Pedagogika I Kierunek studiów: Filologia (filologia romańska)
Kod programu: 02-N2FLR13.2017

Nazwa modułu: Pedagogika I
Kod modułu: 02-FL-N2-240P-1
Kod programu: 02-N2FLR13.2017
Semestr: semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem nadrzędnym przedmiotu jest zainspirowanie studentów do myślenia pedagogicznego. Poznanie najnowszej wiedzy interdyscyplinarnej o edukacji a także refleksja nad możliwościami aplikacyjnymi. Posługiwanie się i rozumienie pojęć, a także zjawisk pedagogicznych oraz rozumienia kontekstów zjawisk edukacyjnych i roli zawodowej nauczyciela-pedagoga. Praktyczne działania na zajęciach mają na celu wzmocnienie kompetencji twórczych, emocjonalnych oraz komunikacyjnych przyszłych nauczycieli.
Wymagania wstępne:
brak
Literatura podstawowa:
Bauman Z., Ponowoczesne wzory osobowe, w: „Studia socjologiczne ”, 2/93. Bińczycka J., Między swobodą a przemocą w wychowaniu, Kraków 1997. Brezinka W., Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków Wydawnictwo WAM 2005. Gardner H. , Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań 2002. Gurycka A., Błąd w wychowaniu. Warszawa 1995. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Rozdział 3: Uczenie się jako centralna kategoria pojęciowa. Warszawa Illeris K., Trzy wymiary uczenia się. Wrocław 2002. Krzywosz Rynkiewicz B., Dyscyplina w szkole, Warszawa 1996. Kwiatkowska H., Pedeutologia Warszawa 2008. M. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa 1997. Mazlich E., Faber A., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci mówiły. Warszawa 1993. Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa 2003. Mieszalski S., O przymusie i dyscyplinie szkolnej, Warszawa 1997. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe. Gdańsk 2005. Philips D.C., Soltis J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańsk 2003. Popieralska A., Dlaczego nasze dzieci spra¬wiają trudności wychowawcze, Warszawa 1978
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest głęboko przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela [N2_K02]
KN2_K02 [4/5]
ma wysoką świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [N2_K03]
KN2_K03 [5/5]
potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych [N2_U03]
KN2_U03 [3/5]
potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym) [N2_U08]
KN2_U08 [2/5]
posiada pogłębioną wiedzę o wychowaniu i kształceniu, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych podstawach [N2_W03]
KN2_W03 [4/5]
posiada szczegółową wiedzę o metodyce wykonywania zadań − normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w wybranym obszarze działalności pedagogicznej (wychowaniu przedszkolnym, nauczaniu w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych [N2_W08]
KN2_W08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin ustny [w-1]
Obejmujący znajomość wiedzy
N2_K02 N2_W08
Przygotowanie projektu [w-2]
Studenci samodzielnie przygotowują projekt zajęć obejmujących cele wychowawcze w pracy z grupą i jednostką
N2_U03 N2_U08 N2_W03
Aktywność na zajęciach [w-3]
Praca w grupach, rozwiazywanie problemów pedagogicznych, przygotowanie, prezentowanie i omawianie strategii postępowania pedagogicznego
N2_K02 N2_K03
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [f-1]
Wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne
10
Studenci przygotowują się do dyskusji na wykładach
10 Egzamin ustny [w-1]
wykład [f-2]
Metody twórczego rozwiązywania problemów
10
Studenci analizują przykłady dobrych praktyk, czytają zalecaną literaturę samodzielnie przygotowują projekt oraz jego prezentację na zajęciach
10 Przygotowanie projektu [w-2]
wykład [f-3]
Metody problemowe: dyskusje eksperckie, dramy, mapy myśli
10
Studenci przygotowują materiały do zajęć, zbierają informacje na podstawie literatury ale również autorefleksji i obserwacji praktyki
10 Aktywność na zajęciach [w-3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)