Praktyki logopedyczno-dydaktyczne (II etap edukacji)
Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: | Praktyki logopedyczno-dydaktyczne (II etap edukacji) |
---|---|
Kod modułu: | 02-KPIKS_PLD2 |
Kod programu: | 02-S1KP12.2016 |
Semestr: | semestr zimowy 2019/2020 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Nadrzędnym celem praktyk dydaktyczno-logopedycznych jest kształcenie praktycznych kompetencji i umiejętności umożliwiających nabywanie doświadczeń dydaktycznych, a także doświadczeń w zakresie diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, zapoznanie się z organizacją pracy nauczyciela i logopedy w szkole, nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć dydaktycznych, profilaktycznych oraz diagnostyczno-terapeutycznych; rozbudzenie i pogłębienie gotowości do twórczej pracy dydaktycznej, logopedycznej oraz wyrobienie postawy refleksyjności i odpowiedzialności za ich wyniki. Istotne jest zweryfikowanie wiedzy teoretycznej z psychologii, pedagogiki i dydaktyki, a także na temat zaburzeń mowy i jej ugruntowanie poprzez obserwację praktycznych działań nauczyciela i logopedy oraz podejmowane własnych działań dydaktycznych, diagnostycznych i terapeutycznych. |
Wymagania wstępne: | Brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna podstawowe metody dydaktyczne, a także metody badania mowy i prowadzenia terapii logopedycznej [PLD2_1] |
Kpik_W04 [3/5] |
Jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. [PLD2_10] |
Kpik_K07 [4/5] |
Ma wiedzę o czynnikach rozwoju dziecka, a także rozwoju mowy oraz potrafi wskazywać patomechanizm stwierdzonych zaburzeń mowy [PLD2_2] |
Kpik_W17 [3/5] |
Ma wiedzę na temat sposobów współpracy z rodzicami, lekarzami, psychologiem, pedagogiem, nauczycielem [PLD2_3] |
Kpik_W19 [3/5] |
Zna zasady, metody i etapy pracy dydaktycznej, a także postępowania logopedycznego [PLD2_4] |
Kpik_W20 [3/5] |
Zna mechanizmy rozwoju mowy oraz zna związki pomiędzy różnymi czynnikami wpływającymi na powstawanie zaburzeń mowy i języka [PLD2_5] |
Kpik_W21 [3/5] |
Potrafi interpretować obserwowane badanie logopedyczne dotyczące rozwoju mowy, analizować wyniki badań specjalistycznych związanych ze stwierdzonymi zaburzeniami mowy oraz użytkować informacje, w tym związane z profilaktyką, diagnozą i terapią logopedyczną stwierdzonych zaburzeń [PLD2_6] |
Kpik_U24 [5/5] |
Samodzielnie i pod kierunkiem planuje i realizuje zajęcia dydaktyczne, a także projekty związane z pomocą osobom z dyslalią, zaburzeniami płynności mówienia, ryzykiem trudności w uczeniu się czytania i pisania, w tym dotyczące diagnozy i terapii logopedycznej wykazując się umiejętnościami organizacyjnymi i znajomością prawa oraz norm instytucji oświatowych oraz właściwą argumentacją [PLD2_7] |
Kpik_U25 [5/5] |
Posiada umiejętności w zakresie oceny jakości mowy, w tym w aspekcie diagnozy logopedycznej oraz potrafi przygotować dokumentację dotyczącą stwierdzonych zaburzeń [PLD2_8] |
Kpik_U26 [5/5] |
Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności; [PLD2_9] |
Kpik_K06 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
dziennik praktyk [dz_1] | Dokumentowanie w dzienniczku hospitacji i prowadzonych zajęć oraz uzupełnianie dokumentacji przez własne uwagi pozajęciowe. |
PLD2_1 |
Indywidualny raport – autorefleksja; [ir_1] | Student opracowuje indywidualny raport – autorefleksja (od 350 do 500 słów), w którym opisuje i ocenia swoje zaangażowanie w odbywanie praktyki oraz nabyte w jej toku kompetencje, wskazuje dalsze obszary rozwoju. |
PLD2_1 |
Przesiewowe badanie mowy; [pbm_1] | Student przeprowadza przesiewowe badanie mowy dzieci wraz z ich udokumentowaniem. |
PLD2_1 |
pisemny raport [pr_1] | Pisemny raport na temat obserwowanych zajęć: student opisuje szczegółowo opisuje wyniki obserwacji uczestniczącej wykazując się umiejętnością użycia specjalistycznej terminologii. |
PLD2_1 |
1 scenariusz zajęć [s_1] | Student opracowuje szczegółowo 1 konspekt zajęć dydaktyczno -logopedycznych. |
PLD2_1 |
studium przypadku [sp_1] | Student szczegółowo opisuje i analizuje studium wybranego przypadku. |
PLD2_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
praktyka [PLD2_Prakt] | Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyki; aktywne uczestnictwo w zajęciach o charakterze profilaktycznym, dydaktycznym, diagnostycznym i terapeutycznym; przeprowadzenie przesiewowego badania mowy; samodzielne przeprowadzenie fragmentu lub całych zajęć logopedycznych. |
90 | Sporządzanie pisemnego raportu na podstawie obserwacji zajęć, analiza wyników badania przesiewowego – opracowanie dokumentacji; przygotowanie konspektu zajęć , dokumentowanie przebiegu praktyk w dzienniku praktyk), opracowanie studium indywidualnego przypadku, sporządzenie indywidualnego raportu – autorefleksji na temat przebiegu praktyki. |
10 |
dziennik praktyk [dz_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |