Pedagogika II
Kierunek studiów: Filologia (filologia romańska)
Kod programu: 02-N2FLR13.2017

Nazwa modułu: | Pedagogika II |
---|---|
Kod modułu: | 02-FL-N2-240P-2 |
Kod programu: | 02-N2FLR13.2017 |
Semestr: | semestr letni 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Celem nadrzędnym przedmiotu jest zainspirowanie studentów do myślenia pedagogicznego. Poznanie najnowszej wiedzy interdyscyplinarnej o edukacji a także refleksja nad możliwościami aplikacyjnymi. Posługiwanie się i rozumienie pojęć, a także zjawisk pedagogicznych oraz rozumienia kontekstów zjawisk edukacyjnych i roli zawodowej nauczyciela-pedagoga. Praktyczne działania na zajęciach mają na celu wzmocnienie kompetencji twórczych, emocjonalnych oraz komunikacyjnych przyszłych nauczycieli. |
Wymagania wstępne: | brak |
Literatura podstawowa: | Bauman Z., Ponowoczesne wzory osobowe, w: „Studia socjologiczne ”, 2/93.
Bińczycka J., Między swobodą a przemocą w wychowaniu, Kraków 1997.
Brezinka W., Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków Wydawnictwo WAM 2005.
Gardner H. , Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań 2002.
Gurycka A., Błąd w wychowaniu. Warszawa 1995.
Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Rozdział 3: Uczenie się jako centralna kategoria pojęciowa. Warszawa
Illeris K., Trzy wymiary uczenia się. Wrocław 2002.
Krzywosz Rynkiewicz B., Dyscyplina w szkole, Warszawa 1996.
Kwiatkowska H., Pedeutologia Warszawa 2008.
M. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa 1997.
Mazlich E., Faber A., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci mówiły. Warszawa 1993.
Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa 2003.
Mieszalski S., O przymusie i dyscyplinie szkolnej, Warszawa 1997.
Pankowska D., Wychowanie a role płciowe. Gdańsk 2005.
Philips D.C., Soltis J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańsk 2003.
Popieralska A., Dlaczego nasze dzieci spra¬wiają trudności wychowawcze, Warszawa 1978.
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
jest głęboko przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela [N2_K02] |
KN2_K02 [4/5] |
ma wysoką świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [N2_K03] |
KN2_K03 [5/5] |
potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych [N2_U03] |
KN2_U03 [3/5] |
potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym) [N2_U08] |
KN2_U08 [2/5] |
posiada pogłębioną wiedzę o wychowaniu i kształceniu, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych podstawach [N2_W03] |
KN2_W03 [4/5] |
posiada szczegółową wiedzę o metodyce wykonywania zadań − normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w wybranym obszarze działalności
pedagogicznej (wychowaniu przedszkolnym, nauczaniu w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych
[N2_W08] |
KN2_W08 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin ustny [w-1] | Obejmujący znajomość wiedzy |
N2_U03 |
Przygotowanie projektu [w-2] | Studenci samodzielnie przygotowują projekt zajęć obejmujących cele wychowawcze w pracy z grupą i jednostką |
N2_K02 |
Aktywność na zajęciach [w-3] | Praca w grupach, rozwiazywanie problemów pedagogicznych, przygotowanie, prezentowanie i omawianie strategii postępowania pedagogicznego |
N2_K02 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [f-1] | Wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne |
10 | (brak informacji) |
10 |
Egzamin ustny [w-1] |
wykład [f-2] | Metody twórczego rozwiązywania problemów |
10 | Studenci analizują przykłady dobrych praktyk, czytają zalecaną literaturę samodzielnie przygotowują projekt oraz jego prezentację na zajęciach |
10 |
Egzamin ustny [w-1] |
wykład [f-3] | Metody problemowe: dyskusje eksperckie, dramy, mapy myśli |
10 | Studenci przygotowują materiały do zajęć, zbierają informacje na podstawie literatury ale również autorefleksji i obserwacji praktyki |
10 |
Aktywność na zajęciach [w-3] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |