Wprowadzenie do rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a 2/RE Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-S1EM12.2017

Nazwa modułu: Wprowadzenie do rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a 2/RE
Kod modułu: 13-EM-RE-S1-RJD2
Kod programu: 13-S1EM12.2017
Semestr: semestr letni 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Zajęcia w ramach modułu Wprowadzenie do rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a 2 są kontynuacją zagadnień związanych z rytmiką oraz z możliwościami wykorzystania jej elementów w edukacji muzycznej dziecka. Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności precyzyjnego, estetycznego i ekspresyjnego wykonywania tych ćwiczeń metrorytmicznych, które przydatne być mogą w obszarze edukacji i wychowania. Studenci mają możliwość opanowania i utrwalania charakterystycznych dla metody zadań służących nie tylko edukacji muzycznej, ale także ogólnemu i harmonijnemu rozwojowi dziecka w zakresie wszystkich jego sfer (motorycznej, poznawczej i emocjonalno-społecznej).
Wymagania wstępne:
Wymagana realizacja efektów kształcenia modułów: Kształcenie słuchu 3, Literatura muzyczna 1,Wprowadzenie do rytmiki 1, Zasady muzyki 3
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada ogólną wiedzę dotyczącą zasad i możliwości wprowadzania metrorytmicznych zagadnień z zakresu metody E. Jaques-Dalcroze’a w edukacji muzycznej dziecka. [13-EM-RE-S1-RJD2_1]
13-EM-S1-W18 [4/5] 13-EM-S1-U17 [3/5] 13-EM-S1-U23 [4/5]
Wykazuje się znajomością literatury dotyczącej możliwości wykorzystania metody rytmiki w edukacji i wychowaniu. [13-EM-RE-S1-RJD2_2]
13-EM-S1-W03 [3/5] 13-EM-S1-W07 [4/5] 13-EM-S1-W19 [4/5]
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dotyczącą założeń metody rytmiki w praktycznych, twórczych działaniach. [13-EM-RE-S1-RJD2_3]
13-EM-S1-W04 [4/5] 13-EM-S1-W14 [3/5] 13-EM-S1-W18 [4/5] 13-EM-S1-U23 [4/5]
Potrafi precyzyjnie i estetycznie zrealizować wybrane ćwiczenia zawarte w metodzie rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a. [13-EM-RE-S1-RJD2_4]
13-EM-S1-W04 [4/5] 13-EM-S1-W05 [4/5]
Potrafi efektywnie wykorzystać własną wyobraźnię, postawę twórczą i samodzielne myślenie w celu tworzenia indywidualnych, kreatywnych zadań uwzględniających muzyczno-ruchową aktywność dziecka. [13-EM-RE-S1-RJD2_5]
13-EM-S1-U01 [3/5] 13-EM-S1-U22 [3/5] 13-EM-S1-K04 [4/5]
Rozumie potrzebę uczenia się i doskonalenia przez osobiste doświadczenie. [13-EM-RE-S1-RJD2_6]
13-EM-S1-K01 [3/5]
Aktywnie uczestniczy współdziałając z grupą we wszelkich zadaniach realizowanych w trakcie zajęć. [13-EM-RE-S1-RJD2_7]
13-EM-S1-K03 [2/5] 13-EM-S1-K09 [3/5] 13-EM-S1-K11 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca pisemna [RJD2_w_1]
przygotowanie pracy pisemnej związanej z rytmiką E. Jaques-Dalcroze’a i możliwościami jej zastosowania w obszarze edukacji i wychowania
13-EM-RE-S1-RJD2_1 13-EM-RE-S1-RJD2_2 13-EM-RE-S1-RJD2_3
prezentacja praktyczna [RJD2_w_2]
- sprawdzenie umiejętności precyzyjnego, estetycznego i ekspresyjnego wykonania zadań w ruchu z zakresu metrorytmiki Jaques-Dalcroze’a; - samodzielne przygotowanie i realizacja ćwiczeń uwzględniających podstawowe zagadnienia metrorytmiczne, wykorzystywane w edukacji muzycznej dziecka z równoczesnym określeniem ich celów i zakresu działania
13-EM-RE-S1-RJD2_3 13-EM-RE-S1-RJD2_4 13-EM-RE-S1-RJD2_5 13-EM-RE-S1-RJD2_6 13-EM-RE-S1-RJD2_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [RJD2_fs_2]
- prezentacja ćwiczeń i zagadnień związanych z metodą rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a; - kształcenie umiejętności samodzielnego tworzenia ćwiczeń rytmicznych z uwzględnieniem podstawowych zasad metodycznych obowiązujących przy wykorzystaniu problemów metrorytmicznych; - określenie celowości zastosowanych działań w edukacji muzycznej dziecka
15
- omówienie i wykonanie ćwiczeń z zakresu metrorytmiki Dalcroze’owskiej; -przygotowanie ćwiczeń z zakresu metody rytmiki dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży; - określenie celowości opracowanych ćwiczeń; - przygotowanie pracy pisemnej związanej z omawianą tematyką
15 praca pisemna [RJD2_w_1] prezentacja praktyczna [RJD2_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)