Praktyki logopedyczno-dydaktyczne (II etap edukacji) Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: Praktyki logopedyczno-dydaktyczne (II etap edukacji)
Kod modułu: 02-KPIKS_PLD2
Kod programu: 02-S1KP12.2016
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Nadrzędnym celem praktyk dydaktyczno-logopedycznych jest kształcenie praktycznych kompetencji i umiejętności umożliwiających nabywanie doświadczeń dydaktycznych, a także doświadczeń w zakresie diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, zapoznanie się z organizacją pracy nauczyciela i logopedy w szkole, nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć dydaktycznych, profilaktycznych oraz diagnostyczno-terapeutycznych; rozbudzenie i pogłębienie gotowości do twórczej pracy dydaktycznej, logopedycznej oraz wyrobienie postawy refleksyjności i odpowiedzialności za ich wyniki. Istotne jest zweryfikowanie wiedzy teoretycznej z psychologii, pedagogiki i dydaktyki, a także na temat zaburzeń mowy i jej ugruntowanie poprzez obserwację praktycznych działań nauczyciela i logopedy oraz podejmowane własnych działań dydaktycznych, diagnostycznych i terapeutycznych.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna podstawowe metody dydaktyczne, a także metody badania mowy i prowadzenia terapii logopedycznej [PLD2_1]
Kpik_W04 [3/5]
Jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. [PLD2_10]
Kpik_K07 [4/5]
Ma wiedzę o czynnikach rozwoju dziecka, a także rozwoju mowy oraz potrafi wskazywać patomechanizm stwierdzonych zaburzeń mowy [PLD2_2]
Kpik_W17 [3/5]
Ma wiedzę na temat sposobów współpracy z rodzicami, lekarzami, psychologiem, pedagogiem, nauczycielem [PLD2_3]
Kpik_W19 [3/5]
Zna zasady, metody i etapy pracy dydaktycznej, a także postępowania logopedycznego [PLD2_4]
Kpik_W20 [3/5]
Zna mechanizmy rozwoju mowy oraz zna związki pomiędzy różnymi czynnikami wpływającymi na powstawanie zaburzeń mowy i języka [PLD2_5]
Kpik_W21 [3/5]
Potrafi interpretować obserwowane badanie logopedyczne dotyczące rozwoju mowy, analizować wyniki badań specjalistycznych związanych ze stwierdzonymi zaburzeniami mowy oraz użytkować informacje, w tym związane z profilaktyką, diagnozą i terapią logopedyczną stwierdzonych zaburzeń [PLD2_6]
Kpik_U24 [5/5]
Samodzielnie i pod kierunkiem planuje i realizuje zajęcia dydaktyczne, a także projekty związane z pomocą osobom z dyslalią, zaburzeniami płynności mówienia, ryzykiem trudności w uczeniu się czytania i pisania, w tym dotyczące diagnozy i terapii logopedycznej wykazując się umiejętnościami organizacyjnymi i znajomością prawa oraz norm instytucji oświatowych oraz właściwą argumentacją [PLD2_7]
Kpik_U25 [5/5]
Posiada umiejętności w zakresie oceny jakości mowy, w tym w aspekcie diagnozy logopedycznej oraz potrafi przygotować dokumentację dotyczącą stwierdzonych zaburzeń [PLD2_8]
Kpik_U26 [5/5]
Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności; [PLD2_9]
Kpik_K06 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dziennik praktyk [dz_1]
Dokumentowanie w dzienniczku hospitacji i prowadzonych zajęć oraz uzupełnianie dokumentacji przez własne uwagi pozajęciowe.
PLD2_1 PLD2_10 PLD2_2 PLD2_3 PLD2_4 PLD2_5 PLD2_6 PLD2_7 PLD2_8 PLD2_9
Indywidualny raport – autorefleksja; [ir_1]
Student opracowuje indywidualny raport – autorefleksja (od 350 do 500 słów), w którym opisuje i ocenia swoje zaangażowanie w odbywanie praktyki oraz nabyte w jej toku kompetencje, wskazuje dalsze obszary rozwoju.
PLD2_1 PLD2_2 PLD2_3 PLD2_4 PLD2_5 PLD2_6 PLD2_7 PLD2_8 PLD2_9
Przesiewowe badanie mowy; [pbm_1]
Student przeprowadza przesiewowe badanie mowy dzieci wraz z ich udokumentowaniem.
PLD2_1 PLD2_2 PLD2_3 PLD2_4 PLD2_5 PLD2_6 PLD2_7 PLD2_8 PLD2_9
pisemny raport [pr_1]
Pisemny raport na temat obserwowanych zajęć: student opisuje szczegółowo opisuje wyniki obserwacji uczestniczącej wykazując się umiejętnością użycia specjalistycznej terminologii.
PLD2_1 PLD2_2 PLD2_3 PLD2_4 PLD2_5 PLD2_6 PLD2_7 PLD2_8 PLD2_9
1 scenariusz zajęć [s_1]
Student opracowuje szczegółowo 1 konspekt zajęć dydaktyczno -logopedycznych.
PLD2_1 PLD2_2 PLD2_3 PLD2_4 PLD2_5 PLD2_7 PLD2_8 PLD2_9
studium przypadku [sp_1]
Student szczegółowo opisuje i analizuje studium wybranego przypadku.
PLD2_1 PLD2_2 PLD2_3 PLD2_4 PLD2_5 PLD2_6 PLD2_7 PLD2_8 PLD2_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PLD2_Prakt]
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyki; aktywne uczestnictwo w zajęciach o charakterze profilaktycznym, dydaktycznym, diagnostycznym i terapeutycznym; przeprowadzenie przesiewowego badania mowy; samodzielne przeprowadzenie fragmentu lub całych zajęć logopedycznych.
90
Sporządzanie pisemnego raportu na podstawie obserwacji zajęć, analiza wyników badania przesiewowego – opracowanie dokumentacji; przygotowanie konspektu zajęć , dokumentowanie przebiegu praktyk w dzienniku praktyk), opracowanie studium indywidualnego przypadku, sporządzenie indywidualnego raportu – autorefleksji na temat przebiegu praktyki.
10 dziennik praktyk [dz_1] Indywidualny raport – autorefleksja; [ir_1] Przesiewowe badanie mowy; [pbm_1] pisemny raport [pr_1] 1 scenariusz zajęć [s_1] studium przypadku [sp_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)