Techniki pracy twórczej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Techniki pracy twórczej
Kod modułu: 12-PE-AN-S1-4TPT
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
w ramach modułu techniki pracy twórczej student przygotowuje się do konstruowania samodzielnej wypowiedzi twórczej, poznając w praktycznym działaniu podstawowe pojęcia, techniki i narzędzia; poprzez doświadczanie procesów twórczych oraz refleksję nad ich przebiegiem ma możliwość uświadomienia sobie roli twórczości w procesie kształtowania się osobowości; kluczowym elementem zajęć konwersatoryjnych jest zrozumienie specyfiki pracy twórczej poprzez poznanie w refleksji-w-działaniu i refleksji-nad-działaniem, kolejnych faz procesu twórczego doświadczając ich znaczenia i poddając refleksji możliwości towarzyszenia drugiemu człowiekowi na każdym etapie tego procesu; ważnym elementem jest uświadomienie studentom różnorodności pracy twórczej w kulturze ze względu na indywidualny charakter ekspresji i wybrane środki wyrazu; program uświadamia studentowi jego możliwości twórcze i ekspresyjne, pokazuje ścieżkę samorealizacji zgodną z jego typem ekspresji i charakterem studiów, uczy zdolności budowania relacji społecznych w grupie poprzez używanie środków charakterystycznych dla ekspresji twórczej oraz szacunku dla ekspresji twórczej drugiego człowieka; student uczy się umiejętności korzystania z technik pomocnych w budowaniu swojej indywidualnej wypowiedzi twórczej w obszarze artystycznym i estetycznym oraz umiejętności stymulowania procesów ekspresji twórczej w grupie
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada przekonanie o wartości podejmowania związanych z kulturą działań twórczych, traktowanych jako stymulator rozwoju osobowego i grupowego w różnych warunkach społ.-kulturowych [_K_1]
K_K03 [2/5]
jest przygotowany do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie swojej działalności twórczej w oparciu o nabytą wiedzę i doświadczenie indywidualne. Jest świadomy dylematów etycznych związanych z podejmowanymi działaniami [_K_2]
K_K05 [3/5]
rozwijając swoje zdolności, pasje i zainteresowania, potrafi twórczo formułować oraz rozwiązywać indywidualne problemy dokonując samodzielnych wyborów w procesie twórczym (od inspiracji do publikacji), stosując metody i techniki pracy twórczej oraz środki ekspresji odpowiednie do treści przekazu symbolicznego [_U_1]
K_U04 [4/5]
potrafi dokonać krytycznej oceny treści i skutków własnej działalności twórczej i weryfikować elementy wymagające zmiany [_U_2]
K_U14 [4/5]
posiada podstawowe umiejętności komunikacyjne związane ze sprawnością wypowiadania się publicznie w sposób komunikatywny, przy pomocy świadomie wybranych technik i środków ekspresji twórczej dostosowanych do treści przekazu symbolicznego, charakteryzujące się wyczuciem miejsca i poszanowaniem słuchacza [_U_3]
K_U07 [3/5] K_U08 [2/5]
posiada wiedzę oraz własne doświadczenia twórcze umożliwiające wypracowanie własnego warsztatu pracy edukacyjnej, animacyjnej i upowszechnieniowej w zakresie metod, technik i narzędzi pracy twórczej służących rozwojowi indywidualnemu uczestników tych procesów; potrafi inicjować i wspomagać rozwój w tym zakresie [_U_4]
K_U11 [3/5]
potrafi podjąć dialog z wybranymi tekstami dotyczącymi twórczości i edukacji twórczej oraz innymi tekstami kultury o charakterze symbolicznym używając wybranych środków ekspresji [_U_5]
K_U06 [2/5]
posiada podstawową wiedzę na temat procesów twórczych, stosowanych metodach i technikach (również tych, stosowanych w działaniach artystycznych) ich stymulowania oraz orientuje się w literaturze poświęconej tym zagadnieniom [_W_1]
K_W09 [3/5]
ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki samorozwoju w obszarze ekspresji twórczej z uwzględnieniem metod, technik i narzędzi pracy twórczej wywodzących się z psychologii twórczości i ze świata kultury artystycznej [_W_2]
K_W18 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca pisemna [_w_1]
esej - dialog z tekstem wybranym z literatury przedmiot;. ocena znajomości tekstu, rozumienia czytanego tekstu, umiejętności oddzielenia własnych poglądów od poglądów autora tekstu oraz poziomu komentarza
_K_2 _U_2 _U_4 _U_5 _W_1
portfolio [_w_2]
ocena realizacji wszystkich zadań laboratorium twórczego na podstawie oceny ciągłej przebiegu pracy studenta oraz dokumentacji działań twórczych; portfolio obejmuje również autorską pracę twórczą o charakterze animacyjnym i artystycznym realizowaną indywidualnie lub w grupie, przy użyciu wybranych środków wyrazu i zaprezentowaną w świadomie wybranym miejscu przestrzeni publicznej uniwersytetu
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _U_4 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [_fs_1]
laboratorium działań twórczych prowadzone w formie działań warsztatowych pozwalających na doświadczenie procesu twórczego, w tym różnych technik pracy twórczej służących ekspresji twórczej; analiza przypadków i zdarzeń krytycznych dotyczących doświadczanych procesów twórczych własnych i cudzych – dyskusja w nawiązaniu do obserwacji, samoobserwacji i literatury przedmiotu.
45
przygotowanie materiału do portfolio; projekt i realizacja wydarzenia – działania twórczego prezentowanego w ramach laboratorium działań twórczych, analiza wybranej literatury przedmiotu.
45 praca pisemna [_w_1] portfolio [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)