Psychologia poznawcza Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: 05-N1KO15.2017

Nazwa modułu: Psychologia poznawcza
Kod modułu: KOG_m10
Kod programu: 05-N1KO15.2017
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Celem zajęć z Psychologii poznawczej jest zapoznanie studentów kognitywistyki ze specyfiką psychologicznego podejścia do rozumienia i badania umysłowej aktywności człowieka. Założeniem jest przybliżanie studentom zarówno obszaru teorii, weryfikującej ją empirii, jak i ilustracja praktycznych zastosowań. Ponadto zajęcia ćwiczeniowe stają się terenem czynnego współuczestnictwa: dyskusji, wymiany pomysłów, sądów dotyczących doświadczanej przez studentów rzeczywistości, a poddawanej poznawczemu oglądowi w celu odsłonięcia i zrozumienia kierujących nią reguł. Omówione zostaną eksperymenty pokazujące korelacje między wykonywaniem określonych ruchów a przebiegiem procesów umysłowych, jak również praktyka korzystania z ich wyników. Co więcej, możliwość korzystania z laboratoryjnego wyposażenia pozwala studentom na rozeznanie w sposobach diagnozy omawianych zagadnień i daje szansę weryfikacji własnych tez stworzonych w ramach zajęć laboratoryjnych. Zdobyta wiedza powinna stawać się teoretycznym wsparciem dla dokonywania interdyscyplinarnych analiz relacji mózgowo-środowiskowo-umysłowych. Możliwość zapoznawania się na bieżąco z najnowszymi wynikami badań prowadzonych w dziedzinie psychologii poznawczej stanowić ma impuls do podejmowania samodzielnej aktywności intelektualnej i badawczej; wspomagać krytycyzm i poznawczą refleksyjność.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Znajomość obowiązujących koncepcji źródeł i mechanizmów aktywności poznawczej człowieka [KOG_m10_1]
KO1_W01 [5/5]
Znajomość nomenklatury stosowanej w psychologii do opisu aktywności poznawczej [KOG_m10_2]
KO1_W02 [5/5]
Znajomość omawianych narzędzi wykorzystywanych do badań eksperymentalnych w obszarze psychologii poznawczej [KOG_m10_3]
KO1_W12 [4/5]
Umiejętność zastosowania pryzmatu poznawczej psychologii do objaśnienia aktywności jednostki a także przywołania zjawisk ilustrujących omawiane fenomeny poznawcze [KOG_m10_4]
KO1_U18 [4/5]
Umiejętność formułowania pytań/problemów badawczych jako konsekwencji krytycznej analizy informacji [KOG_m10_5]
KO1_K04 [3/5]
Trenowanie sprawności uczestnictwa w dyskusji pod kątem rozumienia przekazu i argumentacji [KOG_m10_6]
KO1_K08 [2/5]
Nabywanie kompetencji w zakresie efektywnego pełnienia roli w zespole [KOG_m10_7]
KO1_K07 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocena wyniku testu egzaminacyjnego [KOG_m10_w_1]
1. pytania zamknięte jednokrotnego wyboru (1 punkt za poprawną odpowiedź) 2. pytania zamknięte wielokrotnego wyboru (punkty ujemne za wybór odpowiedzi niepoprawnych) 3. pytania otwarte (max 3 punkty za wyczerpującą merytorycznie odpowiedź)
KOG_m10_1 KOG_m10_2 KOG_m10_3
Ocena jakości pracy semestralnej [KOG_m10_w_2]
1. ocena merytorycznej poprawności pracy (50%) 2. ocena jakości wykorzystanych źródeł (20%) 3. ocena stopnia zróżnicowania doboru źródeł (10%) 4. ocena jakości „ilustracji” zjawiska (15%) 5. ocena sposobu prezentacji (język, narzędzia, interakcja z grupą) (5%)
KOG_m10_1 KOG_m10_2 KOG_m10_3 KOG_m10_5 KOG_m10_6
Ocena poziomu przygotowania do zajęć [KOG_m10_w_3]
1. ocena częstości zabierania głosu i merytorycznej zawartości wypowiedzi 2. ocena zgłaszania propozycji rozwiązań realizowanych zadań 3. ocena jakości udzielanych na pytania prowadzącego odpowiedzi
KOG_m10_1 KOG_m10_2 KOG_m10_3 KOG_m10_4 KOG_m10_7
Ocena zachowania studenta [KOG_m10_w_4]
1. ocena umiejętności słuchania ze zrozumieniem 2. ocena sprawności formułowania opinii na forum grupy 3. ocena stopnia wywiązywania się z realizacji przydzielonych zadań 4. ocena stopnia wsparcia udzielanego innym członkom grupy/zespołu
KOG_m10_1 KOG_m10_2 KOG_m10_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [KOG_m10_fsn_1]
Omówienie najważniejszych zagadnień z kolejnych, wyróżnianych w psychologii poznawczej, obszarów funkcjonowania człowieka. Opis, wskazanie przykładów obowiązywania, wskazówki bibliograficzne.
15
Utrwalanie treści prezentowanych na wykładach. Zapoznawanie się z obowiązującą literaturą. Możliwość poszerzania wiedzy o treści ze źródeł dodatkowych.
25 Ocena wyniku testu egzaminacyjnego [KOG_m10_w_1]
ćwiczenia [KOG_m10_fsn_2]
Podanie zbioru tematów do opracowania w 2-3 osobowych zespołach. Każde spotkanie poświęcone jest przedstawieniu i dyskusji jednego tematu.
15
Ustalenie zakresu zagadnienia do przygotowania dla każdego członka zespołu. Przegląd źródeł. Pisemne opracowanie głównych tez tematu. Dobór zjawisk stanowiących przejawy omawianego zjawiska. Namysł nad możliwymi sposobami wdrożenia teorii.
25 Ocena jakości pracy semestralnej [KOG_m10_w_2] Ocena poziomu przygotowania do zajęć [KOG_m10_w_3] Ocena zachowania studenta [KOG_m10_w_4]
laboratorium [KOG_m10_fsn_3]
Zapoznanie studentów z dostępnymi urządzeniami laboratorium badań psychologicznych. Praca nad stworzeniem planu badawczego służącego weryfikacji wybranych tez psychologii (tu: ucieleśnionego poznania), z akcentem na dobór i dyskusję trafności narzędzi.
15
Samodzielne poszukiwanie informacji o narzędziach wykorzystywanych przez psychologów poznawczych we współczesnych badaniach. Zapoznanie się z treścią i przebiegiem wybranego badania realizowanego w ramach tematyki zajęć (tu: ucieleśnionego poznania).
45 Ocena poziomu przygotowania do zajęć [KOG_m10_w_3] Ocena zachowania studenta [KOG_m10_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)