Podstawy i metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Podstawy i metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Kod modułu: 12-PE-ZTP-S1-2PMEM
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot Podstawy nauczania matematyki dzieci w wieku wczesnoszkolnym ma na celu kształtowanie u studentów poprawnego i wieloaspektowego rozumienia podstawowych pojęć matematycznych w trakcie ich własnej aktywności, kształtowanie języka matematycznego, a także pozytywnego nastawienia i aktywnej postawy w uczeniu się matematyki. Treści merytoryczne przedmiotu: Treści matematyczne w podstawie programowej dla I etapu edukacyjnego Teoretyczne podstawy kształtowania pojęć matematycznych u dzieci Dojrzałość do uczenia się matematyki a niepowodzenia w uczeniu się matematyki Edukacja matematyczna dzieci
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
odznacza się rozwagą, zaangażowaniem oraz kreatywnością w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu sytuacji dydaktycznych sprzyjających rozwojowi myślenia matematycznego dzieci [_K_1]
K_K03 [1/5] K_K08 [2/5] KN_K01 [2/5] KN_K02 [2/5] KN_K06 [2/5] KN_K07 [2/5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, a jednocześnie dostrzega potrzebę planowania własnego rozwoju osobistego i zawodowego, będąc świadomy odpowiedzialności za jakość budowanego przez siebie warsztatu pracy pedagoga [_K_2]
K_K01 [1/5] K_K02 [1/5] KN_K01 [1/5] KN_K02 [1/5] KN_K04 [1/5] KNO_K02 [1/5]
potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu rozwoju myślenia matematycznego dziecka do projektowania sytuacji dydaktycznych sprzyjających konstruowaniu pojęć matematycznych oraz kształtowaniu umiejętności matematycznych [_U_1]
K_U09 [2/5] K_U10 [2/5] K_U14 [2/5] KNO_U02 [2/5] KN_U07 [2/5] KN_U11 [2/5] KN_U12 [2/5] KN_U14 [2/5] KN_U15 [2/5]
potrafi dokonać diagnozy dojrzałości dziecka do uczenia się matematyki w szkole [_U_2]
K_U01 [1/5] K_U02 [2/5] K_U03 [1/5] K_U05 [2/5] K_U08 [3/5] K_U14 [1/5] KNO_U01 [1/5] KN_U01 [1/5] KN_U02 [2/5] KN_U03 [2/5] KN_U05 [2/5] KN_U14 [3/5] KN_U15 [3/5]
zna pojęcia matematyki elementarnej oraz teoretyczne podstawy kształtowania pojęć matematycznych u dzieci [_W_1]
K_W05 [1/5] K_W09 [2/5] K_W13 [2/5] K_W16 [3/5] KN_W01 [1/5] KN_W02 [2/5] KN_W04 [2/5] KN_W10 [3/5] KN_W14 [1/5]
posiada wiedzę z zakresu diagnozowania dojrzałości do uczenia się matematyki oraz rozpoznawania trudności zwyczajnych, nadmiernych i specyficznych w uczeniu się matematyki [_W_2]
K_W05 [2/5] K_W13 [2/5] KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5] KN_W04 [2/5] KN_W14 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny w formie testu [_w_1]
sprawdzenie wiedzy z zakresu teoretycznych podstaw nauczania matematyki dzieci, diagnozowania dojrzałości do uczenia się matematyki
_K_2 _W_1 _W_2
prezentacja projektu [_w_2]
sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce studenci przeprowadzają zaprojektowane sytuacje dydaktyczne, sprzyjające osiąganiu przez dziecko dojrzałości do uczenia się matematyki, a także prowadzące dziecko do konstruowania wybranych pojęć matematycznych oraz kształtowania umiejętności matematycznych nauczyciel dokonuje oceny pracy studenta (z uwzględnieniem samooceny i oceny pozostałych studentów).
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład wybranych zagadnień z zakresu metodyki nauczania matematyki dzieci z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
30
samodzielna praca z tekstem obowiązkowej i uzupełniającej literatury, dotyczącej teoretyczno-metodycznych podstaw nauczania matematyki dzieci
15 egzamin pisemny w formie testu [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
projektowanie oraz realizacja zaplanowanych sytuacji dydaktycznych
30
zaprojektowanie sytuacji dydaktycznych wspomagających dziecko w osiąganiu dojrzałości do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych, a także sprzyjających konstruowaniu wybranych pojęć matematycznych oraz kształtowaniu określonych umiejętności matematycznych
25 prezentacja projektu [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)