/5] |
Potrafi, wykorzystując wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, dydaktyczną oraz merytoryczną (językoznawczą i literaturoznawczą), dokonywać obserwacji i elementarnej analizy sytuacji oraz zdarzeń pedagogicznych i dydaktycznych. [TS_10] |
Kpik_U23 [2/5] |
Ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi dobrze porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, potrafi nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w placówkach oświatowych. [TS_11] |
Kpik_U22 [3/5] |
Potrafi w sposób ergonomiczny i zgodny z kulturą żywego słowa korzystać z aparatu mowy. [TS_12] |
Kpik_U26 [1/5] |
Ma praktyczne umiejętności pracy terapeutycznej z dzieckiem z dyslalią, jąkaniem i trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz prowadzi profilaktykę zaburzeń mowy; potrafi podjąć działania diagnostyczne, terapeutyczne i edukacyjne odpowiadające potrzebom uczniów zdolnych, uczniów z trudnościami w rozwoju i trudnościami wychowawczymi, w tym z uwzględnieniem terapii przez sztukę. [TS_13] |
Kpik_U24 [2/5] |
Rozumie fenomen wielokulturowości; zdaje sobie sprawę z doniosłości przenikania się wpływów kulturowych. [TS_14] |
Kpik_K04 [2/5] |
Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne w pracy nauczyciela, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami prawa i etyki w pracy logopedy. [TS_15] |
Kpik_K07 [2/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane w stosunku do dziecka działania, postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej, wykonując swoje obowiązki, okazuje dziecku i jego opiekunom szacunek, ma na uwadze dobro dziecka. [TS_16] |
Kpik_K06 [3/5] |
Chętnie uczestniczy w społecznych programach o charakterze pomocowym i badawczym mających na celu pomoc osobom z zaburzeniami mowy i ich rodzinom. [TS_17] |
Kpik_K06 [2/5] |
Ma podstawową wiedzę w zakresie retoryki i umiejętności perswadowania. [TS_2] |
Kpik_W16 [2/5] |
Ma podstawową wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, wychowania i nauczania-uczenia się, w tym z uwzględnieniem terapii przez sztukę. [TS_3] |
Kpik_W02 [3/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat pracy wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej nauczyciela, zwłaszcza nauczyciela-logopedy. [TS_4] |
Kpik_W02 [4/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat porozumiewania się na lekcjach i zajęciach w celach dydaktycznych. [TS_5] |
Kpik_W19 [4/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych, terapeutycznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów, w tym z uwzględnieniem terapii przez sztukę. [TS_6] |
Kpik_W19 [4/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat kształtowania u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. [TS_7] |
Kpik_W18 [5/5] |
Zna objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych. [TS_8] |
Kpik_W20 [1/5] |
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informację przy użyciu różnych źródeł i sposobów, a także formułować i uzasadniać na tej podstawie własne sądy oraz artykułować je za pośrednictwem różnych mediów. [TS_9] |
Kpik_U01 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
zaliczenie [z_1] | Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie. |
TS_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [TS_C] | Metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczna, wykład konwersatoryjny, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym ćwiczenia umiejętności praktycznych, pokaz umiejętności praktycznych, prezentacja sokratejska, prezentacja multimedialna, ), metody aktywizujące (w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), instruktaż. |
15 | Samodzielne przygotowanie się do każdych zajęć (w tym: analiza sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, wyszukiwanie materiałów terapeutycznych, tworzenie pomocy dydaktycznych), przygotowanie dwóch projektów. |
45 |
zaliczenie [z_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |