Dyslalia i alalia
Field of study: Promotional and Crisis Communication
Programme code: 02-S1KP12.2016
| Module name: | Dyslalia i alalia |
|---|---|
| Module code: | 02-KPIKS-DA |
| Programme code: | 02-S1KP12.2016 |
| Semester: | summer semester 2018/2019 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | exam |
| ECTS credits: | 4 |
| Description: | Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie w wiedzę i umiejętności prowadzenia diagnozy i terapii w przypadku dyslalii warunkowanej różnymi czynnikami. Ważnym obszarem przekazywanej wiedzy jest wskazanie na różne ujęcia terminu dyslalia, rozmaite typologie oraz uświadomienie znaczenia działań profilaktycznych, a także współpracy z innymi specjalistami oraz osobami zajmującymi się dzieckiem. Istotne jest kształtowanie postawy szacunku dla dziecka i jego opiekunów oraz odpowiedzialności za podejmowane w stosunku do dziecka działania, a także umiejętności dopasowania własnych działań do możliwości i potrzeb dziecka. |
| Prerequisites: | Brak |
| Key reading: | (no information given) |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
Zna podstawową terminologię w zakresie typologii zaburzeń systemu fonetyczno-fonologicznego i zaburzeń innych podsystemów języka [DA_1] |
Kpik_W04 [5/5] |
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące odpowiedzialności w stosunku do osoby z trudnościami w rozwoju mowy i języka [DA_10] |
Kpik_K08 [4/5] |
Ma wiedzę o biologicznych uwarunkowaniach rozwoju systemu fonetyczno-fonologicznego i innych podsystemów języka [DA_2] |
Kpik_W17 [5/5] |
Ma wiedzę na temat sposobów współpracy z rodzicami i innymi osobami zajmującymi się dzieckiem z zaburzeniami mowy, w tym dyslalii i alalii [DA_3] |
Kpik_W19 [4/5] |
Zna zasady, metody i etapy postępowania logopedycznego, w tym w szczególności w przypadku profilaktyki zaburzeń systemu fonetyczno-fonologicznego oraz diagnozy i terapii dyslalii oraz alalii [DA_4] |
Kpik_W20 [4/5] |
Zna czynniki i mechanizmy rozwoju systemu językowego oraz zna związki pomiędzy różnymi czynnikami wpływającymi na powstawanie zaburzeń rozwoju sytemu językowego [DA_5] |
Kpik_W21 [4/5] |
Potrafi prowadzić badanie logopedyczne dotyczące rozwoju systemu językowego, w tym fonetyczno-fonologicznego, interpretować wyniki badań specjalistycznych związanych ze stwierdzonymi zaburzeniami wymowy oraz użytkować informacje, w tym związanych z profilaktyką, diagnozą i terapią logopedyczną dyslalii i alalii [DA_6] |
Kpik_U24 [4/5] |
Samodzielnie i pod kierunkiem planuje i realizuje projekty związane z pomocą osobom z dyslalią i alalią, w tym dotyczące diagnozy i terapii logopedycznej wykazując się umiejętnościami organizacyjnymi i znajomością prawa oraz norm instytucji oświatowych oraz właściwą argumentacją [DA_7] |
Kpik_U25 [4/5] |
Posiada umiejętności w zakresie oceny jakości wymowy i innych umiejętności posługiwania się językiem, w tym w aspekcie diagnozy logopedycznej oraz potrafi przygotować opinię dotyczącą stwierdzonych zaburzeń [DA_8] |
Kpik_U26 [4/5] |
Potrafi współdziałać w grupie przejmując w niej zarówno funkcje kierownicze jak i podrzędno-wykonawcze [DA_9] |
Kpik_K02 [4/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| egzamin [e_1] | Egzamin w formie określonej przez prpwadzącego w sylabusie. |
DA_1 |
| zaliczenie [z_1] | Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie. |
DA_1 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| practical classes [DA_C] | Metoda zadaniowa i problemowa – dyskusja, wykonywanie ćwiczeń i analiz. |
30 | Lektura podręczników i wybranych artykułów. Przeprowadzenie badania dziecka z dyslalią i wykonanie analizy diagnostycznej oraz zaprogramowanie terapii. |
30 |
zaliczenie [z_1] |
| lecture [DA_W] | Metoda podająca z elementami interaktywności i prezentacji wizualnych. |
15 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu wskazaną przez wykładowcę. Lektura wybranych partii podręcznikowych i artykułów. |
45 |
egzamin [e_1] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||