Podstawy i metodyka edukacji przyrodniczej dzieci w wieku wczesnoszkolnym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Podstawy i metodyka edukacji przyrodniczej dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Kod modułu: 12-PE-ZTP-S1-4PMEP
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot Podstawy nauczania środowiska dzieci w wieku wczesnoszkolnym umożliwia studentom pogłębienie wiedzy merytorycznej z zakresu wybranych nauk przyrodniczych (zoologii, botaniki, klimatologii, ekologii i sozologii), a w efekcie kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. Studenci nabywają również umiejętności stosowania wiedzy metodycznej w projektowaniu sytuacji dydaktyczno-wychowawczych oraz w planowaniu i zorganizowaniu zajęć o tematyce przyrodniczej w ramach zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Nabywają umiejętności konstruowania scenariuszy zajęć zintegrowanych. Pogłębiają wiedzę merytoryczną z zakresu lokalnego środowiska społeczno-przyrodniczego w celu rozwijania umiejętności organizowania zajęć terenowych z uczniami.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
wykazuje gotowość do samodzielnego opracowania i prowadzenia zajęć z edukacji środowiskowej na poziomie zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i jest świadomy dalszego dokształcania i rozwoju w tym zakresie [_K_1]
K_K01 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K04 [3/5] KNO_K02 [3/5]
(brak informacji) [_K_2]
K_K03 [2/5] K_K05 [2/5] KN_K02 [2/5] KN_K04 [2/5] KN_K07 [2/5] KNO_K01 [2/5]
umie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z różnych źródeł w związku z przygotowaniem, realizacją, kontrolą i oceną zintegrowanych zajęć z dominacją edukacji środowiskowej w klasach I-III [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U04 [2/5] KN_U02 [2/5] KN_U04 [2/5]
umie zaplanować, zorganizować (dobrać typowe dla edukacji wczesnoszkolnej środki, metody, formy i warunki kształcenia przyrodniczego), skontrolować i ocenić pracę własną i wyniki pracy dzieci [_U_2]
K_U02 [2/5] K_U08 [2/5] K_U09 [2/5] KN_U02 [2/5] KN_U07 [2/5] KN_U14 [2/5] KN_U15 [2/5]
potrafi wykorzystać naturalne środowisko przyrodnicze w celu rozpoczęcia procesu kształtowania świadomości ekologicznej i rozwijania postaw ekologicznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym [_U_3]
K_U11 [3/5] KN_U10 [3/5] KN_U13 [3/5]
ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej i ekologicznej w ramach zintegrowanego edukacji wczesnoszkolnej, która obejmuje podstawowe pojęcia z zakresu teorii i praktyki edukacji środowiskowej oraz metodyczną wiedzę o podmiotach, metodach, środkach, formach i warunkach realizacji celów kształcenia środowiskowego [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W03 [2/5] K_W05 [2/5] KNO_W01 [2/5] KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5] KN_W14 [2/5]
zna, rozumie i poprawnie interpretuje zjawiska przyrodnicze i związki przyczynowo-skutkowe występujące w środowisku społeczno-przyrodniczym, które są przedmiotem ciekawości poznawczej małego dziecka i warunkują jego rozwój poznawczy [_W_2]
K_W03 [1/5] K_W05 [1/5] KN_W02 [1/5]
zna, rozumie i stosuje odpowiednio do sytuacji dydaktycznych metody: obserwacji, pomiarów, doświadczeń, eksperymentów, gier i zabaw dydaktycznych, dialogowania z przyrodą, ze wskazaniem na ich skuteczność przy wprowadzaniu dzieci w wieku wczesnoszkolnym w zagadnienia społeczne i przyrodnicze [_W_3]
K_W03 [1/5] K_W05 [2/5] K_W09 [1/5] KN_W01 [2/5] KN_W02 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości i rozumienia treści wykładów oraz podstawowej i uzupełniającej literatury z zakresu teoretycznych i metodycznych podstaw nauczania środowiskowego
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
test pisemny [_w_2]
sprawdzenie stopnia znajomości i rozumienia teoretycznej i metodycznej wiedzy zdobytej na ćwiczeniach i umiejętności jej zastosowania w określonych sytuacjach dydaktycznych w edukacji środowiskowej małego dziecka
_U_1 _W_1 _W_2 _W_3
projekt [_w_3]
sprawdzenie umiejętności metodycznego przygotowania się do zajęć przyrodniczych z dziećmi w postaci przygotowania planu wybranych szkolnych hodowli roślinnych i zwierzęcych oraz przygotowania scenariusza zajęć na wycieczce
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z prezentacją multimedialną
15
przyswojenie treści wykładów, lektura podstawowej i uzupełniającej literatury z zakresu przyrody, ekologii i metodyki nauczania;
25 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
dyskusja i sesja rozwiązywania problemów zajęcia laboratoryjne
30
nabycie odpowiedniej wiedzy i umiejętności potrzebnych do dyskusji, analizy i rozwiązywania wybranych problemów metodycznych, przyrodniczych i ekologicznych teoretyczne i praktyczne (materiał, pomoce) przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych oraz zastosowanie nabytej na nich wiedzy przyrodniczej w projekcie
30 test pisemny [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)