Psychologia kliniczna z elementami neurologii dziecięcej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Psychologia kliniczna z elementami neurologii dziecięcej
Kod modułu: 12-PE-ZTP-S1-5PKND
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot „Psychologia kliniczna z elementami neurologii dziecięcej” ma na celu przedstawienie problematyki psychologii klinicznej, etiologii oraz charakterystyki podstawowych chorób i zaburzeń psychicznych, jak również zaznajomienie słuchaczy z podstawowymi formami udzielania pomocy psychologicznej pacjentom z rozpoznaniem psychiatrycznym. Zajęcia mają na celu ponadto wprowadzenie studentów w problemy neurologii dziecięcej oraz zwrócenie uwagi na powiązanie problemów natury psychologicznej i neurologicznej z funkcjonowaniem dziecka zarówno w środowisku rówieśniczym, jak i szkolnym czy przedszkolnym. Studenci powinni opanować wiedzę z zakresu psychologii klinicznej i neurologii dziecięcej również z uwagi na fakt, iż zaburzenia psychiczne i neurologiczne w sposób istotny wpływają na osiągnięcia zawodowe i szkolne. Istotne jest, aby studenci potrafili stawiać pytania o przyczyny problemów funkcjonowania człowieka oraz wiedzieli, jak mogą reagować w sytuacjach, w których mają do czynienia z osobami dotkniętymi zaburzeniami psychicznymi i neurologicznymi. Studenci powinni mieć świadomość przyczyn natury psychologiczno-neurologicznej zaburzonego funkcjonowania osób w różnych obszarach życia (np. problemów szkolnych dzieci i młodzieży).
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: psychologia ogólna, psychologia rozwojowa, psychologia osobowości, psychologia społeczna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych oraz wykazuje aktywność i podejmuje trud w zakresie działań pedagogicznych, a także ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny oraz poczucie obowiązku przestrzegania zasad etyki zawodowej i świadomość konsekwencji nie przestrzegania zasad etyki zawodowej [_K_1]
K_K03 [3/5] K_K05 [3/5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z innymi osobami oraz odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, odpowiedzialnie projektuje i wykonuje działąnia pedagogiczne [_K_2]
K_K07 [3/5] K_K08 [3/5]
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji problemów z obszaru psychologii klinicznej oraz neurologii dziecięcej oraz potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii klinicznej i neurologii dziecięcej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5]
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii klinicznej i neurologii dziecięcej w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, wstępnego rozpoznawania problemów natury psychologicznej i neurologicznej oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do działalności pedagogicznej [_U_2]
K_U03 [3/5] K_U04 [3/5] K_U06 [3/5] K_U07 [3/5]
potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych, prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań [_U_3]
K_U09 [3/5] K_U10 [3/5] K_U14 [3/5]
zna elementarną terminologię używaną w psychologii klinicznej oraz neurologii dziecięcej, rozumie jej źródła oraz zastosowania w pracy pedagoga oraz ma podstawową wiedzę o przedmiotowym powiązaniu pedagogiki z psychologią kliniczną oraz neurologią dziecięcą [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych oraz medycznych podstaw kształcenia i wychowania; dysponuje wiedzą na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym [_W_2]
K_W03 [3/5] K_W05 [3/5]
ma elementarną i uporządkowaną wiedzę na temat zagadnień z obszaru psychologii klinicznej oraz neurologii dziecięcej, która obejmuje terminologię, teorię oraz metodykę; ma elementarną wiedzę z zakresu psychologii klinicznej i neurologii dziecięcej o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej [_W_3]
K_W13 [3/5] K_W16 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów oraz literatury (tak obowiązkowej, jak i uzupełniającej)
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
przedstawiająca wybrane zagadnienia związane z zaburzeniami psychicznymi oraz zaburzeniami neurologicznymi u dzieci
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład z wykorzystaniem metod audiowizualnych na temat elementarnych zagadnień dotyczących psychologii klinicznej i neurologii dziecięcej
15
lektura literatury z zakresu psychologii klinicznej oraz neurologii dziecięcej
15 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
prezentacja prac dotyczących wybranych zagadnień z obszaru psychologii klinicznej oraz neurologii dziecięcej
15
zebranie materiałów i przygotowanie prezentacji
20 prezentacja [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)