Podstawy psychologii dla nauczycieli Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-S2EM12.2017

Nazwa modułu: Podstawy psychologii dla nauczycieli
Kod modułu: 13-EM-S2-PPPN
Kod programu: 13-S2EM12.2017
Semestr: semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
W ramach modułu realizowane są treści z zakresu psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologiczno—pedagogicznego (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012.) Wykaz treści, realizowanych w ramach modułu: 1. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych. 2. Podstawowe pojęcia psychologii (procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór o przetwarzanie informacji, mowa, myślenie, rozumowanie, uczenie się i pamięć; uwaga, emocje, motywacja, zdolności i uzdolnienia). 3. Modele rozwoju, czynniki rozwoju, fazy rozwoju. 4. Różnice indywidualne (inteligencja, temperament, styl poznawczy). 5. Osobowość. 6. Podstawowe zagadnienia z psychologii społecznej (postawy, stereotypy i uprzedzenia; pojęcie i uwarunkowania zachowań społecznych; empatia, zachowania asertywne i uległe; reguły współdziałania). 7. Pojęcie stresu psychologicznego i procesów zaradczych. 8. Wypalenie zawodowe nauczyciela – przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. 9. Zagadnienie normy i patologii, zdrowia (psychicznego) i jego zaburzeń. Zaburzenia rozwojowe. Całościowe zaburzenia rozwoju. 10. Zaburzenia emocjonalne, lękowe, zaburzenia nastroju i odżywiania. 11. Problem agresji i przemocy. 12. Problematyka uzależnień (w tym „współczesne” uzależnienia). 13. Niepełnosprawność fizyczna i intelektualna oraz jej konsekwencje psychologiczne. 14. Psychologiczny kontekst pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 15. Zasady konstruowania klasowych i szkolnych programów promujących zdrowie i programów profilak-tycznych.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Świadomy uwarunkowań psychologicznych potrafi je wykorzystać jako czynniki modelujące i wspomagające realizowane działania twórcze i edukacyjne. [13-EM-S2-PPPN_K_1]
K_K07 [3/5] KN2_K01 [3/5] KN2_K04 [3/5]
Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności. [13-EM-S2-PPPN_K_2]
KN2_U04 [3/5]
Jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. [13-EM-S2-PPPN_K_3]
KN2_K02 [3/5]
Dysponuje umiejętnością analitycznego wykorzystania różnych źródeł w realizacji prac pisemnych i przygotowaniem wystąpień ustnych. [13-EM-S2-PPPN_U_1]
K_U10 [3/5]
Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów. [13-EM-S2-PPPN_U_2]
KN2_W08 [3/5] KN2_U02 [3/5]
Umiejętnie komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces. [13-EM-S2-PPPN_U_3]
KN2_W10 [3/5] KN2_U04 [3/5] KN2_U06 [3/5]
Samodzielnie rozwija nabytą wiedzę w sposób właściwy dla studiowanego kierunku oraz potrzeb związanych z twórczością i edukacją artystyczną. [13-EM-S2-PPPN_W_1]
K_W08 [3/5]
Ma świadomość zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami doświadczenia sztuki, także w twórczości własnej i edukacji artystycznej. [13-EM-S2-PPPN_W_2]
K_W14 [3/5]
Posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania – uczenia się. [13-EM-S2-PPPN_W_3]
KN2_W01 [3/5] KN2_W02 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [13-EM-S2-PPPN_w_1]
znajomość literatury psychologicznej z zakresu roz-woju, podstaw uczenia się i nauczania i stymulacji procesu twórczego
13-EM-S2-PPPN_K_1 13-EM-S2-PPPN_K_3 13-EM-S2-PPPN_U_1 13-EM-S2-PPPN_U_3 13-EM-S2-PPPN_W_1 13-EM-S2-PPPN_W_3
egzamin ustny [13-EM-S2-PPPN_w_2]
znajomość zagadnień z zakresu podstaw dla nauczycieli, psychologiczne uwarunkowania uczenia się i nauczania.
13-EM-S2-PPPN_K_1 13-EM-S2-PPPN_K_2 13-EM-S2-PPPN_K_3 13-EM-S2-PPPN_U_1 13-EM-S2-PPPN_U_2 13-EM-S2-PPPN_W_1 13-EM-S2-PPPN_W_2 13-EM-S2-PPPN_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [13-EM-S2-PPPN_fs_1]
Wykład z prezentacją audiowizualną.
15
Analiza treści prezentowanych na wykładzie i ich pogłębianie w ramach samodzielnego studiowania literatury.
5 prezentacja [13-EM-S2-PPPN_w_1] egzamin ustny [13-EM-S2-PPPN_w_2]
ćwiczenia [13-EM-S2-PPPN_fs_2]
Dyskusja moderowana, praca w grupach, praca nad projektem, udział w interaktywnych formach warsztatowych, analiza studiów przypadków.
30
Przygotowanie i sprawozdanie opracowanego projektu badawczego, praca z literaturą.
10 prezentacja [13-EM-S2-PPPN_w_1] egzamin ustny [13-EM-S2-PPPN_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)