Sztuka argumentacji i techniki manipulacyjne Kierunek studiów: Doradztwo filozoficzne i coaching
Kod programu: 05-N1DF12.2017

Nazwa modułu: Sztuka argumentacji i techniki manipulacyjne
Kod modułu: DFC_m20
Kod programu: 05-N1DF12.2017
Semestr: semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
W części teoretycznej studenci zaznajamiani są z podstawowymi pojęciami teorii argumentacji i teorii perswazji. Uczą się identyfikowania wypowiedzi argumentacyjnych, standaryzacji argumentów, ich rozbioru i oceny pod względem logicznym. Teoria perswazji z kolei ukazuje na szerszym tle psychologii społecznej proces zmiany postaw i przekonań dokonujący się w kontekście komunikacji społecznej. Wielki nacisk położony jest na praktykę i umiejętność samodzielnego aplikowania wiedzy teoretycznej, toteż uczestnicy zajęć pod kierunkiem prowadzącego analizują znaczną liczbę przykładów zaczerpniętych z aktualnego dyskursu społecznego. Studenci w drodze treningu uwrażliwiani są na typowe błędy logiczne i techniki manipulacyjne, co kształtuje ich zdolność krytycznego myślenia. Szczególną wagę przypisuje się umiejętności sprawnego dyskutowania: obrony swojego stanowiska i podważania pozycji strony przeciwnej, rozumienia struktury dyskusji i jej dynamiki. Prowadzący zajęcia starają się przedstawiać omawiane zagadnienia na tle szerszej refleksji na temat roli, jaką odgrywa w naszej kulturze społeczne podejmowanie decyzji oparte o metodyczne prowadzenie sporów, racjonalne kształtowanie przekonań, otwartość na krytykę własnych poglądów i właściwie pojętą tolerancję wobec odmiennych opinii.
Wymagania wstępne:
PODSTAWY LOGIKI I DFC_m18 PODSTAWY LOGIKI II DFC_m19
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma wiedzę o komunikacji opartej na racjonalnych argumentach i o zagrożeniach związanych z zastosowaniem technik manipulacyjnych dla relacji społecznych [DFC_m20_1]
K_W10 [4/5]
analizuje argumenty podawane w dyskusji, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia [DFC_m20_2]
K_U07 [5/5]
potrafi zastosować w praktyce poznane podstawowe zasady logiki oraz typowe strategie argumentacyjne [DFC_m20_3]
K_U08 [5/5]
rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych [DFC_m20 _4]
K_U09 [5/5]
jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów [DFC_m20 _5]
K_K05 [5/5]
ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych [DFC_m20_6]
K_K08 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie [DFC_m20_w_21]
1. Student potrafi dokonać standaryzacji argumentu i sporządzić jego diagram. 2. Student potrafi dokonać analizy logicznej argumentu: wskazać jego słabe i mocne strony, ocenić jego siłę. 3. Student potrafi wymienić najważniejsze typy błędów logicznych wraz z odpowiednimi przykładami ilustrującymi. 4. Student potrafi zidentyfikować i objaśnić typowe techniki manipulacyjne w tym fortele erystyczne. 5. Student potrafi przeprowadzić debatę oraz wziąć udział w debacie po wybranej przez siebie stronie.
DFC_m20_1 DFC_m20_2 DFC_m20_3 DFC_m20 _4 DFC_m20 _5 DFC_m20_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [DFC_m20 _fns_1]
1. Trening w zakresie stosowania zdobytej wiedzy do badania argumentacji. Sprawdzenie i omówienie projektów zaliczeniowych
15
lektura uzupełniająca, przygotowanie prezentacji multimedialnej przygotowanie projektu zaliczeniowego
60 zaliczenie [DFC_m20_w_21]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)