Metodyka pracy opiekuńczo - wychowawczej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2014

Nazwa modułu: Metodyka pracy opiekuńczo - wychowawczej
Kod modułu: 12-PE-OP-S2-3MPW
Kod programu: 12-S2PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 6
Opis:
Przedmiot metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej ma umożliwić studentom zapoznanie i posługiwanie się różnymi metodami, technikami i formami znajdującymi zastosowanie w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. W ramach przedmiotu studenci mają możliwość projektowania i realizowania zaplanowanych działań opiekuńczo-wychowawczych zgodnie z wcześniej założonymi celami. Zajęcia te pozwalają poznać specyfikę indywidualnego kontaktu dziecka z opiekunem-wychowawcą i społecznego z grupą wychowawczą. Stanowią one przygotowanie studenta do kształtowania i doskonalenia własnego, szeroko rozumianego, warsztatu pracy opiekuna-wychowawcy.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
podejmuje trud i odznacza się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem oraz kreatywnością w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań wychowawczych i opiekuńczych, dostrzegając ich sens, wartość oraz potrzebę w środowisku społecznym [_K_1]
K_K02 [3/5] K_K04 [3/5] K_K07 [3/5]
rozumie potrzebę planowania własnego rozwoju osobistego i zawodowego, będąc świadomy odpowiedzialności za jakość budowanego przez siebie warsztatu pracy opiekuna-wychowawcy [_K_2]
K_K01 [3/5] K_K03 [2/5] K_K06 [3/5]
ma praktyczne, pogłębione umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych, komunikacji interpersonalnej, dokonywania krytycznej refleksji nad własnymi działaniami w zakresie opieki i wychowania, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego [_U_1]
K_U07 [4/5] K_U10 [3/5]
potrafi samodzielnie inicjować, opracowywać i organizować, korzystając z różnych źródeł i pracując zarówno indywidualnie, jak i w grupie, zajęcia atrakcyjne, różnorodne i bogate w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość wychowanka; wypowiada się ustnie i pisemnie przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych [_U_2]
K_U03 [2/5] K_U04 [2/5] K_U05 [2/5] K_U12 [3/5]
ma pogłębioną wiedzę z zakresu metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi w różnego typu placówkach opiekuńczo-wychowawczych [_W_1]
K_W05 [4/5] K_W16 [2/5]
zna potrzeby i problemy, które opiekun-wychowawca może napotkać w różnych stadiach rozwoju człowieka oraz uwarunkowaniach jego życia [_W_2]
K_W06 [3/5] K_W08 [3/5] K_W15 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [_w_1]
sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce; studenci przeprowadzają zaplanowane działania opiekuńczo-wychowawcze, a następnie dokonują samooceny własnych umiejętności, a także są oceniani przez pozostałych studentów i prowadzącego zajęcia
_K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
projekt [_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi zaprojektować kilka jednostek metodycznych w formie konspektu zbiorczego, przewidując czas i miejsce zajęć, uczestników, tematykę, zamierzone cele, przebieg zajęć oraz metody (techniki) działania i pomoce do zajęć
_K_1 _K_2 _U_1 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład wybranych zagadnień z zakresu metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
lektura uzupełniająca dotycząca teoretyczno-metodycznych podstaw pracy opiekuńczo-wychowawczej; praca z tekstem
50 prezentacja [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy, polegające na praktycznym przeprowadzeniu zaplanowanych działań opiekuńczo-wychowawczych; prezentacja, analiza oraz dyskusja nad jakością opracowanych konspektów zbiorczych
15
zaprojektowanie działań opiekuńczo-wychowawczych; przygotowanie kilku jednostek metodycznych w formie konspektu zbiorczego
100 prezentacja [_w_1] projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)